Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Pre-operatief onderzoek en digitaal contact: praktijkervaringen

Eenvoudig contact met patiënten voor de operatie

  • POS vragenlijst: herinneren voor invullen
  • Patiënt voorbereiden op de onderzoeken
  • Vervolgonderzoek gezondheidstoestand via beeldbelconsult

Als zorgverlener binnen de anesthesiologie, heb je voorafgaand aan de operatie kort maar intensief contact met patiënten. Begrijpelijke communicatie tussen jou en je patiënten kan het pre-operatieve traject makkelijker maken. In Nederland maken al veel afdelingen anesthesiologie en POS/pre-operatief gebruik van digitaal contact via BeterDichtbij. Dit zijn enkele van de vele voorbeelden.

POS vragenlijst: herinneren voor invullen

Heeft jouw patiënt de vragenlijst voor de preoperatieve screening (POS) nog niet ingevuld? Je stuurt eenvoudig een herinnering hiervoor via BeterDichtbij. Zo krijgt de patiënt direct een melding dat er nog actie nodig is, en bespaar je als assistent of medewerker tijd omdat je niet meer hoeft na te bellen.

  • Herinneringsbericht automatisch versturen 
  • Belang van invullen POS vragenlijst toelichten in bericht

Patiënt voorbereiden op de onderzoeken

Een operatie is voor veel patiënten een grote gebeurtenis. Digitaal kun je de juiste informatie op het juiste moment delen. Zo kunnen zij de informatie altijd in alle rust nalezen en beter in zich opnemen, en zijn zij beter voorbereid op de onderzoeken en operatie.

  • Digitale folder of voorlichting (bv. Indiveo) toesturen
  • Bericht aan je patiënt inplannen

Vervolgonderzoek gezondheidstoestand via beeldbelconsult

Een vervolgonderzoek kan je vaak ook digitaal via een beeldbelconsult doen. Zo krijg je inzicht in de thuissituatie van je patiënt, en kun je ook rustig je scherm met informatie delen. Het bespaart de patiënt bovendien reizen naar het ziekenhuis, in een periode die vaak intensief is voor veel mensen.

  • Veilig beeldbellen via BeterDichtbij 
  • Eenvoudig je scherm delen met beeldbellen 

Anesthesioloog Lucia Mahes

IJsseland Ziekenhuis

Diane en Lucia - IJsselland Ziekenhuis
IJsselland logo
Na een operatie is bij ons de patiënt vaak uit beeld, maar het kan best zijn dat hij of zij klachten/vragen heeft waar wij makkelijk een geruststellend antwoord op kunnen geven. Nu kan een patiënt direct een niet-spoedeisende vraag stellen en hoeft hij of zij niet eerst contact op te nemen met de huisarts.
Lees interview
BeterDichtbij - over ons in vierkant formaat

In het kort over BeterDichtbij

BeterDichtbij is dé landelijke communicatiedienst voor eenvoudig en veilig contact met je patiënten, cliënten en collega’s in de regio. Voor meer grip op je tijd. En het juiste contact op het juiste moment met je patiënten. Elke dag maken 25.000+ zorgverleners in Nederland gebruik van BeterDichtbij.

Meer over BeterDichtbij
Kernbeeld van de BeterDichtbij Academie

De BeterDichtbij Academie

Bij de BeterDichtbij Academie vind je de kennis en inspiratie die je nodig hebt om verder aan de slag te gaan met BeterDichtbij. Bekijk alle inspiratievideo’s, hand-outs, schrijf je in voor een webinar of ga aan de slag met een training.

Ga naar de BeterDichtbij Academie

Wil je bijdragen aan de verdere ontwikkeling van BeterDichtbij?

Elke dag zetten we ons volop in om BeterDichtbij verder te ontwikkelen, met als doel een optimale zorgervaring te bieden. Mogen we je benaderen voor feedback tijdens de voortdurende verbetering van BeterDichtbij voor zorgverleners?