Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl
BeterDichtbij - direct contact met eigen arts

Samen zorg makkelijker maken voor iedereen,
al vijf jaar!

Als patiënt eenvoudig en veilig digitaal een vraag stellen over je medicatie, een foto sturen vanaf je eigen telefoon van je huiduitslag of een thuismeting delen. En als zorgverlener erop reageren wanneer het jou uitkomt. Via BeterDichtbij staan vele patiënten en zorgverleners dagelijks digitaal met elkaar in contact. Of je nu jong of wat ouder bent, verpleegkundige, specialist of zelf diabetespatiënt, digitaal heel handig of het toch nog een beetje spannend vindt. Al vijf jaar is BeterDichtbij er voor jou.

BeterDichtbij is al vijf jaar in gebruik. Als initiatief van de zorgsector zelf, en vanuit de behoefte van een grote groep zorgverleners en patiënten. We blikken graag samen met jou terug hoe onze dienst is ontstaan en waar we heen gaan de komende jaren.

Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ)

2017: Het ontstaan van het idee

Als gezamenlijk initiatief van de ondernemers Godfried Bogaerts en Sander Bijl en de vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) wordt BeterDichtbij aangekondigd door SAZ voorzitter Bert Kleinlugtenbeld op e-Health Convention, een congres over digitale innovatie in de zorg georganiseerd door Skipr en Emerce. In de vorm van een pilot gaan de eerste vier regionale ziekenhuizen dit jaar aan de slag met BeterDichtbij. Al snel bleek deze nieuwe vorm van digitaal communiceren in de zorg een succes voor zowel zorgverleners als ook hun patiënten. Het vorige bedrijf van Godfried (internet bureau Mirabeau) heeft de eerste versie van de BeterDichtbij app ontwikkeld. Direct al met een stevige, technische basis en zo gebruiksvriendelijk mogelijk want de ambities zijn groot. Samen met de kennis van Sander Bijl over de processen en systemen in de zorg worden de plannen voor BeterDichtbij verder uitgewerkt. Na de succesvolle start is in 2017 samen met de SAZ het besluit genomen om van BeterDichtbij een zelfstandig bedrijf te maken.

 

2018: Beschikbaar voor alle zorgorganisaties

Op 1 januari 2018 wordt BeterDichtbij formeel een zelfstandig bedrijf, hiermee is de digitale dienst beschikbaar voor alle ziekenhuizen en andere zorgorganisaties. Een unieke stap in de zorgsector. Doorontwikkeling en versnelde uitrol in Nederland staan centraal voor het dan nog kleine team dat bestaat uit professionals met veel ervaring in de zorgsector of in het bouwen van grote digitale platformen. Erica Bouma en Edwin Vermeer zijn twee van de collega’s die er vanaf het begin bij zijn. Op de 1e verdieping van het pand op de Oudlaan in Utrecht worden twee kamers gehuurd. Eén van de eerste versies van de BeterDichtbij app voor patiënten beschikt dan nog over een Conversational User Interface, een soort van automatische chatbot om je als nieuwe gebruiker te activeren. Achteraf gezien bleek de app met deze gebruikerservaring juist net té ver vooruit te lopen op andere digitale diensten in die tijd. Later is deze activatie engine doorontwikkeld naar een eenvoudiger (en nog steeds veilig) activatieproces.

2019: Verdere integratie met zorgsystemen

De betrouwbare en landelijk bekende content van Thuisarts.nl en Apotheek.nl wordt geïntegreerd in BeterDichtbij. Hiermee kunnen zorgverleners en patiënten eenvoudig de hierop beschikbare informatie over gezondheid of medicatie met elkaar uitwisselen. Ook gaat in 2019 al het 25e ziekenhuis van start met de BeterDichtbij dienst en wordt het BeterDichtbij platform voor zorgverleners voorzien van een geheel nieuw uiterlijk. Daarnaast behaalt BeterDichtbij dit jaar met vlag en wimpel haar eerste NEN 7510 en ISO 27001 veiligheidscertificering.

