Makkelijk in de contact met uw eigen zorgverlener bij Franciscus Gasthuis & Vlietland

Een afspraak met de arts of zorgverlener hoeft niet meer altijd in het ziekenhuis plaats te vinden. Wanneer er geen lichamelijk onderzoek nodig is, biedt Franciscus Gasthuis & Vlietland patiënten steeds vaker de mogelijkheid om contact te hebben met de eigen arts of zorgverlener via videobellen of door digitaal een bericht te sturen. Hiervoor gebruikt het ziekenhuis in Rotterdam en Schiedam de BeterDichtbij app.

Franciscus ervaring Nicky Lam

Meerdere afdelingen binnen Franciscus bieden de digitale service aan waaronder het specialisme Geriatrie. Nicky Lam, geriater, zorgt voor de oudere en kwetsbare patiënt. Nicky: ‘Een afspraak in het ziekenhuis kan soms belastend zijn voor deze patiënten en voor een mantelzorger kost het soms veel tijd en moeite. Door te videobellen hebben wij toch persoonlijk contact en kunnen zij het gesprek voeren in hun vertrouwde en comfortabele omgeving. Wij zetten nu videobellen bijvoorbeeld in voor de zorg van patiënten met geheugenklachten. Voordat het eerste polikliniekbezoek plaatsvindt, hebben wij een voorgesprek over de medische achtergrond van de patiënt. Dit gesprek doen wij digitaal.’

Positieve ervaring

Marcel (60) draagt zorg voor zijn moeder (85). Marcel: ‘Mijn moeder heeft beginnende dementie. De diagnose was een grote teleurstelling. Naast de klachten die ze al heeft, komt dit er nu bij. Vanuit het ziekenhuis werd voorgesteld om te gaan videobellen in plaats van naar het ziekenhuis te komen voor de afspraak. Ik had dit nog niet eerder gedaan en vroeg me af of fysiek contact niet beter is. Mijn moeder kan nog veel zelf, maar met videobellen heeft ze wel hulp nodig. We zijn het gewoon gaan doen.’

Lees de hele ervaring in het magazine van het ziekenhuis >