Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Maastricht UMC+ koploper digitale zorg, mét zorgverleners

Maastricht UMC+ wil in 2025 landelijk koploper zijn op digitale zorg. Die ambitie heeft het vooruitstrevende universitaire ziekenhuis gesteld in de eigen digitale strategie. Momenteel zit het ziekenhuis volop in de implementatiefase van die strategie, met diverse programma’s en ook de brede beschikbaarheid van BeterDichtbij voor digitaal contact tussen polipatiënten en hun eigen zorgverlener(s). De rol van zorgverleners en andere professionals is bij de inzet van digitale services een cruciale: enerzijds omdat de nieuwe manier van werken een van de middelen is om zorg beschikbaar te houden voor iedereen, en anderzijds omdat de digitale transformatie ook nieuwe loopbaanperspectieven biedt.

Nicole van Eldik MUMC

“Digitale zorg gaat ons helpen dezelfde of zelfs betere zorg te bieden voor de toekomst,” licht prof. dr. Karin Faber, directeur patiëntenzorg bij Maastricht UMC+ en neuroloog, toe. Ze vervolgt: “Door beter te signaleren en een open verbinding, heb je contact op het juiste moment. Zo kun je onnodige zorg voorkomen. En dat is natuurlijk heel belangrijk in een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds krapper wordt.” Naast efficiëntieverbetering, levert digitale zorg ook betere zorg op, is de stellige overtuiging van Faber. “De zorg wordt er echt beter van. Mensen voelen zichzelf meer in controle als zij bijvoorbeeld digitaal contact kunnen leggen met hun arts. Het geeft extra veiligheid, en bovendien krijg je het zo eerder naar boven als het niet goed gaat.”

Nicole van Eldik, programmamanager digitale zorg bij Maastricht UMC+ en kinderarts, vult aan: “En het mooie is: je krijgt het als zorgverlener ook te horen als het wel goed gaat. Dat lijkt klein, maar betekent veel. Zorgverleners ontvangen zo meer complimenten van hun patiënten. Het versterkt echt de menselijke verbinding. Het is prettig voor patiënten als zij het even kunnen laten weten dat het goed gaat. En die bevestiging doet je als specialist of verpleegkundige natuurlijk ook goed.”

Behalve dat de rol van zorgverleners verandert door digitale zorg, verwacht Van Eldik ook dat nieuw typen professionals een rol gaan spelen in het ziekenhuis van de toekomst. “Je krijgt andersoortige banen en nieuwe invulling van bepaalde rollen. Ik denk aan de combinatie van werken met mensen én techniek, dat hoeven natuurlijk niet altijd artsen te zijn, maar kunnen ook mensen uit andere opleidingen zijn. Ook zo ontstaan er meer mogelijkheden om ook in de toekomst de zorg toegankelijk te houden voor iedereen.”