Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Meer werkplezier door digitalisering: Thea de Jong (digitaal team Rivas Wijkverpleging) vertelt

Hoe kan digitalisering een bijdrage leveren aan het werkplezier van zorgverleners? Over het antwoord op die vraag kan Thea de Jong, zorgverlener in het digitaal team van Rivas Zorggroep kort zijn: “Ik vind mijn werk erg leuk. En het geeft me energie dat we als team zo groeien.” 

Wjikverpleegkundige Thea de Jong, Rivas Gorinchem

Wennen was het zeker in het begin. Thea de Jong werkt al jaren in de wijkzorg, eerst altijd bij mensen thuis en nu sinds 1,5 jaar is ze een van de eerste zorgverleners in het digitaal team. “Ik dacht: hoe maak ik nou echt contact met mensen via een beeldscherm? Maar als je mensen beter leert kennen en vaker spreekt, valt dat weg. Dan merk je niet meer dat er een scherm tussen zit. En als je zelf makkelijk praat en vragen stelt, dan gaan de cliënten vaak ook wel praten. Van alle mensen die beeldzorg krijgen, is 99% er heel erg blij mee. Dit is natuurlijk superfijn, je weet dan dat je werk wordt gewaardeerd, en het is daarbij ook nog duurzame zorg.”

Meer mensen en meer handelingen via beeldzorg

De stap naar het digitaal team was voor De Jong een kans om als zorgverlener te kunnen blijven werken. “Ik zat thuis vanwege lichamelijke klachten, en kon mijn werk in de wijk niet meer doen. Tot ik werd gevraagd om samen met collega’s bij het Digitaal team te gaan werken.” Wat klein begon, werd al snel veel groter.

“Het begon met een paar gesprekken per dag. En nu zo’n 1,5 jaar verder zit het zo goed als vol. Dat zegt veel. Zowel het aantal mensen dat beeldzorg krijgt als het aantal handelingen is toegenomen. We zien bijvoorbeeld toe op toedienen van insuline, doen bloedsuiker- en medicatiecontrole. We helpen mensen met beginnende dementie de dag opstarten en we herinneren ze aan de maaltijd. We bellen voor dat de cliënten gaan douchen, en als de cliënt klaar is. Dit doen we zodat we weten dat het gelukt is. Als we de cliënt niet kunnen bereiken, dan weten we dat er iets is, en kunnen we vragen of dat er iemand van de wijkverpleging langs gaat. Van de cliënten horen we vaak dat dit ze een veilig gevoel geeft. Ook kijken we mee met stomazorg, en plaatsen we foto’s in het dossier van de cliënt, zodat indien nodig de behandelend arts in het ziekenhuis mee kan kijken in het dossier. Ook kijken we mee bij wondzorg, mits de cliënt of iemand anders in huis de wond kan verzorgen.”

Flexibel werken, ook vanuit huis

Zelf werkt De Jong volledig in het digitaal team, de ochtenden als VIG’er en de middag coördineert ze. Veel van haar collega’s werken gecombineerd in het digitaal team en in de wijk bij mensen fysiek thuis. “Digitaal kun je natuurlijk makkelijker thuiswerken, dat heeft voordelen als je kleine kinderen thuis hebt en ’s avonds werkt bijvoorbeeld. En bij weekenddiensten werken we trouwens altijd thuis.” De manier van werken verandert zo als zorgverlener in wijkteams, en wordt flexibel en voor velen ook makkelijker te combineren met thuis.

“Je ervaart het pas, als je het gaat doen”

Of Thea de Jong blij is dat ze de stap heeft gezet? Daar hoeft ze niet over na te denken. “Ik word heel blij van mijn werk. Ik kan iets betekenen voor mensen, het is leuk, het geeft me energie. En wat ik erg leuk vind, is dat je ziet dat het digitaal team steeds groter wordt. We krijgen meer en andere zorgvragen. Zo zie je maar: als je het gaat doen, ervaar je pas echt hoe het is. En dit werk is zeker de moeite waard!”

BeterDichtbij Whitepaper 5 visual

Online sessie n.a.v. whitepaper “Meer werkplezier met digitale zorg”

Dat digitalisering een bijdrage kan leveren aan werkplezier ervaart niet alleen Thea de Jong, maar ook vele collega’s in heel Nederland met haar. Daarover schreven we al in het whitepaper “Meer werkplezier met digitale zorg”, met dank aan bijdragen van o.a. Anna Ziekenhuis, CWZ, Deloitte, Deventer Ziekenhuis, Isala, Maasstad Ziekenhuis, Maastricht UMC+, NeLL, Nij Smellinghe, Nivel, Patient Journey Lab, Rivas Zorggroep, RIVM, Saxenburgh Medisch Centrum, Spijkenisse Medisch Centrum, Sabine Uitslag, Ziekenhuis Rivierenland. Download whitepaper >