Makkelijk in contact met uw zorgverlener
Een afspraak met uw arts of zorgverlener hoeft niet meer altijd in het ziekenhuis plaats te vinden. Wanneer er geen lichamelijk onderzoek nodig is, biedt Franciscus Gasthuis & Vlietland u steeds vaker de mogelijkheid om contact te hebben met uw arts of zorgverlener via videobellen of door digitaal een bericht te sturen. Hiervoor gebruiken wij de BeterDichtbij app.
Videobellen
Meerdere afdelingen binnen Franciscus bieden de digitale service aan, waaronder de afdeling Anesthesiologie. Nethanja Pape is screener en zet videobellen in bij patiënten die een maagverkleining ondergaan en voorbereid moeten worden op een operatie. Nethanja: ‘Videobellen zetten we vooral in bij patiënten met een minder complexe zorgvraag. Bijvoorbeeld bij mensen met overgewicht en weinig andere gezondheidsproblemen. Een screening op afstand is dan geschikt. Ik kan naast het stellen van vragen ook gelijk een kijkje in de mond en keel nemen. Dit is nodig omdat patiënten die onder narcose gaan een beademingsbuisje in hun keel krijgen. Het videobellen is even wennen, maar hierdoor hebben we toch persoonlijk contact en kan de patiënt het gesprek voeren in zijn of haar eigen omgeving’.
Korte berichten sturen
Naast videobellen kunnen patiënten ook gebruikmaken van de berichtenfunctie van BeterDichtbij. Patiënten kunnen voor korte, maar niet dringende, vragen makkelijk een bericht naar een polikliniek sturen en binnen 3 werkdagen een reactie verwachten. Bij het Franciscus IBD Centrum maken veel patienten al gebruik van de berichtenfunctie. MDL-arts Rachel West: ‘Via BeterDichtbij krijgen wij bijvoorbeeld vragen over medicatie en problemen of klachten die opspelen. De vragen komen binnen bij onze telenurse en zij kijkt welke vragen er direct beantwoord kunnen worden of nog even overlegd moeten worden met een arts of IBD verpleegkundige. We zien de inzet van BeterDichtbij als een mooie aanvulling op de bestaande zorg. Persoonlijk contact blijft belangrijk, maar met de technische mogelijkheden van nu kunnen wij deze extra service bieden.’
Lees de hele ervaring in het magazine van het ziekenhuis >