Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Reumatologie en digitaal contact: praktijkervaringen

Eenvoudig contact met patiënten met reumatische aandoeningen

  • Nazorg bij prednisoninjectie
  • Afstemming over medicatie zoals biologicals
  • Reminder versturen voor invullen vragenlijst

Als reumatoloog, reumaconsultent, verpleegkundige en poli-assistent heb je veel contact met je patiënten met reuma of andere auto-immuunziektes. BeterDichtbij kan hierbij ondersteunen met digitaal contact, zien we al op veel poli’s reumatologie in Nederland. Laat je inspireren door enkele van de vele voorbeelden uit de praktijk die we hier met je delen.

Nazorg bij prednisoninjectie

Via BeterDichtbij heb je eenvoudig contact na bijvoorbeeld een prednisoninjectie. Waar je eerder na 4 dagen belde, kun je dit contact ook digitaal laten verlopen. Dat maakt bellen niet meer nodig, wat meer tijd kost en ook niet altijd in één keer lukt. Voor jou prettig omdat je zo je werk op de poli beter kunt plannen. En voor je patiënten goed om zo laagdrempeliger contact te leggen en zonder te wachten op het telefoontje van jou als zorgverlener.

  • Gemakkelijk berichten versturen, ook automatisch
  • Makkelijk een link toevoegen naar bijvoorbeeld het patiëntenportaal of ReumaNederland

Afstemming over medicatie zoals biologicals

Om medicatie zoals biologicals goed af te stemmen, is goed contact tussen jou en jouw patiënt cruciaal. Dit kan ook (deels) via digitaal contact, bijvoorbeeld door zo informatie te delen over de behandeling of vragen over bijvoorbeeld infecties te beantwoorden. Is het nodig om de patiënt even te zien maar fysiek onderzoek niet nodig? Dan kan beeldbellen waardevol zijn. Door het contact geheel of gedeeltelijk digitaal te laten plaatsvinden, bespaar je tijd en kunnen patiënten de informatie altijd nalezen.

  • Eenvoudig informatie delen, bijvoorbeeld via een digitale folder of link
  • Beeldbellen: geeft inzicht in thuissituatie en bespaart energie bij de patiënt

Reminder versturen voor invullen vragenlijst

Heeft jouw patiënt de vragenlijst over bijvoorbeeld de pijnscore of ander onderzoek (zoals BASDAI test, BASFI test of HAQ), en deze nog niet ingevuld? Je stuurt eenvoudig een herinnering hiervoor via BeterDichtbij. Zo krijgt de patiënt direct een melding dat er nog actie nodig is, en bespaar je als assistent of medewerker tijd omdat je niet meer hoeft na te bellen.

  • Herinneringsbericht automatisch versturen 
  • Belang van invullen vragenlijst toelichten in bericht

M. Kok

Maasstad Ziekenhuis

"Je loopt elkaar niet meer mis en de patiënt krijgt meteen de gelegenheid om nog eenvoudiger zelf een vraag te stellen als hij of zij dat wil."
Lees interview
BeterDichtbij - over ons in vierkant formaat

In het kort over BeterDichtbij

BeterDichtbij is dé landelijke communicatiedienst voor eenvoudig en veilig contact met je patiënten, cliënten en collega’s in de regio. Voor meer grip op je tijd. En het juiste contact op het juiste moment met je patiënten. Elke dag maken 25.000+ zorgverleners in Nederland gebruik van BeterDichtbij.

Meer over BeterDichtbij
Kernbeeld van de BeterDichtbij Academie

De BeterDichtbij Academie

Bij de BeterDichtbij Academie vind je de kennis en inspiratie die je nodig hebt om verder aan de slag te gaan met BeterDichtbij. Bekijk alle inspiratievideo’s, hand-outs, schrijf je in voor een webinar of ga aan de slag met een training.

Ga naar de BeterDichtbij Academie

Wil je bijdragen aan de verdere ontwikkeling van BeterDichtbij?

Elke dag zetten we ons volop in om BeterDichtbij verder te ontwikkelen, met als doel een optimale zorgervaring te bieden. Mogen we je benaderen voor feedback tijdens de voortdurende verbetering van BeterDichtbij voor zorgverleners?