Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Spijkenisse Medisch Centrum zet KardiaMobile en BeterDichtbij gecombineerd in

Patiënten van Spijkenisse Medisch Centrum kunnen nu thuis een hartfilmpje (ECG) maken en voorleggen aan hun eigen cardioloog met Kardia Mobile. Zij versturen de waarden veilig via BeterDichtbij, dat al langere tijd door het ziekenhuis succesvol wordt ingezet. Spijkenisse Medisch Centrum is het eerste ziekenhuis dat de diensten gecombineerd inzet.

BeterDichtbij cardiologie 2022

Spijkenisse MCDe Kardia Mobile is een klein apparaatje waarmee simpel zelf een ECG kan worden gemaakt. Het apparaatje is gekoppeld aan de telefoon van de patiënt. Het ECG kan eenvoudig via de BeterDichtbij app door worden gestuurd naar de polikliniek Cardiologie van het ziekenhuis.

KardiaMobile

Cardioloog dr. Keller: “We zetten Kardia Mobile in bij patiënten om te achterhalen of er ritme- en of geleidingsstoornissen zijn. Het gaat dan om patiënten die bij ons komen met hartkloppingen of duizeligheidsklachten. Vroeger werd op de poli een holterapparaat aangesloten waarmee voor 24 uur het hartritme werd geregistreerd. Dit apparaat wordt met stickers op het lichaam geplakt en het dragen wordt niet altijd als prettig ervaren. Daarnaast komt het vaak voor dat juist tijdens de onderzoeksperiode geen klachten zijn. Met de Kardia Mobile is dit probleem opgelost. Het maken van het ECG is simpel en snel. Mensen kunnen dit zo vaak doen als ze willen. En het belangrijkste; ze kunnen dit doen als er klachten zijn. Zo hebben patiënten ook hun onderzoek in eigen hand. Dit wordt als zeer prettig ervaren.”

Follow-up

Er worden heldere instructies gegeven over hoe de app werkt en hoe het ECG kan worden verstuurd. Ook wordt aangegeven hoe vaak en wanneer de verstuurde gegevens worden beoordeeld en hoe de terugkoppeling verloopt. Aan de hand van de gegevens die door de cardioloog beoordeeld worden, volgt er een afspraak in het ziekenhuis of wordt er via de BeterDichtbij app een app- of belafspraak gepland. De Kardia Mobile wordt met name ingezet om klachten te monitoren, bij levensbedreigende klachten moet uiteraard 112 worden gewaarschuwd.

Samen zorg makkelijker maken voor iedereen

BeterDichtbij werkt samen met verschillende partners in de zorg, als initiatief van de NVZ en SAZ. Daarin is BeterDichtbij het platform voor laagdrempelige communicatie, en bieden partners de diepgaande kennis of uitgebreide voorlichting die de patiënt nodig heeft in de behandeling. Zo is BeterDichtbij o.a. geïntegreerd in EPD’s als HiX en Nexus, werken we samen met Luscii, en zijn er koppelingen beschikbaar met Indiveo, MySugr en SkinVision. Ook is de gezondheidsinformatie Thuisarts.nl en Apotheek.nl in BeterDichtbij beschikbaar.

Momenteel zetten 42 zorgorganisaties in Nederland al BeterDichtbij in ingezet, waaronder alle ziekenhuizen de regio Rotterdam-Rijnmond. Spijkenisse Medisch Centrum is de eerste organisatie die Kardia Mobile en BeterDichtbij geïntegreerd inzet.

Online verdiepingssessie “Hart- en vaatzorg van de toekomst”

Deze stap is een sterk voorbeeld van hoe digitale zorg een rol kan spelen in de hart- en vaatzorg, nu en in de toekomst. Debby Huisman-Herlaar, hartstimulatiespecialist bij Spijkenisse Medisch Centrum, vertelt meer over de inzet van KardiaMobile en BeterDichtbij op de afdeling tijdens de online verdiepingssessie “Hart- en vaatzorg van de toekomst: digitaal waar het kan”. Ook o.a. Ans Beens, coördinator hartrevalidatie bij Wilhelmina Ziekenhuis Assen en prof. dr. Dominik Linz, cardioloog bij Maastricht UMC+, spreken tijdens de sessie over hun ervaringen en resultaten met digitale zorg in de cardiologie.

Deelname is kosteloos en accreditatie is aangevraagd.

Ik ben erbij