Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Deventer Ziekenhuis stelt Be­ter­Dicht­bij be­schik­baar aan alle pa­ti­ën­ten

De dokter of zorgverlener ‘in je broekzak’. Met de BeterDichtbij app is het realiteit. Naast een (poli)bezoek aan het ziekenhuis of een telefonisch consult is nu ook mobiel app contact met de zorgverlener mogelijk. Na een succesvolle pilot gaat het Deventer Ziekenhuis BeterDichtbij op alle afdelingen inzetten.

Deventer Ziekenhuis

Patiënten maken graag gebruik van de BeterDichtbij app

Met BeterDichtbij heeft de patiënt een extra kanaal (naast telefoon, MijnDZ, persoonlijk gesprek) om te communiceren met zijn of haar arts/zorgverlener. De patiënt krijgt zo meer regie over zijn of haar zorgproces. De eerste start met BeterDichtbij van afgelopen jaar was zo succesvol dat het ziekenhuis BeterDichtbij nu voor alle afdelingen invoert. Sinds september zijn al 2.400 patiënten van de afdeling Kindergeneeskunde, Medische Psychologie, Reumatologie en het Oncologisch Centrum persoonlijk uitgenodigd door artsen/zorgverleners voor de BeterDichtbij app. 71% van deze patiënten hebben de app gedownload en in gebruik. Dat laat zien dat patiënten graag van digitaal contact via BeterDichtbij gebruik maken.

Logo Deventer Ziekenhuis

Met de BeterDichtbij app kunnen patiënten eenvoudig een vraag stellen over hun behandeling aan de specialist of zorgverlener op het moment dat het hun uitkomt. Patiënten ervaren hierdoor meer grip op hun behandeling. Een app versturen gaat sneller dan een telefoontje naar de polikliniek. Patiënten hebben zo de arts feitelijk via de telefoon in ‘de broekzak’. Verschil is wel dat de arts niet altijd direct terug-appt, maar dat doet binnen drie dagen. Het gaat dus vooral om niet-spoedeisende vragen van de patiënt.

“De drempel om contact te zoeken is door BeterDichtbij veel lager geworden. Het is een enorme uitkomst en geeft een goed gevoel.”
– Harry Hettema

Simpel en gebruiksvriendelijk

Harry Hettema, heeft reumatische klachten en wordt in het Deventer Ziekenhuis behandeld op de afdeling Reumatologie met medicatie. Zeker in het begin van het behandeltraject voelde Harry Hettema zich onzeker en had geregeld vragen. Met behulp van de BeterDichtbij app krijgt hij in korte tijd antwoord van de specialist en voelt hij zich sneller op zijn gemak gesteld. ‘Even een foto meesturen van bijvoorbeeld het doosje medicijnen, waar ik een vraag over heb, is heel simpel’, zegt Harry. ‘Het geeft echt rust als je antwoord op je vragen krijgt. Voorheen moest je een afspraak maken of gaan bellen. Dat was veel omslachtiger. Dus bij minder belangrijke vragen gebeurde dat meestal niet. Vaak bleven er dan toch dingen door je hoofd spoken. De drempel om contact te zoeken is nu veel lager. Het is een enorme uitkomst en geeft een goed gevoel. Ik ben er erg blij mee.’

App contact

Voor zowel de zorgverlener als de patiënt biedt BeterDichtbij voordelen. Reumatoloog Zandbelt gebruikt de app als arts: ‘De app-vragen die op een poli binnenkomen, worden verzameld door de poli-assistent via de computer, geïntegreerd in het dossier. Net als bij binnenkomende telefoongesprekken kan deze de vraag zelf beantwoorden of overdragen aan een verpleegkundige/consulent of de specialist. Alle drie kunnen zij op tijden dat het hen uitkomt de app-vragen beantwoorden. Het streven is om de patiënt binnen drie werkdagen antwoord te geven. Bij app-berichten verzonden buiten kantooruren wordt de patiënt daar met een automatische melding op gewezen. Voor urgente situaties blijf de spoed de aangewezen route. De app is super gebruiksvriendelijk. Net zoals je normaal met iemand appt.’

Wanneer te gebruiken?

In het ziekenhuis worden patiënten persoonlijk uitgenodigd door de eigen arts of zorgverlener om BeterDichtbij te gaan gebruiken. Patiënten hoeven maar één app op hun smartphone te zetten, waarmee ze met meerdere zorgverleners in gesprek kunnen. Als patiënten de app niet zelf kunnen installeren, kan de polikliniek helpen of de servicedesk van BeterDichtbij. Op www.dz.nl/beterdichtbij kun je zien bij welke afdelingen de app al in gebruik is of welke er binnenkort gaan starten.

Binnenkort ook beeldbellen met je arts

Met behulp van BeterDichtbij wordt niet alleen appen maar straks ook beeldbellen vast onderdeel van het zorgaanbod. Bij patiënten die op de eigen smartphone de BeterDichtbij app hebben geïnstalleerd kunnen straks ook beeldbellen. Bij het opnemen van het telefoontje verschijnt de arts of zorgverlener op het scherm. Zo kunnen zorgverleners beeldbellen inzetten wanneer ze willen, zonder extra technische handelingen. Bovendien besparen we zo veel tijd van patiënten die dan minder naar het ziekenhuis hoeven voor een afspraak.