Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Van digitale zorg naar ‘echte zorg’, op grote schaal, in samenwerking en met plezier

We zitten inmiddels met z’n allen in de laatste weken van 2022. Ik deel graag onze inzichten van dit jaar en een korte vooruitblik op de komende jaren met u. Vanuit schaal (digitale zorg voor iedereen), samenwerking (met en voor de zorgsector) en plezier (werkplezier voor zorgverleners).

Voor ik dat doe, sta ik nog heel even stil bij hoe anders de wereld eruit zag een jaar geleden. En tegelijk ook niet voor de zorgsector. Want we kunnen het ons al bijna niet meer voorstellen, maar begin 2022 waren we als land bezig met coronaversoepelingen. Scholen gingen weer open, reizen maken kon weer, de files namen na lange tijd weer toe en veel sectoren gingen vol aan de slag zoals ze voorheen gewend waren. Tegelijkertijd is in één sector de rust nooit teruggekeerd: de zorg. Veel zorgverleners zouden graag bijkomen van de geleverde inspanningen de jaren ervoor maar de druk blijft hoog. De uitgestelde zorg speelt een rol maar ook de krappe arbeidsmarkt en uiteraard de financiering van de zorg.

Schaal: betere processen door grootschalige inzet van digitale zorg

Met BeterDichtbij zijn we gedreven een bijdrage te leveren aan aantal van deze uitdaging, als onderdeel van het grotere geheel.. Zo zien we dat in 2022 de inzet van onze dienst heel hard is gestegen. Op steeds meer plekken wordt BeterDichtbij al standaard ingezet voor alle patiënten van een zorgorganisatie. Dat resulteert in grote aantallen in gebruik, toepassing en activaties op het BeterDichtbij platform.

2022 in cijfers - BeterDichtbij

Waarom is het nou zo waardevol om een digitale dienst op grote schaal in te zetten? Hierdoor wordt het steeds makkelijker om het te gebruiken, want het is een vast onderdeel van de werkprocessen. Daarbij worden processen zo echt verbeterd, en ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor nog verdere verdieping van digitaal contact in de zorg. Denk aan: een andere wijze van polivoering, het vaker tussentijds (deels geautomatiseerd) actief aan patiënten vragen hoe het gaat, slimmer omgaan met controleconsulten maar ook thuiswerken mogelijk maken voor zorgverleners. We werkten dit ook al samen met ziekenhuizen verder uit in deze whitepaper over de moderne patiëntreis. Het is een mooie stap geweest in 2022 dat we deze extra mogelijkheden met digitale services ervaren, doen én op steeds grotere schaal inzetten.

Samenwerking met en voor de zorg

Zorg vindt vaak niet plaats bij slechts één organisatie. Je gaat bijvoorbeeld met je oudere vader naar de huisarts, hij krijgt een doorverwijzing naar het ziekenhuis, wordt ingepland voor een ingreep en krijgt daarna ondersteuning van een revalidatiekliniek. Op ieder van deze plekken krijgt je vader de beste zorg en werken betrokken zorgverleners maar de overgangen tussen de organisaties kunnen soms lastig zijn. Heeft elke organisatie voldoende informatie voor het behandeltraject, is naast het dossier met de harde medische data ook voldoende context bekend over de persoon en bij wie moet je zelf zijn als je nog een vraag hebt of je zorgen maakt.

Bij BeterDichtbij hebben we dit jaar een grote stap gezet om samenwerking zorg verder te ondersteunen: de introductie van BeterDichtbij Collega. Met deze nieuwe module is vanaf nu eenvoudige (en veilige) digitale communicatie voor zorgverleners en zorgorganisaties onderling mogelijk. Op uitdrukkelijk verzoek van zorgverleners zelf en samen met hen ontwikkeld. Met goede afspraken over reactietermijnen voor beide partijen ontstaat zo rust en heb je een heel krachtig middel om de samenwerking te ondersteunen. En uiteindelijk komt deze makkelijke afstemming ook weer ten goede aan de patiënt uiteraard.

Quote kinderarts Sophia Kinderziekenhuis

Voor 2023 gaan we samen met zorgorganisaties vol inzetten op het gebruik van BeterDichtbij Collega. De eerste ziekenhuizen gaan de komende weken reeds starten. Voorbeelden zijn o.a. inzet tussen een medisch service centrum en het achterliggende ziekenhuis, het gebruik bij verloskunde praktijken samen met een vakgroep gynaecologie, een ziekenhuis met de huisartsenpraktijken in de regio en kinderartsen van een algemeen ziekenhuis samen met hun collega’s uit het UMC.

En dan ‘echte zorg’, geleverd door jouw zorgverleners en slim ondersteund door handige digitale services.

Plezier, juist ook voor zorgverleners

Het succes van onze dienst ligt voor het grootste deel bij de deelnemende zorgorganisaties en zorgverleners. Wij zorgen als BeterDichtbij team uiteraard voor de meest gebruiksvriendelijke app en een fijn platform voor zorgverleners. Maar hoe ermee gewerkt wordt, welke antwoorden je krijgt als patiënt en wat het doet in het zorgtraject voor jezelf of je naasten: dát zorgt voor de echte waarde.

De motivatie van zorgverleners om voor hun patiënten het beste te doen is altijd al groot. De uitdaging in de zorg is meer om ervoor te zorgen dat zorgverleners ook de ruimte en mogelijkheden houden om dit in de toekomst te blijven doen. En het gebruik van digitale diensten moet daarbij niet komen vanuit een (wettelijke) plicht maar juist omdat zorgverleners zelf de mogelijkheden zien en het graag willen. Als zij ervaren dat het echt helpt in hun dagelijkse werk en zorg voor patiënten en soms zelfs leuk is om te gebruiken, zijn we op de goede weg.

Plezier in de zorg klinkt misschien vreemd want ziek zijn is voor niemand leuk en zorgtrajecten kunnen ook voor zorgverleners op bepaalde momenten zwaar zijn. Toch zijn plezier hebben én houden in je werk belangrijk om het lang vol te kunnen houden. En dit plezier kan in kleine dingen zitten: fijn contact met je collega’s, handig je werk kunnen doen maar ook een digitale glimlach in de vorm van een duimpje of korte zin terug in BeterDichtbij van een patiënt die jou vertelt dat het nu goed gaat.

Voor 2023 gaan we bij BeterDichtbij dan ook het plezier van zorgverleners nog meer centraal zetten in ons werk en de doorontwikkeling van ons platform.

Van digitale zorg naar ‘echte zorg’

Onze ambities voor de komende jaren zijn groot, samen met de zorgsector willen we doorgroeien naar een landelijke dienst, voor iedereen. Met als doel om groot te zijn? Nee. Omdat we weten dat schaal bij de inzet van digitale services belangrijk is als je wilt inspelen op de grote uitdagingen in de zorg. En dan géén digitale zorg wat ons betreft maar echte zorg, geleverd door jouw zorgverleners en slim ondersteund door handige digitale services. Zo helpen we om de zorg toegankelijk te houden en ook een bijdrage te leveren aan het werkplezier van zorgverleners.

Godfried Bogaerts Namens het hele BeterDichtbij team goede feestdagen, dichtbij met uw familie of vrienden en vast een mooi en hopelijk gezond 2023 gewenst.

Godfried Bogaerts
Oprichter en algemeen directeur BeterDichtbij