Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Podcast Health Informatics: de kunst van het opschalen en af van het consult-frame!

“Nieuwe toepassingen in de zorg moeten vooral makkelijk zijn, dan hoeft niemand je te verplichten om het te gebruiken.” In de podcast Health Informatics van de UvA en het Amsterdam UMC gaat Tim Postema in gesprek met Godfried Bogaerts over opschalen van nieuwe toepassingen in de zorg en wat de zorg daarin van andere sectoren zou kunnen leren.

Godfried Bogaerts

Gemak is de basis voor brede inzet

BeterDichtbij wordt breed omarmd in de Nederlandse zorgsector. Vaak wordt nog gezien dat nieuwe toepassingen erg versnipperd door het land worden ingezet. Om dit te voorkomen is er bij BeterDichtbij veel aandacht voor gemak en focus. “We proberen het echt zo makkelijk mogelijk te maken. Niet alleen voor de burger/consument, maar ook voor de zorgverlener. Waarom kunnen we allemaal heel makkelijk een koelkast bestellen met een paar klikken, en moeten we vervolgens op ons werk applicaties gebruiken waar we eerst een cursus voor moeten volgen van een week?”, vraagt Godfried Bogaerts, algemeen directeur van BeterDichtbij, zich hardop af. Vanuit dit gedachtegoed werkt BeterDichtbij aan een platform en applicatie die eenvoudig in gebruik moeten zijn.

Daarbij is de kracht om klein te beginnen, met iets wat wel direct veel toevoegt aan het gevoel van waarde voor de gebruiker. Godfried vult aan: “We denken in de zorg soms dat we een aantal stappen kunnen overslaan. Als we naar bijvoorbeeld de financiële sector kijken, vergeten we soms dat in de eerste mobiele apps van banken maar één functie zat, saldo checken. Dat vonden we als consument al zo waardevol! In de zorg hebben we soms de neiging om gelijk online een hypotheek af te willen sluiten, terwijl we misschien nog niet eens een transactie gedaan hebben.”

Praktische inzet van digitaal contact in de zorg

Een andere belangrijke stap die de zorg met BeterDichtbij kan zetten, is daadwerkelijk anders kijken naar het werk en de processen. Digitaal contact kan ook consulten voorkomen, ziet hij in de praktijk. Welk contact hebben we op welk moment in het zorgpad, en hoe kunnen we dat verbeteren? Vanuit die vraag zijn al vele zorgpaden omgezet naar moderne patiëntreizen, en wordt steeds meer informatie op het juiste moment gedeeld. Het resultaat: minder consulten, of consulten die kunnen worden verplaatst of vervangen door digitaal contact.

Continu en asynchroon contact is daarbij voorwaarde, zoals mensen dat ook al gewend zijn in bijvoorbeeld WhatsApp. Tegelijk ziet Godfried ook dat het gebruik van veel digitale diensten in de zorg nog volgens de oude structuur van de zorg is ingericht. Een gemiste kans, vindt hij. “Iemand stelt een vraag, de zorgverlener aan de andere kant geeft antwoord en daarna wordt het gesprek vaak direct afgesloten. Er wordt vooral gekeken hoe een verrichting kan worden aangemaakt, zodat een declaratie naar de zorgverzekeraar verstuurd kan worden. In de normale wereld praten we ook gewoon met elkaar en sluiten we de gesprekken niet af na één keer contact. Wij noemen dat de kracht van de relatie, en geloven dat je alleen zo echt de zorg toekomstgericht en duurzaam in kan richten.”

Health InformaticsBeluister de hele podcast op Spotify >