Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Eerste cursus digitaal communiceren beschikbaar op BeterDichtbij Academie

Zorgprofessionals communiceren steeds vaker digitaal. Dat doet een beroep op nieuwe vaardigheden. Om zorgprofessionals hierbij te ondersteunen, stelt BeterDichtbij nu cursussen beschikbaar, gemaakt samen met experts. De eerste is sinds vandaag beschikbaar met als thema beeldbellen in de zorg, en ontwikkeld samen met presentatietrainer Fabienne de Vries. De compacte online training is voor iedereen die wil kosteloos beschikbaar. “We zien dat hier een groeiende behoefte aan is, want juist ook digitaal is begrijpelijk en persoonlijk communiceren met patiënten en cliënten natuurlijk heel belangrijk. Vanuit onze rol én als initiatief van de zorgsector zelf, met de NVZ en SAZ als participanten in BeterDichtbij, hebben we dit daarom speciaal voor de zorg ontwikkeld,” licht programmamanager Zonja de Klein toe.

Beeldbellen met patiënten

Bij de inzet van digitale zorg is vertrouwen in je eigen kunnen, cruciaal voor het succes. “Bij digitaal communiceren, of het nu gaat om beeldbellen of berichten uitwisselen of een e-consult, mis je het contactmoment van iemand ophalen uit de wachtkamer bijvoorbeeld. Ook kun je je lichaamstaal niet inzetten, zoals bij een fysiek consult. Daar zijn digitaal heel goede alternatieven voor, maar die zijn nog niet bij iedereen goed bekend. Daardoor ligt de drempel voor een digitaal consult soms onnodig ligt,” vertelt De Klein. En juist die alternatieven en andere slimme tips en adviezen, worden gedeeld in de minicursussen van de BeterDichtbij Academie.

Met vertrouwen digitaal communiceren

Het zelfvertrouwen van zorgprofessionals bij digitaal communiceren wordt zo vergroot, licht Zonja toe. “Uit onderzoeken en de praktijk blijkt dat patiënten en zorgverleners soms nog sceptisch zijn over de meerwaarde van een beeldbelconsult als de dat nog nooit gehad gevoerd, en dat ze na een eerste ervaring juist heel positief zijn. Wij helpen ze graag om die eerste ervaring zo positief mogelijk op te doen. En dat doet de inzet en borging van digitale diensten in de zorg natuurlijk goed.”

BeterDichtbij is voorloper in de sector met het trainingsmateriaal speciaal voor zorgprofessionals, en zette als eerste een academie op die volledig gericht op digitalisering in de zorg. Met een speciale nieuwsbrief, veelvuldige ingezette e-learnings en een rijke set aan kennisvideo’s, is de BeterDichtbij Academie de laatste twee jaar flink doorontwikkeld.

Fabienne de Vries - PersfotoEerste minicursus: Beeldbellen in de zorg

De eerste minicursus gaat over beeldbellen en is ontwikkeld samen met Fabienne de Vries die al jarenlang presenteert op radio en televisie (o.a. TMF) en ook veel ervaring heeft als presentatietrainer voor o.a. Centraal Beheer, ING en Canon Nederland. Zorgprofessionals leren in de minicursus hoe je professioneel en prettig voor de camera zit, wat de belangrijkste communicatietips voor persoonlijk contact zijn en hoe je veilig communiceert met je patiënten via beeldbellen. De minicursus bestaat uit twee cursusvideo’s en een praktische hand-out. Voor wie verder aan de slag wil, inclusief oefeningen en persoonlijke feedback, wordt geadviseerd om een groepstraining of persoonlijke coaching aan te vragen.

Bekijk hier de eerste minicursus >

De eerstvolgende minicursus verschijnt ook dit jaar en richt zich op digitale schriftelijke communicatie.