Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

“Zorgverleners hebben het druk. Ons platform moet daarom super eenvoudig werken”

Het BeterDichtbij webplatform wordt iedere dag door duizenden zorgverleners in Nederland gebruikt. Als front-end developer is Ralph van der Neut de schakel tussen het design, gebruiksgemak en goede technische werking van het platform. “Je moet altijd scherp houden dat we één van de diensten zijn die zorgverleners in hun dagelijks werk gebruiken. En zorgverleners hebben het druk. Ons platform moet daarom super eenvoudig werken.”

Ralph van der Neut

Met welke projecten ben je momenteel bezig Ralph?

“Mijn grootste project is nu de contentbibliotheek. Dat wordt de plek waar zorgverleners alle content kunnen vinden die ze willen delen met hun patiënten. Denk aan standaardantwoorden, eigen video’s, webpagina’s en folders en content vanuit Thuisarts.nl, Apotheek.nl en Indiveo. Dat is een groot project, want je wil natuurlijk dat dit een goed overzicht geeft waar zorgverleners makkelijk mee kunnen werken. Want dan kunnen ze echt tijd gaan besparen, door gebruik te maken van wat er is en de juiste informatie of het juiste moment in de behandeling te delen. Daarnaast werk ik nog aan verbeteringen in het platform, bijvoorbeeld rondom beeldbellen, het weergeven van de patiëntgesprekken in het overzicht en het nieuwe design van onze adminomgeving.”

Dat is een mooie set projecten waar jij aan werkt. Wat is daarin je rol als front-end developer?

“Je zorgt er als front-end developer voor dat een verbeterpunt of probleem wordt door vertaald naar een werkende ‘voorkant’, concreet te gebruiken in het webplatform. Als front-end developer ben je dus de spil tussen het design, gebruikersgemak en de techniek. Je schakelt met de product owner, back-end developers, soms met mobile development en in projecten ook met projectmanagers en marketing. Ik vind het leuk om echt aan resultaten te werken, en te zorgen dat zo’n oplossing technisch goed in elkaar zit en super makkelijk te gebruiken is. Het is heel tastbaar, je kunt zien wat je doet.”

Dit werk kun je bij veel organisaties doen. Waarom werk jij voor BeterDichtbij?

“Aan de zoveelste website werken is niks voor mij. Ik wil concreet een maatschappelijke waarde leveren. Makkelijk digitaal contact kan echt een bijdrage leveren aan de zorg. Een ziekenhuisbezoek, zeker als je chronisch ziek bent, legt veel druk op je. Dat zie ik bijvoorbeeld bij vrienden van me die diabetes type 1 hebben. Ik vind het mooi om er met BeterDichtbij aan bij te dragen, dat de zorg makkelijker wordt. Als ik dan de reviews zie van onze gebruikers in de app stores, dan weet ik waarvoor ik het doe. En een mooie plus vind ik dat partijen als de NVZ en SAZ (resp. Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen, EB) eigenaar zijn BeterDichtbij. We zijn echt van de zorgsector zelf.”

Als je zo’n nieuwe functionaliteit toevoegt of verbetert, hoe gaat dat in zijn werk?

“Het begint bij een behoefte. Om de contentbibliotheek als voorbeeld te nemen: ziekenhuizen zetten meerdere contentplatforms in, zoals Thuisarts.nl, Indiveo, Apotheek.nl. Hoe kunnen zij hier makkelijk op één plek gebruik van maken naar de eigen patiënten toe? Dat was de behoefte vanuit onze klanten. We kijken dan altijd eerst of dit op te lossen is binnen een bestaande functie, om zo een wildgroei van functies te voorkomen. De functie van standaardberichten in BeterDichtbij was hier een goede basis voor om op door te ontwikkelen. Dus zo zijn we gestart, eerst met het ontwerp. Wan een goed ontwerp staat natuurlijk aan de basis van gebruiksgemak. Deze keer ontwikkelde onze partner Evers en De Gier dit voor ons. Als het ontwerp af is, wordt het gebouwd door mijn back-end collega’s. Collega’s, zoals projectmanager kijken in dit proces overigens ook mee, zodat we echt dicht bij de behoefte blijven van onze klanten. En tot slot zet ik het in het webplatform klaar om te testen. Daar zijn vaak ook zorgverleners bij betrokken, en technisch testen we het ook helemaal door zodat het goed werkt op alle browsers en systemen. En als dan alles goed werkt, gaat het live. Altijd een leuk moment, dat je het resultaat kunt gaan delen.”

Waar ben je het meest trots op in je werk bij BeterDichtbij?

“Het gemak van ons platform. En dat je daardoor alle zorgverleners in Nederland die elke dag gebruik maken van BeterDichtbij, zo goed mogelijk kan helpen in contact met hun patiënten. We voegen met BeterDichtbij echt iets toe aan de zorg.”

En tot slot, want er is altijd ook wat te leren: wat zie je als de grootste uitdaging voor de komende periode?

“Onze kracht is dat we echt focus hebben: digitaal contact in zorg. Met als basis berichtenverkeer, en aanvullend beeldbellen. Het is natuurlijk leuk om meer functies toe te voegen, maar het is echt belangrijk om die focus vast te houden. Anders wordt het te complex, en dwaal je af. We zijn ‘slechts’ één van de diensten die zorgverleners in hun dagelijks werk gebruiken. En ze hebben het druk. Ons platform moet daarom super eenvoudig werken.”

Ralph van der Neut BeterDichtbijOver Ralph

Ralph van der Neut werkt sinds 2019 bij BeterDichtbij. Hij heeft altijd aan weboplossingen gewerkt, bij onder meer het internetbureau Valtech en een dienst voor digitaal factureren. Hij studeerde Mediatechnologie aan de Hogeschool Utrecht en rondde een master Informatica af aan de Universiteit Utrecht. In zijn vrije tijd tekent Ralph en maakt hij graag verre reizen. Eind van dit jaar verhuist hij naar zijn nieuwbouwhuis in Utrecht, dus is hij volop bezig met de inrichting en voorbereidingen.