Om het gehele zorgverlener platform een BeterDichtbij uitstraling te geven, kozen we samen met marketingteam van BeterDichtbij ervoor om het blauw van het logo meer terug te laten komen in het platform. De keuze viel op blauw omdat dit een rustgevende en betrouwbare kleur is. Ook komt deze kleur ook terug in het logo van BeterDichtbij. Ook gebruiken we de kleur groen (welke ook terugkomt in het logo) om de zorgverlener te activeren om een actie te ondernemen, bijvoorbeeld in de vorm van een knop.
Hobbels
Het redesign traject verliep niet altijd even soepel. Zo wisten we dat Elektronische Patiëntendossiers (EPD’s) hun eigen Internet Explorer variant gebruikten. Wij hadden geen beschikking tot deze variant waardoor wij zelf niet konden testen. Daarom hebben we bij diverse projectleiders en zorgverleners binnen ziekenhuizen getest of het platform naar behoren werkte.

Oude standaardbericht functionaliteit (l), redesign standaardbericht (r).
Een paar aanpassingen hadden tot gevolg dat er voor gebruikers meer acties nodig waren dan voorheen. Bij het inplannen van meerdere standaardberichten achter elkaar naar patiënten door zorgverleners steeg het aantal stappen. Waar je voorheen gewoon gelijk een nieuw standaardbericht kon kiezen moet je nu telkens het pop-up scherm openen en opnieuw beginnen met selecteren (zie bovenstaand figuur). Dit lijkt weinig maar resulteert tot tijdsverlies bij zorgverleners die dit veel doen. Deze keuze was gemaakt om meer overzicht in het bericht formulier te krijgen.
We kozen ervoor om het live zetten van het platform na voltooiing van het design traject in drie fases te doen. In de eerste twee fases was er nog een mogelijkheid te wisselen tussen het redesign en het oude webplatform. Na de derde fase was alleen het redesign nog toegankelijk. Tussen de fases zat rond de twee maanden. Dit release schema zorgde voor een rustige overgang van oud naar nieuw voor de zorgverlener. Hierdoor hadden ze genoeg tijd om rustig te wennen. Dit gaf de gebruikers meer zekerheid en de benodigde rust tijdens het werken.
Learnings
Na 6 maanden is het redesign traject van het BeterDichtbij platform afgerond. Hierna neem je de tijd om te reflecteren wat je hebt geleerd:
- Als verschillende teams binnen BeterDichtbij zijn we elkaar door dit project meer gaan opzoeken. Zo dacht marketing mee om de merkervaring beter te laten terugkomen in het platform en gaven de projectmanagers ons de benodigde feedback waar zorgverleners tegen aanliepen tijdens het lanceringsproces. Er zijn meer voorbeelden te noemen, maar samenwerking binnen de teams is belangrijk om de kernwaarde van je bedrijf te kunnen waarborgen.
- We zien ook dat trends en ontwikkelingen binnen UI/UX enorm belangrijk zijn. Hier zullen we als bedrijf nog verder in moeten groeien. Dit gaan we doen door meer onderzoek te doen en ons meer te verdiepen in beschikbare informatie over gebruikersgedrag. Het is namelijk belangrijk voor ons om te weten wat wel en niet werkt bij de gebruiker. Daarnaast zijn we bezig met toepassen van atomic design binnen ons design.
- Al met al zijn we als team erg gegroeid en hebben we gezien dat we samen tot een top resultaat kunnen komen.
Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen van BeterDichtbij via de nieuwsbrief.