Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Dermatologie en digitaal contact: praktijkervaringen

Eenvoudig contact met patiënten met huidaandoeningen

  • Begeleiding afbouw behandeling huidaandoening
  • Acnébehandeling: digitaal als het kan
  • Huidpreventie van patiënten

Digitaal contact wordt veel ingezet op poli’s en klinieken voor dermatologiezorg. Wat zijn de ervaringen hiermee? We zetten er een aantal van de vele uit Nederland voor je op een rij. Laat je inspireren om zo nog meer uit digitaal contact te halen in jouw praktijk.

Begeleiding afbouw behandeling huidaandoening

Je kunt jouw patiënten eenvoudig begeleiden bij de afbouw van een behandeling bij bijvoorbeeld eczeem, psoriasis, lichen sclerosus en scabies. Door berichten met belangrijke informatie af te stemmen op het zorgpad, heb je contact op het moment dat het nodig is. En zo kun je vragen voorkomen en soms zelfs samen met de patiënt afstemmen dat het consult niet nodig is.

  • Gemakkelijk berichten versturen, ook automatisch
  • Eenvoudig informatie delen inclusief een link naar een folder, video of website

Acnébehandeling: digitaal als het kan

De behandeling van acné met isotretinoine kan deels digitaal verlopen met de inzet van BeterDichtbij. Fijn voor de patiënt, want dit bespaart veel tijd. En prettig voor jou als zorgverlener, want zo kun je de zorg nog beter afstemmen op wat echt nodig is. Laat de patiënt bijvoorbeeld een foto sturen van de huid, om de behandeling af te stemmen. Is het nodig om elkaar te zien maar is fysiek onderzoek niet nodig, dan is beeldbellen heel waardevol. Denk ook aan aanvragen herhaalrecepten en reminders voor bloedprikken.

  • Vraag een foto op en beoordeel die op afstand
  • Beeldbellen: makkelijk contact in de thuissituatie van de patiënt

Huidpreventie van patiënten

Je wilt jouw patiënten natuurlijk goed informeren en helpen hun huid gezond te houden. Via BeterDichtbij kun je jouw patiënten ook pro-actief informeren, bijvoorbeeld over dat het belangrijk is om op te passen in de zon en zonnebrandcrème te gebruiken. Verstuurd op het juiste moment en aan de juiste (groep) patiënt(en).

  • Groepsberichten sturen ter preventie, bijvoorbeeld in de lente
  • Berichten inplannen en automatisch versturen

Martje Kuipers, teammanager dermatologie

Ziekenhuis Nij Smellinghe

Ziekenhuis Nij Smellinghe - Martje Kuipers
Nij Smellinghe ziekenhuis logo
We wilden heel graag het aantal telefoontjes met ‘overige’ vragen verminderen en tegelijk de patiëntvriendelijkheid en toegankelijkheid verhogen. En dat kan nu!
Lees interview
BeterDichtbij - over ons in vierkant formaat

In het kort over BeterDichtbij

BeterDichtbij is dé landelijke communicatiedienst voor eenvoudig en veilig contact met je patiënten, cliënten en collega’s in de regio. Voor meer grip op je tijd. En het juiste contact op het juiste moment met je patiënten. Elke dag maken 25.000+ zorgverleners in Nederland gebruik van BeterDichtbij.

Meer over BeterDichtbij
Kernbeeld van de BeterDichtbij Academie

De BeterDichtbij Academie

Bij de BeterDichtbij Academie vind je de kennis en inspiratie die je nodig hebt om verder aan de slag te gaan met BeterDichtbij. Bekijk alle inspiratievideo’s, hand-outs, schrijf je in voor een webinar of ga aan de slag met een training.

Ga naar de BeterDichtbij Academie

Wil je bijdragen aan de verdere ontwikkeling van BeterDichtbij?

Elke dag zetten we ons volop in om BeterDichtbij verder te ontwikkelen, met als doel een optimale zorgervaring te bieden. Mogen we je benaderen voor feedback tijdens de voortdurende verbetering van BeterDichtbij voor zorgverleners?