Op dit moment is het BeterDichtbij platform tijdelijk niet bereikbaar, i.v.m. gepland onderhoud. Vanaf zaterdagmiddag 7 november kunt u BeterDichtbij weer gebruiken.

ZuidOostZorg eerste VVT-organisatie in Nederland die BeterDichtbij app inzet

Cliënten en hun mantelzorgers kunnen bij ZuidOostZorg vanaf oktober via een app contact hebben met hun zorgverlener(s). De BeterDichtbij app is ontwikkeld voor patiëntcontact in ziekenhuizen, maar blijkt ook goed inzetbaar in de ouderenzorg. Zorg- en kennisorganisatie ZuidOostZorg is de eerste VVT-organisatie die de app gaat gebruiken om het contact tussen cliënten, mantelzorgers en de zorgverleners beter te maken.

BeterDichtbij - direct contact met eigen arts2

Logo ZuidOostZorgVeilig, eenvoudig

BeterDichtbij maakt het voor cliënten en hun mantelzorgers mogelijk om op een laagdrempelige en veilige manier vragen te stellen aan zorgverleners van ZuidOostZorg. Binnen de app kunnen cliënten en hun mantelzorgers op ieder moment van de dag vragen stellen aan de zorgteams. “Tijdens de pilot die we hebben gedraaid bleek dit een hele prettige manier van werken”, zegt programmamanager Michel Dijkman. “Cliënten en contactpersonen kunnen op een gemakkelijke en directe manier hun vragen bij de zorg neerleggen. Tegelijkertijd legt het ook minder druk op de collega’s; zij kunnen de vragen beantwoorden op een moment dat hen past, zonder dat zij daarvoor direct hun werk hoeven te onderbreken. Daarbij is de afspraak dat een vraag altijd binnen twee werkdagen wordt beantwoord.”

BeterDichtbij app ondersteunt samenwerking professionals

Wie de app eenmaal heeft geïnstalleerd kan via BeterDichtbij ook contact hebben met andere zorgverleners, zoals artsen van het ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten, die de app ook gebruiken. “Wanneer meer organisaties in de regio dit gaan gebruiken kun je een mooi gezamenlijk platform bieden waarop mensen laagdrempelig met hun zorgverlener of arts in gesprek kunnen gaan,” aldus Dijkman.

Nazorg en zelfmeting

BeterDichtbij wordt stapsgewijs aangeboden binnen geheel ZuidOostZorg. Er wordt begonnen bij de afdelingen waar kortdurende zorg en behandeling wordt geboden: BeterDichtbij wordt daar ingezet bij het bieden van nazorg. Tegelijkertijd wordt de app ingezet bij het bieden van specialistische zorg door ZorgThuis, de thuiszorg van ZuidOostZorg. Het zelf kunnen uitvoeren en doorgeven van betrouwbare zelfmetingen door cliënten is hierbij het speerpunt.