Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

“Gewoon doen!” Ziekenhuizen CWZ en Slingeland bezoeken Isala

Wat kunnen we van elkaar leren als ziekenhuizen, allemaal volop aan de slag met digitaal contact tussen zorgverleners en patiënten? Dat was het uitgangspunt van het inspirerende werkbezoek dat CWZ (Nijmegen) en Slingeland (Doetinchem) brachten aan Isala in Zwolle. Isala deelde hoe digitaal contact onderdeel is van de organisatiestrategie, wat geleerde lessen uit implementatie is en de poli Fertiliteit opende de deuren voor een kijkje in de keuken.

Werkbezoek Isala met Slingeland en CWZ

Digitaal contact in het zorgpad

Programmamanager Digitaal Patiënt Contact Andrea Olivier trapte het volle programma af met een presentatie waarbij ingegaan werd vanuit welke visie het Isala Ziekenhuis kijkt naar digitale zorg en met welke digitale strategie ze de digitale transitie doorlopen. Krachtige woorden als ‘simpel en gewoon doen’ stonden erbij centraal. Met een kleine set aan digitale middelen, uniform voor heel het ziekenhuis zijn ze de zorgprocessen aan het optimaliseren.

Na het inspirerende verhaal van Andrea vertelde Loes Zaremba (projectmedewerker Digitaal Patiënt Contact) over de inrichting van een zorgpad vanuit de beheeromgeving van BeterDichtbij. Door het gebruik van een technische HL7 koppeling liet het Isala zien hoe zij automatisch op maat gemaakte berichten versturen op het juiste moment in de patiëntreis.

Operationeel leidinggevende van de polikliniek Kindergeneeskunde Joanne Klein-Bekendam deelde enthousiast dat zij in haar rol poliklinieken meeneemt in de digitale transitie. Als leidinggevende bij de Kindergeneeskunde ziet ze dat de dagelijkse hoge telefoondruk een uitdaging is en hoe met digitaal contact via BeterDichtbij die druk vermindert. Dat maakt dat haar medewerkers zelf meer rust krijgen en hun werk leuker vinden, wat weer bijdraagt aan het patiëntencontact.

Meer tevreden medewerkers en patiënten

De polikliniek fertiliteit binnen het Isala is een voorbeeld waar het motto ‘gewoon doen’ heeft geholpen in de digitale transitie. IVF analyst Manda Weijma-van Leeuwen deelde hun succes ervaring waarbij ze inzetten op zoveel mogelijk digitaal. Vermindering van portokosten, nauwelijks nog telefonie, efficiënter werkproces en tevredenheid bij medewerkers en patiënten.

Met veel interesse luisterde het Slingeland Ziekenhuis en CWZ en werden goede prikkelende vragen gesteld over de te maken keuzes, het ict-landschap en inrichting van het zorgproces. Door hun ervaringen te delen inspireerde de drie ziekenhuizen elkaar doordat zij met dezelfde vraagstukken bezig zijn.

Als BeterDichtbij danken we het Isala (Myrthe van Merkerk) voor het organiseren van het waardevolle werkbezoek en helpen we graag meer klanten om bij elkaar op bezoek te gaan. 

CWZ logo

Slingeland Ziekenhuis logo

Isala