Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Meer rust op de gipskamer: Enthousiasme bij zorgverleners van het Rode Kruis Ziekenhuis

Digitale innovaties zijn cruciaal voor het makkelijker maken van het werk van zorgverleners en het verbeteren van de zorg voor patiënten. Het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ) in Beverwijk heeft een mooie stap hierin gezet door digitale toepassingen als BeterDichtbij en de Virtual Fracture app te implementeren op de gipskamer, na de succesvolle inzet van digitaal contact op andere afdelingen.

RKZ ervaring gipskamer

Digitale services hebben geleid tot veel enthousiasme onder zorgverleners van het RKZ en ook tot meer tevredenheid onder een groot aantal patiënten. Jeroen de Wit (gipsverbandmeester) en Fabienne Roossien (spoedeisende hulp-arts) van het RKZ delen hun ervaringen met digitaal contact in de zorg en hun visie op zorg van de toekomst.

Verbinding op afstand

“Dankzij BeterDichtbij zijn de lijnen tussen zorgverleners en patiënten korter”, aldus de Wit. Hij is lovend over de mogelijkheid voor patiënten om via BeterDichtbij een foto of video te sturen vanuit huis: “Voorheen lieten we patiënten naar het ziekenhuis komen wanneer ze bijvoorbeeld een opgezwollen hand hadden, terwijl dit hartstikke normaal is na het dragen van gips. Nu kunnen we hen direct geruststellen en vinger aan de pols houden, zonder dat ze bijvoorbeeld een halfuur in de auto moeten zitten naar het ziekenhuis.” Roossien, vult aan: “Voor ons is het heel handig dat patiënten meer manieren hebben om laagdrempelig contact op te nemen met de gipsverbandmeesters. Onnodige ziekenhuisbezoeken worden zo vaker voorkomen, waardoor de druk op de spoedeisende hulp lager is.”

Meer rust op de gipskamer en meer patiënttevredenheid

Patiënten kunnen de breuklijn bellen of via BeterDichtbij contact opnemen met de gipsverbandkamer als ze een gezondheidsvraag hebben. De Wit wijst erop dat het moeilijk is de telefoon aan te nemen wanneer hij gips aanbrengt bij een patiënt: “Het gips wordt hard wanneer je het niet snel genoeg verwerkt, je hebt handschoenen aan en je moet de patiënt alleen laten.” BeterDichtbij heeft dit contact een stuk makkelijker gemaakt volgens De Wit. “BeterDichtbij zorgt voor meer rust op de gipskamer. Nu kunnen we op gezette tijden in alle rust de vragen van de patiënt beantwoorden.” Naast BeterDichtbij stelt het RKZ de Virtual Fracture Care app beschikbaar. Deze tool biedt contactgegevens van het ziekenhuis waar de patiënt in behandeling is en toont informatie over de behandeling en het herstel van het letsel. “Ik vind deze app erg patiëntvriendelijk. Je stuurt patiënten naar huis met een completer verhaal, onder andere met informatie over hoe lang ze hun verband moeten omhouden. En ze weten beter wanneer ze wel of niet aan de bel moeten trekken,” vertelt Roossien.

Toenemende behoefte aan digitalisering van de zorg

Digitaal contact moet ook op andere afdelingen van het RKZ worden overwogen, als het aan De Wit ligt.“Het scheelt je veel tijd. Je kunt zelf makkelijk je contactmomenten inplannen op een werkdag en je wordt niet meer onnodig van je werk afgehouden.” Daarbij spreekt De Wit zijn wens uit om in de toekomst informatiefolders te versturen via BeterDichtbij: “Dat zou voor ons echt van toegevoegde waarde zijn. Wij willen heel graag van het papierwerk af, en voor patiënten is het fijn om keurig online folders toegestuurd te krijgen.” Ook volgens Roossien is er nog veel winst te behalen als het gaat om digitalisering van de zorg. “Het zou waardevol zijn als er een tussenstap zou komen voor mensen die ergens last van hebben en zich afvragen of ze de huisarts of ambulance moeten bellen. Dat zij laagdrempelig contact kunnen opnemen of het écht nodig is om naar het ziekenhuis te komen.” Zowel in de gipskamer als op de spoedeisende hulp is er een sterke belangstelling voor het digitaliseren van de zorg. Digitaal contact wordt al succesvol ingezet binnen 45+ zorgorganisaties en biedt meerwaarde voor diverse zorgpaden.

Digitaal contact met het Rode Kruis Ziekenhuis

Ben je nog niet bekend met de kansen van digitaal contact met je eigen zorgverlener via BeterDichtbij? Steeds meer afdelingen in het RKZ zetten BeterDichtbij in. Bekijk de website van het RKZ als je meer wilt weten over hoe BeterDichtbij jouw zorgervaring ten goede kan komen.