Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

BeterDichtbij verbetert communicatie tussen patiënt en Isala

De zorg in ziekenhuizen wordt steeds digitaler en dat levert allerlei voordelen op. Via de app BeterDichtbij kunnen zorgverleners en patiënten bijvoorbeeld op een laagdrempelige manier berichten met elkaar uitwisselen. BeterDichtbij is in de afgelopen jaren in snel tempo gegroeid. Inmiddels maken al ruim 50 grote zorgorganisaties en meer dan 25.000 zorgprofessionals met deze app contact met patiënten en cliënten. Het aantal gebruikers is gegroeid met 57% en bedraagt nu bijna 700.000. Het communicatieplatform in de gezondheidszorg is zodoende een spil geworden in de digitale communicatie tussen zorgprofessionals en patiënten. Dat komt omdat deze pragmatische digitale optie de communicatie versterkt en daardoor leidt tot minder behoefte aan traditionele consulten. In 2023 zijn er meer dan 1,9 miljoen gesprekken gevoerd via BeterDichtbij.

Beeldbellen en chatten

Gynaecoloog Jeroen Dijkstra van het Isala ziekenhuis in Zwolle begon de app enkele jaren geleden steeds meer te gebruiken. “Tijdens de coronaperiode zochten we naar nieuwe manieren om contact te hebben met patiënten. In eerste instantie gebruikte ik de app BeterDichtbij vooral om te kunnen beeldbellen. Maar al snel ontdekte ik ook de chatfunctie. Het fijne daaraan is dat je gemakkelijk folders en filmpjes kunt delen of berichten kunt sturen. Die blijven bewaard, zodat je ze kunt teruglezen.”

Esra Bloo gebruikte BeterDichtbij onlangs voor het eerst als patiënt. “Ik had een afspraak bij de gynaecoloog en kreeg een uitnodiging om me aan te melden voor de app. Na afloop van de afspraak realiseerde ik me dat ik een bepaalde vraag niet had gesteld. Heel dringend was die vraag niet, maar ik bleef er wel mee in mijn hoofd zitten.” Bloo heeft toen via de chat een bericht gestuurd en kreeg een dag later al een reactie van de secretaresse. Die heeft de gynaecoloog vervolgens gevraagd om op het bericht te reageren. Bloo: “Omdat ik nog meer vragen had, werd een telefonische afspraak ingepland, zodat we uitgebreider konden praten. Zonder de app had ik mijn vraag denk ik laten zitten, maar nu had ik snel antwoord en was ik weer gerustgesteld.”

Betere werkverdeling

Dijkstra gebruikt BeterDichtbij nu als een vast onderdeel van zijn werk. De app is gekoppeld aan het patiëntendossier, wat handig is als je bepaalde uitslagen aan de patiënt wilt doorgeven. Daarnaast zorgt de app voor een betere verdeling van het werk. Sommige vragen kan het secretariaat bijvoorbeeld al beantwoorden. De vragen die overblijven, kunnen artsen op een zelfgekozen tijdstip beantwoorden. Een ander groot voordeel is dat de telefoon beter bereikbaar is voor spoedvragen van bijvoorbeeld huisartsen.

Om te zorgen dat de digitale communicatie tussen zorgverleners en patiënten goed verloopt, is het wel belangrijk dat de gegevens van patiënten bekend zijn en kloppen. Ook moeten zorgverleners toestemming hebben medische gegevens van patiënten met elkaar te delen.

Klik hier om het artikel te lezen op de website van ICT&Health waar het artikel eerder is gepubliceerd.