Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

BeterDichtbij en Patient Journey App werken samen aan digitale zorg

Thuismonitoring en digitale communicatie in de zorg, samen eenvoudig inzetten. Dat is de ambitie van de nieuwe samenwerking tussen Patient Journey App (sinds medio 2023 aangesloten bij Performation) en BeterDichtbij. De twee digitale diensten in de zorg werken aan een koppeling waarmee zorgprofessionals de platforms geïntegreerd kunnen inzetten. Een volgende stap is een integratie tussen beide patiëntenapps.

De inzet van slimme digitale diensten, kan de zorg makkelijker maken en zorgorganisaties ondersteunen bij het toekomstbestendig inrichten van hun processen. Dat zien zowel Patient Journey App als BeterDichtbij in de dagelijkse praktijk. Daarbij liggen digitale communicatie tussen zorgprofessionals en hun patiënten en thuismonitoring dicht bij elkaar. Zo kunnen thuismetingen van de juiste context worden voorzien via digitaal contact, en patiënten laagdrempelig hun vragen stellen aan bijvoorbeeld verpleegkundigen of poli-assistenten.

Meer gemak in de zorg

Als landelijk initiatief vanuit de zorgsector zelf, zit BeterDichtbij dicht op de wensen van zorgorganisaties. In meerdere ziekenhuizen in Nederland wordt zowel Patient Journey App als BeterDichtbij ingezet, en werd de wens gedeeld om een integratie tussen beide diensten op te zetten. Door dit nu te ontwikkelen, werken we als partijen samen aan digitale zorg op grotere schaal, en meer gemak voor zowel zorgprofessionals als patiënten.

Godfried Bogaerts, directeur van BeterDichtbij: “Patient Journey App en Performation zijn beide ervaren partijen in de zorg met een duidelijke focus en visie op hoe digitalisering de zorg kan helpen. We pakken deze samenwerking dan ook met veel plezier op. Zorgprofessionals en patiënten verdienen het dat wij als partijen gezamenlijk verder investeren in meer gemak. Er komt veel op zorgprofessionals af, dus we zijn volop aan de slag met hoe we het werk voor hen makkelijk en leuk kunnen maken. Met Patient Journey App als de dienst voor thuismonitoring en betere patiëntparticipatie en met BeterDichtbij als breed beschikbare communicatiedienst voor de gehele zorgsector.”

Thomas Timmers, co-founder van de Patient Journey App (PJA) is blij met de verdere integratie met BeterDichtbij: “Natuurlijk konden we al naar elkaars oplossingen ‘doorverwijzen’ maar met deze nieuwe stap maken we de cirkel echt rond. Voor zorgverleners worden signalen uit Patient Journey App direct zichtbaar op het centrale dashboard van BeterDichtbij. Indien gewenst, kan vanuit dat dashboard ook weer direct contact gezocht worden met de patiënt. Je merkt dat dit ook echt hét moment is om deze stap te zetten: de vraag naar digitale zorg neemt in rap tempo toe en de mogelijkheden lijken eindeloos. Het aan elkaar koppelen van twee open platformen zoals Patient Journey App en BeterDichtbij zorgt ervoor dat we de toekomst van de zorg vandaag weer wat meer vormgeven én bestendig maken.”

V.l.n.r.: Huub Deterd (algemeen directeur Performation), Sander Bijl (operationeel directeur BeterDichtbij), Thomas Timmers (mede-oprichter Patient Journey App), Godfried Bogaerts (algemeen directeur BeterDichtbij).

Op één plek inzicht in thuismetingen én contact met de patiënt

Het werkt eenvoudig. Als patiënten een thuismeting doen via de Patient Journey App, ontvangen zorgverleners hiervan ook de alerts in het BeterDichtbij webplatform. Met één klik en zonder extra inloggen, hebben zorgprofessionals toegang tot de Patient Journey omgeving met ingestuurde data en trends over de gezondheid van de patiënt. Is een toelichting of verdere afstemming van belang? Dan kan de zorgprofessional met eenzelfde druk op de knop eenvoudig een bericht sturen naar de patiënt voor extra uitleg of eventueel via beeldbellen contact opnemen via BeterDichtbij. Ook voor de patiënten apps worden de functionaliteiten van beide partijen dichter bij elkaar gebracht, dit maakt het nog makkelijker om de digitale diensten in te zetten op grote schaal bij patiënten zowel voor thuismonitoring als op poli’s.

Over Patient Journey App

Patient Journey App is ontwikkeld door Interactive Studios. De app biedt patiënten de juiste informatie op het juiste moment, om zo zelfzorg, therapietrouwheid en tevredenheid te bevorderen. Ook biedt de app zorgverleners de juiste inzichten op het juiste moment, om zo op afstand zowel electieve als chronische zieke patiënten te kunnen monitoren. Het PJA-platform wordt ingezet door ca. 100 ziekenhuizen in binnen- en buitenland en begeleidt honderdduizenden patiënten én hun naasten tijdens hun journeys door het zorglandschap.

Over BeterDichtbij

BeterDichtbij is een initiatief van de zorgsector in Nederland. De vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) zijn de belangrijkste participanten in het bedrijf achter het BeterDichtbij platform. De zorgorganisaties nemen het voortouw in de continue doorontwikkeling van de dienst en digitaal contact in de zorg, voor alle Nederlanders. Op dit moment wordt het digitale platform ingezet bij ruim 50 zorgorganisaties, door 25.000 zorgverleners en al 750.000 patiënten en cliënten. BeterDichtbij is recent uitgebreid met de module BeterDichtbij Collega, waarmee ook eenvoudig digitaal contact tussen zorgorganisaties en zorgverleners onderling mogelijk is geworden.