Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

‘Gewoon een vraag kunnen stellen, komt ten goede aan welbevinden.’

Hoe maken digitale services het werk van een arts, verpleegkundige of poli-assistent nu echt makkelijker en beter? Dit jaar voeren we hierover in edities van ICT&health gesprekken met zorgverleners in een ziekenhuis. Deze keer aan het woord: Petra van Merkestein, verpleegkundig specialist oncologie in Ziekenhuis Rivierenland te Tiel, samen met Annelies de Grooth die in behandeling is bij Van Merkestein.

Petra van Merkestein - Ziekenhuis Rivierenland over BeterDichtbij

Annelies de Grooth (55 jaar) staat midden in het leven wanneer in augustus vorig jaar borstkanker bij haar wordt geconstateerd. Ze heeft studerende kinderen, een baan in het onderwijs, en in 2012 al eerder borstkanker gehad. “Het overviel me, ik dacht niet dat ik kanker had.”

Goed team

Een intensieve behandeling volgt: chemotherapieën, operaties en een hormoonbehandeling waar ze nog middenin zit. Meerdere specialisten behandelen haar. Een oncoloog, chirurg en verpleegkundig specialist Petra van Merkestein. Operaties vinden plaats in Utrecht, in het St. Antonius ziekenhuis. Haar verdere behandeling volgt ze in Ziekenhuis Rivierenland. Deze verdeling is een bewuste keuze. Het ziekenhuis ligt dicht bij haar woonplaats Kesteren, maar nog belangrijker: “Het is heel laagdrempelig. Ik ben blij dat ik hier ben gebleven. Het is belangrijk dat je een goed team om je heen hebt waar je op kan vertrouwen.”

Die laagdrempeligheid ervaart ze ook in het contact, tijdens een fysiek consult maar ook digitaal via BeterDichtbij. Hiermee kan ze tussendoor op ieder moment een vraag sturen naar Van Merkestein of haar oncoloog. “Er komt veel op me af, dan is het fijn als je je vragen zo kwijt kan. Ik vind het ideaal. En zo stoor ik Petra ook niet,” vertelt De Grooth.

Juiste contact op juiste moment

Dit is herkenbaar voor Petra van Merkestein: “Veel mensen weten dat we het druk hebben. Binnen de BeterDichtbij-app kunnen ze eenvoudig een foto of vraag sturen, en kan ik meekijken als het mij uitkomt. Soms is dat voldoende voor dat moment, soms is toch beeldbelcontact of een fysieke afspraak nodig.” Patiënten stellen bijvoorbeeld vragen over voedingssupplementen in combinatie met de chemotherapie, over Covid-vaccinaties of vragen haar heel praktisch om een verwijzing naar bijvoorbeeld de oedeemtherapeut.

Handig vindt Van Merkestein dit digitale contact zeker, maar wel altijd in combinatie met fysiek contact. “Ik zie mijn patiënten in het ziekenhuis op belangrijke momenten, bijvoorbeeld wanneer we behandelresultaten bespreken. Het appcontact via BeterDichtbij is voor vragen tussendoor, waar mensen vroeger de telefoon voor pakten. Als ik merk dat iemand veel vragen heeft, of ik lees tussen de regels door dat iemand erdoorheen zit, dan kan het zijn dat ik voorstel om te beeldbellen. Ook via BeterDichtbij.”

Wordt ze dan niet overladen met vragen van patiënten, zoals vragen met urgentie? “Ze weten heel goed welke vragen ze kunnen appen, en waarvoor ze beter kunnen bellen of wachten tot het volgende consult.”

Ruimte in hoofd

De Grooth heeft net de tweede chemokuur gekregen van haar tweede reeks. “Mijn eerste was om de tumor te verkleinen, deze chemo is om uitzaaiingen te voorkomen.” Ze vertelt het nuchter, maar natuurlijk kent ze de dips al te goed, zoals ze het zelf noemt. “Maandag had ik slecht geslapen, en al een paar slechte dagen achter de rug. Ik bleef malen, onder andere over mijn perspectieven. Kort daarna zou ik geopereerd worden. Mijn dochter zei toen: app Petra even. Dat heb ik gedaan.”

Van Merkestein schreef haar: ‘Ik merk dat je veel vragen hebt, zullen we even beeldbellen?’ “We hebben uiteindelijk 10 minuten gebeeldbeld, maar voor mij voelde het langer. Het is toch een heel traject dat je met elkaar doorloopt. Petra zei ook tegen me: ‘Dit is normaal, we hebben veel van je lichaam gevraagd’,” vertelt De Grooth verder. “Hier ga je niet zomaar over bellen, en dus helpt het enorm om zo contact te hebben.”

Als je de drempel lager maakt, blijven mensen niet zo lang met zorgen of vragen zitten: dat herkent Van Merkestein maar al te goed. “Door gewoon simpelweg een vraag te kunnen stellen, heb je een volgende keer weer anders contact. Het kan zorgen voor ruimte in iemands hoofd. Het komt echt welbevinden van patiënten ten goede, en maakt daarnaast mijn werk makkelijker.”

Met digitale zorg relatie versterken

In Ziekenhuis Rivierenland staat de relatie tussen zorgverleners en hun patiënten centraal. Het is niet voor niets dat het regionale ziekenhuis in Tiel als één van de eerste ziekenhuizen in Nederland startte met BeterDichtbij. Intussen gebruiken duizenden patiënten van het ziekenhuis de digitale dienst voor eenvoudig contact met hun zorgverlener(s), om een bericht sturen of – op initiatief van de zorgverlener – te beeldbellen. Ook huisartsen in de regio zetten BeterDichtbij in.

ICT&HealthDit artikel verscheen eerder in ICT&health.