Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Oncologische zorg en digitaal contact: praktijkervaringen

Eenvoudig contact met patiënten met kanker

  • De juiste informatie op het juiste moment delen
  • Ongerustheid bespreken met je patiënten
  • Delen van niet-impactvolle uitslagen 

Patiënten met kanker hebben vaak veel vragen tijdens hun behandeling. En tegelijk is het vanwege de emoties soms lastig om de informatie goed over te brengen. Digitaal contact via BeterDichtbij kan hierbij ondersteunen. Wat zijn de ervaring bij oncologie in Nederland? We delen enkele van de vele ervaringen met je.

De juiste informatie op het juiste moment delen

De impact van kanker op het leven van jouw patiënten is natuurlijk groot. Emoties spelen een grote rol, wat het soms moeilijk maakt alle informatie goed over te brengen en te delen. Door informatie over de diagnose of behandeling (ook) digitaal te delen, kan jouw patiënt die altijd rustig nalezen.

  • Berichten aan je patiënt automatisch versturen 
  • Betrouwbare informatie zoals informatie van Kanker.nl toevoegen aan je bericht

Ongerustheid bij chemotherapie bespreken met je patiënten

Bij oncologie zien we in de praktijk, dat contact tussen zorgverleners en hun patiënten vaak verschuift naar korter, digitaal contact in plaats van alleen fysiek en telefonisch contact. Zo kun je problemen of zorgen bij de patiënt ook sneller signaleren, bijvoorbeeld tijdens de chemobehandeling. En vaak ook ongerustheid wegnemen en eenvoudige praktische vragen alvast afstemmen. Daarmee wordt het fysieke consult vaak verdiepender.

  • Gemakkelijk berichten versturen
  • Meer contact nodig? Beeldbel tussentijds

Delen van niet-impactvolle uitslagen 

Via BeterDichtbij deel je eenvoudig uitslagen van bijvoorbeeld bloedonderzoeken met je patiënten. Dat maakt bellen niet meer nodig, wat meer tijd kost en ook niet altijd in één keer lukt. Voor jou prettig omdat je zo je werk op de poli beter kunt plannen. En voor je patiënten goed om hun uitslag zo sneller te ontvangen en zonder te wachten op het telefoontje van jou als zorgverlener.

  • Altijd je patiënt bereiken: stuur je bericht en je ziet wanneer het is gelezen
  • Makkelijk een link toevoegen naar bijvoorbeeld het patiëntenportaal

Petra van Merkestein

Verpleegkundig specialist oncologie, Ziekenhuis Rivierenland Tiel

Petra van Merkestein - Ziekenhuis Rivierenland over BeterDichtbij
Ziekenhuis Rivierenland logo
‘Gewoon een vraag kunnen stellen, komt ten goede aan welbevinden.’
Lees interview
BeterDichtbij - over ons in vierkant formaat

In het kort over BeterDichtbij

BeterDichtbij is dé landelijke communicatiedienst voor eenvoudig en veilig contact met je patiënten, cliënten en collega’s in de regio. Voor meer grip op je tijd. En het juiste contact op het juiste moment met je patiënten. Elke dag maken 25.000+ zorgverleners in Nederland gebruik van BeterDichtbij.

Meer over BeterDichtbij
Kernbeeld van de BeterDichtbij Academie

De BeterDichtbij Academie

Bij de BeterDichtbij Academie vind je de kennis en inspiratie die je nodig hebt om verder aan de slag te gaan met BeterDichtbij. Bekijk alle inspiratievideo’s, hand-outs, schrijf je in voor een webinar of ga aan de slag met een training.

Ga naar de BeterDichtbij Academie

Wil je bijdragen aan de verdere ontwikkeling van BeterDichtbij?

Elke dag zetten we ons volop in om BeterDichtbij verder te ontwikkelen, met als doel een optimale zorgervaring te bieden. Mogen we je benaderen voor feedback tijdens de voortdurende verbetering van BeterDichtbij voor zorgverleners?