Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Urologie en digitaal contact: praktijkervaringen

Eenvoudig contact met je patiënten op de afdeling urologie

  • Patiënt voorbereiden op afspraak
  • Triage: is standaard nacontrole op de poli nodig?
  • Delen van niet-impactvolle uitslagen

Je hebt veel en vaak intensief contact met je patiënten als uroloog, (continentie)verpleegkundige, verpleegkundig specialist en poli-assistent. Dit contact kun je makkelijker maken door dit ook digitaal te laten plaatsvinden via BeterDichtbij. Op veel poli’s voor urologie in Nederland wordt dit al volop gedaan. Wat kun je van elkaar leren om hier nog meer uit te halen voor jouw praktijk? We zetten de ervaringen en huidige toepassingen voor je op een rij.

Patiënt voorbereiden op afspraak

Stuur je patiënten ter voorbereiding op hun afspraak een herinnering toe. Zo voorkom je eventuele no shows, en bereid je de patiënt ook voor op de afspraak. Denk aan een berichtje voorafgaand aan de flowmetrie (plastest): laat zo de patiënt weten met een volle blaas te komen. Of denk aan begeleiding van incontinentie patiënten: vraag ze een bestand of foto van het plasdagboek van tevoren te delen met de continentieverpleegkundige.

  • Herinnering sturen voor afspraak én voorbereiding
  • Foto’s en bestanden exporteren en uitwisselen

Triage: is standaard nacontrole op de poli nodig?

Is een fysiek consult echt nodig? Stuur je patiënten die een TUR-Prostaat hebben ondergaan een (automatisch) nazorgbericht, in plaats van ze op de poli te laten terugkomen. Zo kun je triëren of een fysieke afspraak nodig is of niet. Hierdoor is in veel gevallen geen extra fysiek consult meer nodig na de ingreep en bespaar je tijd. Is fysiek onderzoek niet meer nodig, maar wel de behoefte elkaar even te zien? Dan kun je ook beeldbellen via BeterDichtbij.

  • Bericht aan je patiënt inplannen
  • Veilig beeldbellen via BeterDichtbij 

Delen van niet-impactvolle uitslagen

Via BeterDichtbij deel je eenvoudig niet-impactvolle uitslagen van onderzoeken met je patiënten. Deze uitslag kun je eventueel direct aanvullen met vervolgafspraken en adviezen. Dat maakt bellen niet meer nodig, wat meer tijd kost en ook niet altijd in één keer lukt. Voor jou prettig omdat je zo je werk op de poli beter kunt plannen. En voor je patiënten goed om hun uitslag zo sneller te ontvangen en zonder te wachten op het telefoontje van jou als zorgverlener.

  • Altijd je patiënt bereiken: stuur je bericht en je ziet wanneer het is gelezen
  • Makkelijk een link toevoegen naar bijvoorbeeld het patiëntenportaal
BeterDichtbij - over ons in vierkant formaat

In het kort over BeterDichtbij

BeterDichtbij is dé landelijke communicatiedienst voor eenvoudig en veilig contact met je patiënten, cliënten en collega’s in de regio. Voor meer grip op je tijd. En het juiste contact op het juiste moment met je patiënten. Elke dag maken 25.000+ zorgverleners in Nederland gebruik van BeterDichtbij.

Meer over BeterDichtbij
Kernbeeld van de BeterDichtbij Academie

De BeterDichtbij Academie

Bij de BeterDichtbij Academie vind je de kennis en inspiratie die je nodig hebt om verder aan de slag te gaan met BeterDichtbij. Bekijk alle inspiratievideo’s, hand-outs, schrijf je in voor een webinar of ga aan de slag met een training.

Ga naar de BeterDichtbij Academie

Wil je bijdragen aan de verdere ontwikkeling van BeterDichtbij?

Elke dag zetten we ons volop in om BeterDichtbij verder te ontwikkelen, met als doel een optimale zorgervaring te bieden. Mogen we je benaderen voor feedback tijdens de voortdurende verbetering van BeterDichtbij voor zorgverleners?