Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

“Patiënten ervaren communiceren via BeterDichtbij als extra service.”

Het HagaZiekenhuis Zoetermeer werkt inmiddels een jaar met de app van BeterDichtbij. Met deze gratis app kunnen steeds meer patiënten berichten uitwisselen en videobellen met hun zorgverleners. Eén van de enthousiaste gebruikers van deze app is physician assistant Jaap Geerse. In dit interview vertelt hij hoe hij hiermee extra service en dus completere zorg biedt aan zijn patiënten.

“Ik werk steeds vaker met de app van BeterDichtbij, en dat levert soms mooie momenten op”, zegt physician assistant Dermatologie Jaap Geerse. “Zo had ik laatst een patiënt van 93 jaar, die niet meer gemakkelijk naar mijn spreekuur kon komen. Samen met zijn kleinzoon heb ik de BeterDichtbij app geïnstalleerd op zijn telefoon. Zo kon ik hem alsnog spreken en zien, terwijl hij rustig thuis kon blijven.”

Aanwezig

“Ook mijn zorg voor kinderen verloopt vaak zelfs plezieriger online dan in het echt. Ik kan rustig overleggen met één van de ouders terwijl het kind lekker op de achtergrond kan spelen. De communicatie verloopt dan veel beter dan wanneer een kind op schoot zit te wiebelen en de ouder of verzorger de aandacht moet verdelen tijdens het gesprek.”

Instagram

“Een ander leuk moment was dit: een moeder moest het consult voor haar kind afbellen omdat zij zelf verdacht was van corona. Ook toen konden we via de BeterDichtbij app alsnog een consult doen. Haar zoontje van acht jaar bleek eczeem te hebben op één van zijn billen. Toen ik de moeder vroeg om dat via de app te laten zien zei de jongen: ‘Dat wil ik niet, want dan komt het op Insta!’. Dat vond ik zo aandoenlijk en ook goed van die jongen. We hebben zijn wens uiteraard gerespecteerd.”

Direct advies

Ook op andere manieren leidt communicatie via de app tot meer en beter contact met patiënten. “Eczeem is bijvoorbeeld een chronische ziekte, die erg veel ongemak met zich kan meebrengen,” zegt Jaap. “Het komt voor dat een kind in het weekend heel veel last heeft van jeuk of irritatie. Wanneer een ouder mij dan bericht via BeterDichtbij kan ik vaak direct op maandag advies geven. Zo hoeven ze niet te wachten tot het eerstvolgende consult, dat soms pas weken later is gepland.”

Veilige verbinding

Bij alle communicatie en zorg staat veiligheid voorop. “BeterDichtbij heeft een beveiligde verbinding zodat gegevens en foto’s veilig uitgewisseld kunnen worden”, zegt Jaap. “Dus ook dat is zeker een goede reden om de app te gebruiken. Bij huidafwijkingen die mogelijk kwaadaardig zijn, blijft een bezoek aan onze polikliniek vereist. Dat heeft natuurlijk alles te maken met veiligheid en wat dat betreft lopen we uiteraard geen enkel risico.”

Monitoren

Een prettige toevoeging is de mogelijkheid om het verloop van therapie zorgvuldig te kunnen volgen. Bij aandoeningen zoals zonneschade kan bijvoorbeeld een crème voorgeschreven  zijn, die in zekere zin een lokale chemotherapie is. Jaap: “Ik wil dan regelmatig blijven monitoren hoe de huid hierop reageert. Ook dat kan heel goed via de beeldverbinding van BeterDichtbij. Het is laagdrempelig en je bespaart je patiënten een aantal consulten. Dat is met name heel prettig voor mensen die minder mobiel zijn.”

Welkom

Inmiddels heeft Jaap al honderden patiënten aangemeld bij BeterDichtbij en heeft hij ook al met enkele honderden contact gehad. “Niet iedereen maakt gebruik van de app, maar het idee dat ze direct met mij kunnen communiceren levert positieve reacties op; mensen ervaren het zeker als een extra service. Ook tijdens de lockdowns van vorig jaar kon een groot deel van mijn zorg gelukkig gewoon doorgaan. Ik schat in dat zo’n dertig procent van de huidige consulten uiteindelijk prima kan verlopen via de app. En dat is zeker in Zoetermeer, waar we relatief meer te maken hebben met vergrijzing en daarmee samenhangende immobiliteit, zeer welkom!”

Tekst: Liesbeth van Houten, afdeling Marketingcommunicatie HagaZiekenhuis Zoetermeer

Fotografie: Sicco van Grieken