Deventer Ziekenhuis van start met digitaal contact via BeterDichtbij
Deventer Ziekenhuis is ook van start met BeterDichtbij voor makkelijk en veilig digitaal contact. Patiënten van het Overijsselse ziekenhuis kunnen zo eenvoudig een vraag stellen en bijvoorbeeld een foto of bestand uitwisselen met hun zorgverlener(s). De afdelingen Reumatologie, Oncologie, Kindergeneeskunde en Medische Psychologie zijn de eerste die beginnen met BeterDichtbij.
De dokter of zorgverlener ‘in je broekzak’. Met de BeterDichtbij app is het realiteit. Naast een (poli)bezoek aan het ziekenhuis of een telefonisch consult is nu ook mobiel app contact met de zorgverlener mogelijk. ‘Patiënten van andere ziekenhuizen waar deze app al in gebruik is, zijn erg enthousiast’, zegt gebruiker en reumatoloog in het Deventer Ziekenhuis Michiel Zandbelt.
Appen met je dokter
We appen wat af in ons dagelijks leven. Waarom dan niet een appje sturen naar de dokter? Met de nieuwe BeterDichtbij app kan dat. Het Deventer Ziekenhuis is het 38ste ziekenhuis in Nederland waar met deze app gewerkt gaat worden. Vooralsnog op de poli’s reumatologie, kindergeneeskunde, medische psychologie en bij het Oncologisch Centrum. Maar doel is dat alle poli’s ermee gaan werken. Zandbelt: ‘De app is bedoeld voor niet-spoedeisende vragen. Denk aan herhaalrecepten, of je een bepaald medicijn mag gebruiken in combinatie met een ander medicijn of als je een vraag hebt over je volgende poliafspraak. Of als je net één kleinigheid vergeten was te vragen bij het laatste ziekenhuisbezoek. Waar een patiënt voor dat soort vragen nu naar de poli moet bellen, kan dus straks ook de app worden gebruikt.’
Makkelijke zorg dichtbij
Eén van de redenen voor het inzetten van de app, is om de afstand van de patiënt naar de zorgverlener te verkleinen. En om het telefoonverkeer met de poli te verminderen zodat er geen wachttijden ontstaan. Zandbelt: ‘De app-vragen die op een poli binnenkomen, worden verzameld door de poli-assistent. Net als bij binnenkomende telefoongesprekken kan deze de vraag zelf beantwoorden of overdragen aan een verpleegkundige/consulent of de arts. Alle drie kunnen zij op tijden dat het hen uitkomt de app-vragen beantwoorden. En voor de patiënt geldt andersom hetzelfde. Hij of zij kan op elk moment, ook buiten kantooruren een app-bericht verzenden. Het streven is om de patiënt binnen 3 werkdagen antwoord te geven. Het is dus niet zo dat de arts buiten kantooruren direct zal reageren. Bij app-berichten verzonden buiten kantooruren wordt de patiënt daar met een automatische melding op gewezen. Voor urgente situaties blijf de spoed de aangewezen route. Deze app is echt bedoeld om vragen te stellen die geen hoge prioriteit hebben. De app is super gebruiksvriendelijk. Net zoals je normaal met iemand appt. Ook een foto kan bijvoorbeeld mee verzonden worden.’
Gebruik op uitnodiging
De BeterDichtbij app is er voor patiënten die al op controle komen in het Deventer Ziekenhuis. Iedereen kan de app installeren, maar deze is pas te gebruiken nadat de patiënt door het ziekenhuis hiervoor uitgenodigd is. Daarvoor zijn minimaal een email-adres en een mobiel telefoonnummer vereist. Na een eenmalig aanmeldproces kan, net als bij telebankieren apps, een vijfcijferige pincode worden opgegeven waarmee in het vervolg snel ingelogd kan worden in een beveiligde omgeving.
Makkelijk en snel
Zandbelt: ‘Je kunt de app Beter Dichtbij inderdaad wel een beetje vergelijken met internetbankieren. Delen ervan (zoals een tikkie sturen) kun je snel via je telefoon afhandelen, maar voor sommige andere zaken moet je naar de website van de bank toe. Dat geldt voor BeterDichtbij ook. Heb je een vraag, stel je die, en krijg je via de app antwoord op je mobiele telefoon. Wil je uitslagen of je medisch dossier inzien, dan moet je inloggen op de patiëntenportaal MijnDZ. Maar via de app kunnen we de patiënt daar wel snel heen loodsen, bijvoorbeeld om een vragenlijst in te vullen. Zo vult het één het ander mooi aan’.