Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Zuyderland Medisch Centrum van start met BeterDichtbij voor laagdrempelig contact

Zuyderland zet in op digitalisering, om zo zorg toegankelijker te maken voor patiënten en zorgverleners. Daarom is het Zuid-Limburgse ziekenhuis gestart met de implementatie van BeterDichtbij, de landelijke communicatiedienst van en voor de zorg. De eerste afdelingen zijn succesvol van start, en de ambitie is om BeterDichtbij ziekenhuisbreed beschikbaar te stellen.

zuyderland logoLaagdrempelig contact met zorgverleners mogelijk maken voor patiënten die dat willen, dat is de ambitie van Zuyderland met de inzet van BeterDichtbij. Het ziekenhuis met de locaties Sittard-Geleen, Heerlen, Brunssum en Kerkrade zet al enige tijd BeterDichtbij in voor beeldbelconsulten en breidt dit nu uit met berichtenfunctionaliteit van BeterDichtbij. De aanpak is vooruitstrevend: alle afdelingen die starten, doen dat direct voor alle patiënten en door hen automatisch uit te nodigen met een slimme koppeling met het elektronische patiëntendossier (EPD). Patiënten kiezen zelf of zij gebruik willen maken van BeterDichtbij. En is er sprake van spoed, dan bellen zij met het noodnummer of het ziekenhuis.

De juiste informatie op het juiste moment

Een voorbeeld is de afdeling urologie, waar de communicatie nu hoofdzakelijk via BeterDichtbij verloopt. Het zorgpad is zodanig ingericht dat patiënten altijd de juiste informatie op het juiste moment ontvangen, via een kort berichtje met eventueel link of bestand erbij via BeterDichtbij. Naast urologie is ook al het oncologisch dagcentrum gestart met digitaal contact via BeterDichtbij en ook zetten de eNurses van het Zuyderland Control Center BeterDichtbij al volop in voor contact met patiënten die vanuit huis gemonitord worden.

DigiPunt in de centrale ziekenhuishal

In de loop van 2024 sluiten ook alle andere afdelingen aan op BeterDichtbij. Voorbereidend hierop is alvast het DigiPunt Zuyderland ingericht, te bereiken in de centrale hal van de ziekenhuislocaties in Sittard-Geleen en Heerlen en via de website, mail en telefoon. Het DigiPunt Zuyderland is beschikbaar voor alle vragen over digitale zorg van zowel patiënten als zorgverleners. Het ziekenhuis wil zo voor iedereen die dat wil, het mogelijk maken om digitale zorg te gebruiken. Daarbij ondersteunt het DigiPunt Zuyderland ook de afdelingen, door de praktische vragen van patiënten over apps en andere digitale middelen af te vangen voor de afdelingen.

Landelijk gebruik communicatiedienst BeterDichtbij

BeterDichtbij is al bij bijna 750.000 Nederlanders is gebruik voor eenvoudig contact met hun zorgverleners, binnen 50 zorgorganisaties (o.a. ziekenhuizen, thuiszorgorganisaties, revalidatiecentra en medische service centra). Als initiatief van de ziekenhuizen zelf (NVZ en SAZ), wordt BeterDichtbij continu doorontwikkeld op basis van ervaringen van gebruikers en wensen van zorgroganisaties. Daarom is recent ook BeterDichtbij Collega als nieuwe module in gebruik genomen, waarmee zorgprofessionals ook onderling contact met elkaar hebben. De eerste ervaringen zijn erg positief, zoals bij het Wilhelmina Ziekenhuis Assen en Altide.