Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Zonder gedoe in contact met de patiënt via BeterDichtbij

Hartfalenverpleegkundige Rianne Hofman van het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel, heeft veel contact met haar patiënten. Toen ze hoorde over BeterDichtbij was ze direct enthousiast. Inmiddels wordt BeterDichtbij op de gehele poli cardiologie en hartfalenpoli gebruikt. Om berichten uit te wisselen, te beeldbellen én om thuismetingen veilig uit te wisselen.

Niet onnodig in de wacht

Wie patiënt is bij het IJsselland Ziekenhuis, kan via BeterDichtbij eenvoudig contact houden met zijn of haar zorgverleners. Ook bij de poli’s cardiologie en hartfalen.

“Even snel een berichtje sturen wanneer het uitkomt. Of dit nu op zondagavond is of wanneer je er aan denkt. Zo doen we dat toch ook met appen naar vrienden en familie?”, stelt Rianne Hofman. “Voorheen moesten patiënten bellen op het moment dat wij bereikbaar waren en nu hoeven ze niet onnodig in de wacht te staan of zichzelf helpen te herinneren nog te bellen met de poli. Ze sturen nu een berichtje via BeterDichtbij en krijgen zo snel mogelijk antwoord, in elk geval binnen 3 werkdagen.

Digitale zorg is de toekomst

Het IJsselland Ziekenhuis gebruikt BeterDichtbij al langer voor het uitwisselen van berichten, maar vult dit aan met beeldbellen wanneer nodig. “Het kan soms erg fijn zijn de patiënt toch even te zien, maar hij of zij hoeft dan niet helemaal naar het ziekenhuis te komen,” vertelt Hofman. Ze denkt ook echt dat digitale zorg de toekomst is, al zijn er nog steeds momenten waarop Hofman patiënten graag ziet: “Er zijn altijd patiënten die je op de poli wil zien. Bijvoorbeeld wanneer iemand aangeeft dat hij of zij pijn op de borst heeft. Dan wil ik die meneer of mevrouw dezelfde dag nog live zien in het ziekenhuis!”

Digitaal als het kan, fysiek als het moet

Ook merken de verpleegkundigen van de hartfalenpoli dat het erg fijn is om patiënten vooraf van informatie te voorzien. Tijdens de hittegolf bijvoorbeeld kunnen patiënten met hartfalen zo bijvoorbeeld geïnformeerd worden over wat wel of niet te doen met warm weer. Maar ook de uitslagen van urine- of bloedonderzoeken kunnen eenvoudig gedeeld worden en altijd worden nagelezen door de patiënt.

Iedere patiënt die na de opname wordt ontslagen uit het ziekenhuis heeft na twee weken via BeterDichtbij een beeldbelafspraak met Hofman of één van haar collega’s, en krijgt dan uitleg over voeding, gebruik van zout en praktische tips en nazorg. Dit werd voorheen in het ziekenhuis gedaan en nu wanneer mogelijk op afstand. Dit bespaart voor zowel de patiënt als de zorgverlener veel tijd. De patiënt hoeft niet te reizen en de zorgverlener krijgt vooraf de thuismetingen te zien, die dan ook niet meer gedaan hoeven te worden in het ziekenhuis.

Inkijkje in thuissituatie

Een heel mooi voorbeeld is dat Hofman het beeldbellen ook inzet om te zien hoe het er bij de patiënt thuis aan toe gaat: “Je krijgt toch een inkijkje in iemands thuissituatie. Het kan voorkomen dat je een rommelige achtergrond ziet, dan vraag ik iemand altijd even of hij of zij hulp in de huishouding heeft of daar misschien behoefte aan heeft. Wanneer iemand in het ziekenhuis komt heb je dit inkijkje niet, dan vertrouw je op wat iemand op dat moment vertelt. Ook kan je beeldbellen goed gebruiken om te bepalen hoe het met iemand gaat.” Hofman vertelt dat ze soms de patiënt wat laat pakken zoals de medicijnen, om zo te kunnen beoordelen of iemand hier kortademig van wordt. Ook dit is een voordeel, tijdens een policontrole komt het regelmatig voor dat de patiënt vergeten is om een medicatie-overzicht mee te brengen.