Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

“Ik ben trots op hoe we BeterDichtbij continu ontwikkelen vanuit de focus op eindgebruikers”

Gebruiksvriendelijkheid is de drijvende kracht achter de ontwikkeling van nieuwe features voor de BeterDichtbij app. Sander van Tulden is sinds de zomer van 2023 mobile lead bij BeterDichtbij en vormt als leidinggevende de verbindende schakel tussen iedereen die elke dag werkt aan de directe functies binnen het BeterDichtbij platform. In een boeiend gesprek onthult Sander hoe hij de afzonderlijke werelden van iOS en Android binnen de technische afdeling samenbrengt om consistente nieuwe features te kunnen ontwikkelen voor beide platforms. Ook deelt Sander hoe hij samen met collega’s ervoor zorgt dat de BeterDichtbij app inclusief en toegankelijk is voor alle gebruikers in Nederland.

Je hebt eerder gewerkt bij Flitsmeister. Hoe zet je jouw daar opgedane kennis en ervaring in bij BeterDichtbij?

“Net als bij Flitsmeister kan de ontwikkeling van een nieuwe feature in de BeterDichtbij app een enorme impact hebben. Dit maakt het extra belangrijk om nauwe lijntjes te hebben op de werkvloer en ook is het belangrijk dat we bij de ontwikkeling van een nieuwe functie of feature ervoor zorgen dat alles écht klopt. Mijn ervaring in leidinggeven aan verschillende teams komt hierbij goed van pas. Anders dan bij Flitsmeister, werk ik bij BeterDichtbij nauw samen met zowel iOS- als Android-ontwikkelaars. Deze samenwerking maakt het makkelijker om direct te schakelen tussen de twee groepen ontwikkelaars, die doorgaans als twee losse eilanden functioneren. Het voordeel van deze gecoördineerde aanpak is dat we alles goed kunnen afstemmen en functies niet afzonderlijk van elkaar worden ontwikkeld. Daardoor ervaren mensen BeterDichtbij altijd op dezelfde manier, of ze nu een iPhone of Android telefoon hebben.”

Hoe ziet deze nauwe samenwerking eruit bij het ontwikkelen van nieuwe features?

“Onlangs hebben we een zoekfunctie ontwikkeld voor de BeterDichtbij app. Je kunt nu zoeken binnen een gesprek door een zoekterm in te vullen en zo specifieke berichten terug te vinden. Hoewel het idee van een dergelijke zoekfunctie eenvoudig lijkt, zijn er verschillende randgevallen waar we rekening mee moeten houden. Een voorbeeld hiervan is wanneer je een zoekterm invoert en er tegelijkertijd een nieuw bericht binnenkomt. Hier rijst de vraag: hoe moet dit worden weergegeven? Moet het nieuwe bericht getoond worden, of blijft het bericht waar de gebruiker naar zoekt in beeld? De iOS- en Android-ontwikkelaars bij BeterDichtbij bleken andere perspectieven hierop te hebben. Om consistentie te waarborgen binnen de BeterDichtbij app, hebben we uitvoerig overlegd om te bepalen wat de beste keuzes zijn. Zo konden we gezamenlijk weloverwogen keuzes maken en ervoor zorgen dat de zoekfunctie optimaal functioneert voor alle gebruikers.”

BeterDichtbij moet natuurlijk voor iedereen toegankelijk te zijn. Hoe werken jullie actief aan het zo inclusief mogelijk maken van de app?

“Iedereen kan met zorg te maken hebben. BeterDichtbij heeft dus heel Nederland als doelgroep. Dit betekent dat we rekening moeten houden met diverse gebruikers. En dan doen we ook volop om ervoor te zorgen dat de BeterDichtbij app door iedereen zo goed mogelijk kan worden gebruikt. Om een paar praktijkvoorbeelden te geven: Voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal hanteren we een eenvoudig taalniveau dat voor iedereen begrijpelijk is, en we bieden bijvoorbeeld een functie om je lettertype te vergroten voor mensen met verminderd zicht. Op dit moment werken we aan een nieuwe functie die het mogelijk maakt de app te bedienen met een schermlezer. Door labels achter knoppen te plaatsen, krijgen gebruikers met slecht zicht auditieve toelichtingen tijdens het navigeren binnen de app. Wanneer je met je vinger over het scherm beweegt, hoor je dus telkens een stem uitspreken waar de verschillende knoppen voor bedoeld zijn. Ook kun je berichten van je zorgverlener laten voorlezen. Voor mensen met motorische beperkingen hebben we een functie toegevoegd die het mogelijk maakt eenvoudig te kunnen in- en uitzoomen. Wanneer je een foto krijgt van je zorgverlener kun je normaal gesproken inzoomen door met twee vingers uit elkaar te schuiven. We hebben hier nu een plus- en min-knop toegevoegd, waardoor deze functie ook gemakkelijk te bedienen is voor mensen die moeite hebben met motorische handelingen.”

En voor een grote dienst als BeterDichtbij, is het natuurlijk heel belangrijk dat de app stabiel en betrouwbaar is. Hoe zorg je daar samen voor?

“Dit is ontzettend belangrijk bij een app die door zoveel mensen wordt gebruikt. Bij BeterDichtbij hebben we daarom het toegewijde testteam auticon Nederland dat elke release uitvoerig test om te voorkomen dat gebruikers te maken krijgen met technische bugs. Ook testen we nieuwe features intern. Zo kunnen we vroegtijdig problemen signaleren en verhelpen, nog voor de release. Na de release monitoren we de app op afstand, zodat we direct kunnen ingrijpen wanneer onvoorziene omstandigheden zich voordoen. Of het nu gaat om een internetstoring of ander exotisch scenario, we willen dat gebruikers zich altijd ondersteund voelen en een supersoepele ervaring hebben met de BeterDichtbij app. Om die reden staat er ook altijd een servicedesk team klaar om eventuele problemen waar gebruikers tegenaan lopen op te lossen en feedback te ontvangen over de doorontwikkeling van de app. Idealiter is de BeterDichtbij app voor iedereen begrijpelijk. Dat wil zeggen dat features herkenbaar zijn, zodat de interface intuïtief aanvoelt voor gebruikers en zij zich onmiddellijk thuis voelen in de app. Ik ben trots op het techteam dat voortdurend meedenkt vanuit de gebruikerskant en goed onderling samenwerkt om de app zo soepel mogelijk te laten verlopen voor alle gebruikers.”

 

Sander werkt sinds de zomer van 2023 bij BeterDichtbij. Met enthousiasme duikt hij in de nieuwste technologieën en werkt hij nauw samen met collega’s om de app toegankelijker te maken voor patiënten. Voorheen heeft Sander diverse apps ontwikkeld, waaronder Flitsmeister, gericht op navigatie voor automobilisten, en Routiq, gericht op routes voor fietsers en wandelaars. Dit heeft hem waardevolle expertise opgeleverd die hij nu inzet bij BeterDichtbij.