 

 

 

 

 

2020: Uitdagingen en schaalvergroting

Begin dit jaar kondigen BeterDichtbij en Luscii aan te gaan samenwerken door digitaal contact en thuismeten te integreren op beide platformen. In Nederland zijn er veel zorgorganisaties die beide diensten inzetten. De integratie mogelijkheden worden door de markt dan ook enthousiast ontvangen. En op 1 maart krijgt het BeterDichtbij team de sleutel van het nieuwe kantoor op de 5e verdieping van de Oudlaan, naast de fijne werkplekken beschikt het kantoor nu over een eigen koffieruimte en een tafelvoetbaltafel. De opening van het kantoor groots vieren met het hele team is er nooit van gekomen, aangezien vanaf 18 maart 2020 de regering iedereen vraagt om waar dit kan te gaan thuiswerken om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ziekenhuisafdelingen kunnen per direct minder fysieke spreekuren draaien waardoor digitaal contact en beeldbellen via BeterDichtbij wordt gezien als een uitkomst. BeterDichtbij schiet de zorgsector in deze maanden te hulp en stelt een gratis variant van de digitale dienst beschikbaar aan alle zorgorganisaties in Nederland (BeterDichtbij Light). Het idee hiervoor is in een weekend bij het team ontstaan en na hard werken en zorgvuldige voorbereidingen binnen één week gelanceerd. Veel zorgorganisaties maken dankbaar gebruik van dit aanbod en zetten BeterDichtbij vol in gedurende de coronaperiode. Deze ontwikkelingen zorgen voor een grote groei in het gebruik van het BeterDichtbij platform, een reden voor ons technisch team om dit jaar het gehele platform te migreren naar Microsoft Azure Cloud Services.

2021: Digitaal als kan, fysiek als het moet

Steeds meer ziekenhuizen en andere zorgorganisaties hanteren de strategie ‘Digitaal als kan, fysiek als het moet of als iemand het persoonlijk wil.’ BeterDichtbij speelt als grote digitale dienst in Nederland een sleuteloplossing bij het invullen van deze strategie voor veel zorgorganisaties. In 2021 gaan de eerste academische ziekenhuizen van start met BeterDichtbij en breidt het team van BeterDichtbij zich uit met een eigen servicedesk. Hiermee worden mensen met vragen over de app zeven dagen in de week verder goed op weg geholpen. Service (richting patiënten én zorgverleners) is naast schaal en gemak een belangrijke pijler voor het succes van onze dienst. Binnen de BeterDichtbij app zelf wordt het activatieproces voor nieuwe gebruikers (na uitvoerig gebruikersonderzoek en analyse van alle data) verbeterd, zodat patiënten nog makkelijker hiervan gebruik kunnen maken.

 

2022: Ziekenhuizen nemen het voortouw in de doorontwikkeling

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) participeert in BeterDichtbij en wordt mede-eigenaar van het bedrijf. Het is een strategische en doelbewuste stap voor alle betrokken partijen. Zo blijft BeterDichtbij een initiatief van de zorgsector zelf en nemen de ziekenhuizen het voortouw in de doorontwikkeling en uitrol in Nederland. Op het Mobile Healthcare Congres eind 2022 wordt de nieuwe module BeterDichtbij Collega gelanceerd, voor eenvoudig digitaal contact tussen zorgverleners en zorgorganisaties onderling. Ook wordt dit jaar aangekondigd dat de Santeon ziekenhuizen gezamenlijk een digitaal zorgplatform gaan ontwikkelen mede in nauwe samenwerking met BeterDichtbij, Luscii en Sananet. Daarnaast wordt de BeterDichtbij Academie geopend en gaat het eerste revalidatiecentrum van start met inzet van de digitale dienst.

 

 

 

2023: Vijfjarig jubileum

BeterDichtbij start 2023 feestelijk met haar vijfjarig jubileum. De eerste zorgorganisaties maken met succes gebruik van de nieuw ontwikkelde module BeterDichtbij Collega. Onder water heeft het eigen technisch team van BeterDichtbij weer belangrijke verbeteringen doorgevoerd ten gunste van de snelheid, veiligheid en beheersbaarheid van het platform. Belangrijke stappen nu de dienst steeds groter in gebruik is. Momenteel hebben ruim meer dan een half miljoen patiënten de BeterDichtbij app geïnstalleerd op hun mobiele telefoon en maken dagelijks tienduizenden zorgverleners actief gebruik van het BeterDichtbij platform. Het eigen team van BeterDichtbij bestaat op dit moment uit 32 gedreven medewerkers. Samen met alle zorgorganisaties zijn zij elke dag bezig om de dienst verder bij zorgteams uit te rollen, door te ontwikkelen aan het platform en gebruikers bij onze servicedesk te helpen. Er komen nog veel mooie ontwikkelingen aan! Het goed toegankelijk houden van de zorg is de komende jaren voor iedereen van belang. Als BeterDichtbij proberen we, samen met onze zorgorganisaties en partners, hier onze bijdrage aan te leveren. Samen zorg makkelijker maken, voor iedereen!

BeterDichtbij, samen zorg makkelijker maken voor iedereen.<br />

We kijken uit naar een feestelijk jaar, samen met jou. We willen iedereen bedanken die nu al heeft bijgedragen aan ons succes en we kijken uit naar een mooie toekomst.