Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Neuroloog dr. H. Lövenich (SJG Weert) over digitaal contact met patiënten

Dr. H. Lövenich, neuroloog bij SJG Weert, behandelt een brede groep patiënten, onder wie ook veel ouderen. Hij biedt zijn patiënten BeterDichtbij aan, om digitaal berichten uit te wisselen en te beeldbellen. “Via de BeterDichtbij app gaat antwoorden en vragen stellen makkelijker,” aldus de specialist. Digitaal contact is op zijn poli niet verplicht, dr. Lövenich legt de keuze bij de patiënt.

Dr. H. Lövenich over zijn ervaring met BeterDichtbij

Afstemmen op ieders wensen

Met BeterDichtbij is het Limburgse ziekenhuis al een tijd bekend, als voorloper in de inzet van digitale communicatie en dan met namen berichten uitwisselen. Bij de start met ook beeldbellen, zette ook de afdeling neurologie van dr. Lövenich de eerste stappen met BeterDichtbij.  “Ik vind het handig dat de patiënt open staat voor een beeldbelgesprek. Binnen mijn patiëntengroep is dat ongeveer 50/50.”

Het merendeel van de patiënten van dr. Lövenich zijn ouderen. De meesten kunnen goed overweg met BeterDichtbij en dat vindt hij bijzonder: “Je zou denken dat ouderen niet digitaal vaardig zijn. Hierdoor verbaast het me dat sommigen toch goed met BeterDichtbij kunnen omgaan. Maar anderen vinden contact op deze manier minder fijn en dat respecteer ik.”

Chronische patiënten

Voordat beeldbellen werd geïntroduceerd zette dr. Lövenich BeterDichtbij vooral in bij chronische patiënten die regelmatig bloedcontroles moesten uitvoeren. “Ik geef de uitslag op de bloedcontroles door via BeterDichtbij en vraag hen dan hoe het met hen gaat. Verder heb ik het toegepast bij patiënten die een kleine ingreep hebben gehad om achteraf te vragen of de klachten verbeterd zijn. Dat wordt erg gewaardeerd.”

Lövenich vertelt verder: “Met beeldbellen kom je meer in contact met de patiënt, je ziet de ogen en je ziet de emoties. Je kan dingen ook makkelijker in kaart brengen, soms zeggen mensen bijvoorbeeld ‘ik heb een vreemde mondhoek’. Via beeldbellen kan ik een indruk krijgen wat mijn patiënt bedoeld.”

Ontwikkeling in gebruik van BeterDichtbij

Toen BeterDichtbij werd geïntroduceerd bij SJG Weert was dr. Lövenich overigens niet direct enthousiast. “Het was voor mezelf niet zo duidelijk waarvoor ik het kon en wilde gebruiken. Ook speelde mee dat de koppeling met het EPD er toen nog niet was. In de loop der jaren heeft BeterDichtbij zich positief ontwikkelt, nu gebruik ik het denk ik het meeste van alle specialisten binnen onze vakgroep.”

Voordelen voor patiënt en arts

Door het uitwisselen van berichten via BeterDichtbij is dr. Lövenich niet meer afhankelijk van de beschikbaarheid van de patiënt om hem of haar telefonisch te bereiken. En dat is volgens hem een voordeel. “Door werk of andere zaken, is bellen voor steeds meer mensen lastig. Via de BeterDichtbij app gaat antwoorden en vragen stellen makkelijker. Zowel de patiënt als ikzelf, kunnen dus reageren wanneer het ons uitkomt. Dat vind ik één van de grote voordelen.”