Podcast: Hoe Franciscus Gasthuis & Vlietland 100 digicoaches opleidde
Het Rotterdamse ziekenhuis Franciscus zet digitale zorg grootschalig in, met BeterDichtbij als de communicatiedienst voor alle patiënten. Daar is goede ondersteuning van patiënten én zorgprofessionals heel belangrijk bij. In de podcast Voorzorg (door de redactie van Skipr en Zorgvisie) beluister je de aanpak en adviezen hoe je hier ook mee aan de slag kunt in jouw organisatie.
Digipunt voor patiënten
Digitale zorg is niet meer weg te denken in het Franciscus Gasthuis & Vlietland in Rotterdam en Schiedam. Al ruim 65.000 patiënten maken hier gebruik van bijvoorbeeld BeterDichtbij voor eenvoudig digitaal contact met hun zorgverleners. Een klein deel van deze patiënten heeft of had vragen bij de inzet van digitale zorg. Daarom is er een Digipunt ingericht in de centrale ziekenhuishallen.
In de podcast vertelt Joost Groenestein, manager medisch service platform, hoe patiënten hierop reageren en wat zijn visie is op de waarde van dit Digipunt in de toekomst.
Meer vertrouwen en werkplezier
Voor zorgverleners is al geruime tijd geleden gestart met de inzet van digicoaches, een concept waarbij medewerkers zelf elkaar ondersteunen bij de inzet van digitale diensten. Dit werkt in de praktijk goed, vertelt Conny van den Nol in de podcast. Door de goede en laagdrempelige ondersteuning, ervaren zorgverleners meer werkplezier vertelt ze. “Als je het vertrouwen hebt om digitaal te werken en niet bang bent om fouten te maken, als je bijvoorbeeld in de nacht alleen werkt of iets moet invoeren in het EPD. Dat blijkt ook uit onderzoeken die we in het ziekenhuis doen.”
Melissa Lockhorst, programmamanager digitale zorg, ziet de 100 opgeleide digicoaches ook als belangrijk onderdeel van de transitie naar meer hybride zorgpaden. “Het is belangrijk om je vaardigheden te kunnen blijven ontwikkelen in lijn met hoe de zorg verandert. En daar is ook ondersteuning bij nodig, waar de digicoaches een grote rol in spelen.”
Podcast Voorzorg (door de redactie van Skipr en Zorgvisie)
Meer over hoe het Franciscus koploper werd bij de ondersteuning van patiënten en zorgprofessionals, én het interview digicoach Arda Baars-Blijleven beluister je in de volledige podcast door Sytse Wilman.
Digitaal contact in het Franciscus
Franciscus Gasthuis & Vlietland zet BeterDichtbij sinds januari 2023 in voor alle polipatiënten. Op alle poli’s kunnen patiënten dus makkelijk hun vragen stellen aan zorgverleners. Ook zetten zorgverleners de communicatiedienst in om informatie te delen en vragen te voorkomen, als onderdeel van de hybride zorgpaden. Franciscus is één van de ruim 50 zorgorganisaties in Nederland die al meedoet met BeterDichtbij. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) zijn de belangrijkste participanten in BeterDichtbij, waarmee de ziekenhuizen het voortouw nemen in de ontwikkeling van digitaal contact in de Nederlandse zorg.
Digitale vaardigheden en beeldbellen: minicursus nu beschikbaar
Om zorgprofessionals bij hun digitale vaardigheden te ondersteunen, stelt BeterDichtbij nu online cursussen beschikbaar, gemaakt samen met experts. De eerste is sinds vorige week beschikbaar met als thema beeldbellen in de zorg, en ontwikkeld samen met presentatietrainer Fabienne de Vries. De compacte online training is voor iedereen kosteloos beschikbaar. Lees hier verder.