Van BeterDichtbij app naar BeterDichtbij API
Om maar even met de deur in huis te vallen; ik ga binnenkort verhuizen. Daarvoor moet er nog wel een en ander verbouwd worden, maar gelukkig heb ik daarvoor een goede aannemer. Die doet niet alles zelf, maar heeft ‘vriendjes’ die specifiek goed zijn op hun eigen terrein. Een expert voor de elektra, voor het stucen, voor de container en voor het leidingwerk. Feitelijk biedt hij hen dus een mooie klus, een platform, om iedereen te laten doen waar ze specifiek goed in zijn. Want, zo is de logica, er is echt niemand die goed kan zijn in alles tegelijk; “Mensen die zeggen dat ze alles kunnen, kunnen niets echt heel goed.”.
Samenwerken in een ecosysteem en doen waar je goed in bent
Zie je de analogie met de digitale wereld? Een platform wat alles kan, is wellicht nergens echt goed in. Maar een digitale dienst of platform wat slim gebruikt maakt van expertise van andere partijen of leveranciers, kan zich super focussen op waar ze exact waarde toevoegen zonder zich met alle klusjes bezig te houden. Of zoals Jouk Pleiter (CEO van het succesvolle bankplatform Backbase) onlangs zei: Platforms do the plumbing, and you can be creative and innovative on top of them..
Maar hoe breng je nu specifieke expertise voor digitale diensten of onderdelen van een platform in de zorgsectorzorg goed bij elkaar? Met API’s!
Wat is een API?
Officieel is een API (Application Programming Interface) een set van protocollen, routines en tools voor het bouwen van softwareapplicaties (thanks ChatGPT!).
Om het makkelijk te maken; een API is een soort stekker die twee applicaties in staat stelt om met elkaar te praten. Via de API kunnen verzoeken van de ene applicatie naar de andere verstuurd worden en ook weer antwoorden terug komen.
In de context van digitale dienstverlening stellen API’s bedrijven in staat om hun diensten te integreren met andere platforms, wat leidt tot meer mogelijkheden en uitgebreidere en meer geïntegreerde gebruikerservaringen.
Buiten de zorg wordt deze manier van werken al veel toegepast, veelvuldig zelfs. En je hebt daar als gebruiker vaak ongemerkt iedere dag al mee te maken. Amazon Web Services (AWS) en Microsoft Azure stellen als voorbeeld andere bedrijven in staat om gebruik te maken van hun cloud-infrastructuur via API’s. De API’s van het bedrijf Uber maken het mogelijk voor andere applicaties om zelf ritdiensten aan te bieden zonder zelf een volledig transportsysteem te hoeven bouwen. En Uber zelf integreert weer API’s van anderen, zoals de Google Maps API en de API’s van de creditcardmaatschappijen. Booking.com gebruikt API’s om real-time beschikbaarheid en prijzen van accommodaties te delen met partners en tevens om zo makkelijker integraties met andere reisplatforms mogelijk te maken.
Deze API-gedreven aanpak heeft niet alleen het businessmodel van deze bedrijven getransformeerd, maar ook hele ecosystemen gecreëerd waarin andere bedrijven kunnen innoveren en groeien, wat uiteindelijk resulteert in betere diensten voor eindgebruikers. Kunnen dergelijke digitale (API) ecosystemen ook in de zorg?
Platforms do the plumbing, and you can be creative and innovative on top of them..
Van BeterDichtbij app naar BeterDichtbij API
Veel mensen kennen BeterDichtbij als ‘die fijne, makkelijke communicatie app in de zorg’. Dat is inderdaad een verschijningsvorm van onze digitale dienst, en ook echt wel eentje waar we heel trots op zijn.
Wat echter nog veel mensen niet weten is dat we al weer een tijdje hard werken aan de volgende stap; BeterDichtbij API’s. Connectoren om het andere partijen mogelijk te maken makkelijk te verbinden naar het BeterDichtbij platform, zoals de integraties met Luscii, Indiveo, Thuisarts.nl, Apotheek.nl en straks Patient Journey App.
Maar ook omgekeerd, om de BeterDichtbij communicatie functionaliteit beschikbaar te maken in andere diensten of producten. Denk aan de integratie met ChipSoft Zorgplatform, onze integratie in het patiëntenportaal van Enovation Funatic (via de BeterDichtbij Patiënten API), maar ook de samenwerking die we hierin hebben met partners in de zorg als Zorg bij jou (met de Zorgverlener API) en Digizorg. En, daar waar het onderlinge communicatie tussen instellingen betreft, denken we voor de doorontwikkeling van BeterDichtbij Collega samen na over een nieuwe set API’s met partijen als Topicus, Adapta en Vecozo Verwijzen.
Zo ontstaat een veelheid aan mooie initiatieven in de zorg, die allemaal hard werken aan dat stuk waar ze echt goed in zijn, zonder zich bezig te hoeven houden met digitale communicatie als functionaliteit. Digitale communicatie, berichtenverkeer tussen zorgverlener en patient, al dan niet geautomatiseerd en gekoppeld aan processen in het EPD. Dat stuk, dát pakt BeterDichtbij op.
Met de BeterDichtbij app, of met de BeterDichtbij API’s. Zichtbaar als voorkant, of geïntegreerd in het platform of de app van een andere partij. Op deze manier ontstaat een ecosysteem in de zorg rondom digitale communicatie; communiceren doe je immers altijd samen en in een netwerk). Eigenlijk precies zoals we BeterDichtbij begonnen zijn, samen met de zorg, voor iedereen.
Het verschil is dus maar 1 letter, van app naar API, maar de mogelijke toepassingen voor eindgebruikers groeien ineens veel, veel sneller.
Platforms do the plumbing, and you can be creative and innovative on top of them..
Terug naar de verhuizing; de enige bijwerking van de API-strategie van mijn aannemer, is dat ik vermoedelijk niet voldoende plek heb voor alle busjes hier in de straat… dan is de digitale wereld toch wat overzichtelijker om snel op te schalen!
Wil je meer weten over onze strategie of beschikbare BeterDichtbij API’s? Stuur me een bericht!