Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Wilhelmina Ziekenhuis Assen en NAAST-ZCN als eerste organisaties succesvol van start met BeterDichtbij Collega

Hoe kan het contact tussen zorgpartners in de regio efficiënter en eenvoudiger worden ingericht? Als eerste organisaties in Nederland zijn het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) en medisch service centrum NAAST-ZCN begin dit jaar gestart met BeterDichtbij Collega. Hiermee blijven de verpleegkundigen bij het WZA digitaal in contact met de verpleegkundigen bij NAAST-ZCN. Wat zijn de eerste ervaringen met deze nieuwe module van BeterDichtbij? En hoe heeft dit het onderlinge contact tussen zorgpartners in de regio verbeterd? We praten hierover met verpleegkundigen en het projectteam van het WZA en NAAST-ZCN.

BeterDichtbij Collega voor digitaal onderling contact tussen zorgverleners

Toen het WZA in 2019 van start ging met BeterDichtbij (Patiënt) kwam vanuit zorgverleners al snel de vraag of deze makkelijke vorm van digitaal contact ook ontwikkeld kon worden tussen zorgpartners onderling in de regio. “We waren van mening dat we de communicatie in ons lokale netwerk efficiënter konden inrichten. Toen we hoorden dat BeterDichtbij een nieuwe module ging ontwikkelen, die aansloot op deze behoeften, zeiden we gelijk: ‘Dat moeten we gaan gebruiken!’” aldus Lianne Holtmaat, adviseur digitale zorg (WZA).

De verpleegkundigen van het WZA staan frequent in contact met de verpleegkundigen bij NAAST-ZCN. Reden voor het WZA om samen met NAAST-ZCN aan de slag te gaan om de communicatie ook digitaal efficiënter te laten verlopen. “Onze verpleegkundigen hebben veel contact met de verpleegkundigen bij het WZA, wij waren al langer van mening dat het contact met poli’s in ziekenhuizen zou eenvoudiger kunnen. Toen het WZA ons vertelde over BeterDichtbij Collega wilden we hier graag samen met hen mee aan de slag gaan,” vertelt innovatiemanager Teun Jonker (NAAST-ZCN).

Eenvoudig berichten versturen

Patiënten met chemotherapie delen via de Thuismeten-app van Luscii (partner van BeterDichtbij) hun thuismetingen met de verpleegkundigen bij NAAST-ZCN. Bij vragen of onduidelijkheden over deze metingen nemen zij contact op met de oncologieverpleegkundigen bij het WZA. Voor oncologieverpleegkundige Annemiek Visser (WZA) is BeterDichtbij Collega een uitkomst. “Het contact dat wij voorheen hadden met de verpleegkundigen bij NAAST-ZCN verliep vaak via beveiligd mailen en bellen, dat werkte niet altijd prettig en kostte ons veel tijd. Nu kunnen we eenvoudig met elkaar in contact blijven door berichten te sturen via BeterDichtbij Collega.”

Vertrouwd en gebruiksvriendelijk platform

Doordat Annemiek al gebruik maakte van BeterDichtbij, om in contact te blijven met patiënten, voelde de overstap naar BeterDichtbij Collega niet groot. “Ik kan werken in dezelfde omgeving die ik gebruik om in contact te blijven met patiënten en dat vind ik heel prettig.” Hoewel de verpleegkundigen bij NAAST-ZCN eerder nog geen gebruik maakten van BeterDichtbij konden ook zij goed overweg met het platform. “Het gemak waarmee ik toegang heb tot BeterDichtbij Collega en hoe makkelijk het zichzelf wijst om ermee te werken is echt een uitkomst,” vertelt een verpleegkundige bij NAAST-ZCN.

Kortere lijnen leiden tot betere zorg

Oncologieverpleegkundige Annemiek merkt dat door de inzet van BeterDichtbij Collega het contact met de verpleegkundigen bij NAAST-ZCN is verbeterd. “Tegenwoordig krijgen we bijna elke dag wel een vraag binnen van een verpleegkundige van NAAST-ZCN, je zoekt elkaar makkelijker op.” Volgens haar leiden deze korte lijnen uiteindelijk tot betere zorg voor de patiënt. “Je onderkent zo eerder klachten van patiënten waar wij samen met NAAST-ZCN sneller op kunnen inspelen,” vertelt Annemiek.

Mogelijkheden inventariseren

Naast oncologie is het WZA gestart met BeterDichtbij Collega bij het transferpunt. Lianne ziet mogelijkheden om de nieuwe module ook te gebruiken bij het verbeteren van het contact met zorgpartners in de regio. Zoals bij de uitstroom van patiënten naar een VVT-instelling. “We zijn momenteel aan het inventariseren hoe het contact met andere zorgpartners in de regio verloopt en welke rol BeterDichtbij Collega kan vervullen om dit contact makkelijker te maken.” Ook Teun erkent dat BeterDichtbij Collega op meerdere plekken kan worden ingezet bij NAAST-ZCN. “Bijvoorbeeld bij ziekenhuizen en daarnaast zien we kansen en mogelijkheden bij huisartsen en de wijkverpleging zodat we ook eenvoudig en veilig met hen digitaal kunnen communiceren via BeterDichtbij Collega.”

WZA logo

Over BeterDichtbij

BeterDichtbij is als digitale communicatiedienst dagelijks groot in gebruik bij zorgverleners en hun patiënten in heel Nederland. Als aanvulling op de bestaande module is BeterDichtbij Collega ontwikkeld voor eenvoudig asynchroon contact tussen zorgverleners binnen en buiten de eigen organisatie. BeterDichtbij Collega is nu bij de eerste organisaties in gebruik. Wilt u meer weten? Neem gerust contact met op Godfried Bogaerts (gbogaerts@beterdichtbij.nl) of Zonja de Klein (zdeklein@beterdichtbij.nl).