Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Andrea Olivier (Isala): “Zorgverleners hebben sleutelpositie in gebruik digitale zorg”

Digitalisering kan een bijdrage leveren aan meer werkplezier. Zo zorgt digitalisering voor meer ruimte voor echte zorg, draagt het bij aan het loopbaanperspectief en geeft het ook de mogelijkheid om flexibeler en soms ook thuis te werken. Hoe benut je deze kansen effectief? En hoe ondersteun je zorgprofessionals optimaal vanuit jouw rol? Vanuit o.a. die actuele vragen gaan we tijdens de Slimme Zorg Estafette door het hele land in gesprek onder de naam Tour de BeterDichtbij.

Deze week in gesprek met Andrea Olivier, programmamanager Digitaal Patiënt Contact bij Isala.

Digitaal contact met patiënten bij de revalidatie.

Welke rol zie jij weggelegd voor zorgverleners naar patiënten toe?

“We merken binnen Isala heel duidelijk dat de zorgverlener een sleutelpositie heeft in het gebruik van digitale diensten, waaronder BeterDichtbij. Het is van belang dat de zorgverlener zelf ervaart wat de mogelijkheden zijn en wat het oplevert. Zodra ze zelf de meerwaarde ervaren, zie je dat ook patiënten en andere collega’s geïnspireerd en gemotiveerd raken om gebruik te maken van digitale zorg. Voor de patiënt is het vaak belangrijk om van de zorgverlener te horen dat BeterDichtbij van toegevoegde waarde is voor de behandeling. Op die manier heeft de zorgverlener absoluut veel invloed op de mate van gebruik van digitaal contact.”

En hoe betrek jij bij Isala de zorgverleners bij digitalisering en innovaties?

”Zorgverleners hebben natuurlijk veel invloed op elkaar wat betreft gebruik van digitaal contact. Een goed voorbeeld doet immers volgen. Als programma Digitaal Patiënt Contact zie ik ons als de katalysator van dit proces om zorgverleners te ondersteunen en met elkaar te verbinden. We denken bijvoorbeeld aan het organiseren van inspiratiesessies om intern ervaringen te delen tussen afdelingen. Uiteindelijk zijn we samen verantwoordelijk om de zorg toegankelijk en beschikbaar te houden. Daar hoort ook bij dat we kritisch zijn op de huidige processen en ervoor openstaan om dingen anders te doen.”

Jullie gebruiken BeterDichtbij niet alleen om vragen van patiënten te beantwoorden, maar ook om proactief berichten te versturen. Hoe draagt dit bij aan jullie doelen en ambities?

“Isala heeft als doel om digitaal gastvrij te zijn en daarmee aan te sluiten op de IZA doelstellingen om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Proactieve inzet van digitaal contact kan onder andere bijdragen aan het verminderen van telefonie, sms-kosten en no-shows. Ook kunnen de spreekuren effectiever benut worden wanneer de patiënt van tevoren goed geïnformeerd is, bijvoorbeeld door het versturen van automatische berichten.”

Dat klinkt natuurlijk heel waardevol, maar hoe draagt digitaal contact in de praktijk bij aan het verminderen van no-shows?

“Door de juiste informatie gedoseerd en op het juiste moment aan te bieden aan de patiënt, weten zij beter wat er van hen verwacht wordt. Dit helpt niet alleen het aantal no-shows te verminderen, maar zorgt ook dat patiënten beter voorbereid op hun afspraak komen. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch versturen van een extra reminder wanneer patiënten met een volle blaas op de poli Urologie moeten komen voor een plastest. Op deze manier kunnen afspraken vaker doorgang vinden.

Isala logo

Dank aan Andrea Olivier voor het delen van inzichten vanuit Isala in Zwolle met Myrthe van Merkerk (projectmanager bij BeterDichtbij). Deze maand van de Slimme Zorg Estafette gaan we ook op andere plekken in Nederland in gesprek over deze thema’s. Bekijk de agenda op de BeterDichtbij Academie:https://www.beterdichtbij.nl/academie/