Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Flevoziekenhuis zet app BeterDichtbij in voor veilig en gemakkelijk contact tussen patiënt en arts

Patiënten van het Flevoziekenhuis kunnen nu ook veilig en gemakkelijk communiceren met hun arts via BeterDichtbij. Zo kunnen zij op ieder gewenst moment digitaal berichten sturen en beeldbellen. Nog dit jaar is de digitale dienst beschikbaar voor patiënten van alle poli’s in het ziekenhuis in Almere. “Zo blijft het ziekenhuis (…) in staat om topzorg te bieden: thuis als het kan, in het ziekenhuis als dat nodig is.”

Mobile telefoon met inlogscherm BeterDichtbij, in de hand.

logo flevoziekenhuisWaar patiënten voorheen de polikliniek belden, kunnen zij vanuit huis via hun mobiel of laptop vragen stellen aan hun arts (appen). Dit kan bijvoorbeeld een vraag zijn (zonder spoed) over een herhaalrecept, medicijn of een behandeling. En het is mogelijk om veilig foto’s en bestanden te sturen via de app. Dat scheelt onnodig wachten aan de telefoon. Daarnaast geeft het polimedewerkers de kans om vragen te verzamelen voor de zorgverleners. Het streven is dat onze zorgverleners binnen twee dagen antwoord geven.

Patiënten én zorgverleners enthousiast

Patiënt Fenny vertelt over een afspraak via beeldbellen met haar arts: “Toen ik wat onzeker was zag mijn arts dat en reageerde ze hier direct op. Dat was heel fijn.” Ook orthopedisch chirurg Peter de Leeuw is enthousiast over de app. “Juist voor patiënten die moeilijk ter been zijn, is een gesprek via beeldbellen prettig, omdat zij niet naar het ziekenhuis hoeven te reizen.” Het gebruik van de app scheelt reistijd en parkeerkosten.

Patiënt kiest

De app BeterDichtbij zal einde van het jaar beschikbaar zijn voor alle patiënten. Patiënten voor wie de app beschikbaar is, sturen wij een persoonlijke uitnodiging om de gratis app te gebruiken. Bij interesse kunnen patiënten hun zorgverlener vragen naar het gebruik van de app. Patiënten mogen zelf kiezen of zij voor een fysiek consult (in het ziekenhuis) kiezen of voor een videoconsult (beeldbellen), de berichtenfunctie is altijd beschikbaar.

Juiste zorg op de juiste plek

Het bieden van de juiste zorg op de juiste plek is een belangrijk speerpunt van het Flevoziekenhuis. Met de inzet van e-health, zoals de app van BeterDichtbij, is het organiseren van de juiste zorg bij patiënten thuis steeds beter mogelijk. Zo blijft het ziekenhuis, ook bij een grotere stroom aan patiënten of tijdens een periode van veel covid-zorg, in staat om topzorg te bieden: thuis als het kan, in het ziekenhuis als dat nodig is.

Privacy

Gesprekken met de zorgverleners moeten niet in verkeerde handen vallen. BeterDichtbij is ontwikkeld met veel aandacht voor de informatiebeveiliging en de privacy van gebruikers. Zelfs als patiënten hun telefoon verliezen, kan nog niemand bij de gevoerde gesprekken met de zorgverlener. Als patiënten hulp nodig hebben bij het installeren van de app, dan kan dit via de website BeterDichtbij.

Samen met andere ziekenhuizen

BeterDichtbij is een app die door ziekenhuizen in heel Nederland wordt ingezet en gezamenlijk is ontwikkeld. Momenteel is de app in gebruik in 38 ziekenhuizen in heel Nederland.