Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

“Thuis is een vertrouwde omgeving en daardoor voelt dat relaxter”

Elke patiënt van het Streekziekenhuis Koningin Beatrix in Winterswijk kan beeldbellen met zijn behandelaar, via de gratis en beveiligde app BeterDichtbij. Eind 2021 startten de eerste specialismen met beeldbellen met patiënten en sinds kort is dit mogelijk bij elke polikliniek. Daardoor hoeven patiënten niet meer altijd naar het ziekenhuis te komen voor een afspraak.

Kinderarts Tessa van Balen over BeterDichtbij binnen SKB

Foto: Tessa van Balen, kinderarts Streekziekenhuis Koningin Beatrix

“Het is een applicatie waarmee ik kan beeldbellen met mijn patiënten. Daardoor kan ik sommige afspraken bij de polikliniek verplaatsen naar iemands thuisomgeving. Ik bied het graag aan, want ouders en hun kinderen hoeven hierdoor niet altijd meer naar het ziekenhuis te komen. Het scheelt ze een ritje”, aldus kinderarts Tessa van Balen. Via BeterDichtbij kunnen patiënten ook een bericht sturen met een vraag. Die wordt binnen drie werkdagen beantwoord. Tessa: “Maar je mag natuurlijk nog steeds bellen als je een vraag hebt. Dat doen patiënten toch nog vaak, dan hebben ze sneller antwoord.”

Zorg op afstand

Tessa: “Een eerste afspraak vindt meestal plaats in het ziekenhuis. Tenzij het om een kennismaking gaat, dat kan eventueel online. Via beeldbellen zie je elkaars gezicht dan toch even. Verder hangt het af van de afspraak. Kinderen met een controleafspraak voor poep- en plas- klachten of stabiele astma, kan ik bijvoorbeeld goed op afstand beoordelen. Maar bij een medische controle kan dit niet, zoals bij een kind met groeiproblemen. Ik wil hem of haar dan toch zelf even meten en wegen.”

Andere voordelen van beeldbellen

“Naast dat het een ritje naar het ziekenhuis scheelt, kan het om andere redenen fijn zijn voor ouders en patiënten om de afspraak via beeldbellen te laten plaatsvinden” vertelt Tessa. “Bijvoorbeeld bij een huilbaby of kindje met reflux. Thuis is een vertrouwde omgeving en daardoor voelt dat relaxter.” Vanwege het coronavirus kunnen onze patiënten slechts één ouder meenemen, maar door beeldbellen kunnen toch beide ouders bij het gesprek aansluiten. Tessa vervolgt: “Ideaal! Vooral in coronatijd.”

‘Kinderziektes’

Beeldbellen is nieuw en daarom een beetje wennen. “Soms kom je er aan het begin van een beeldbel- afspraak achter dat het geluid niet werkt. Dat noem ik een ‘kinderziekte’”, grapt Tessa. “In het begin is het even zoeken. Je leert continu, want het is een ander soort interactie met patiënten. We overleggen natuurlijk goed met onze patiënten en hun ouders. Willen ze een afspraak toch liever in het ziekenhuis? Dan kan dat natuurlijk nog steeds!”

Fotografie: Jurgen Pillen (Jurgen Pillen Fotografie)