Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Kinderneuroloog Van den Hout (Erasmus MC Sophia) over digitaal contact via BeterDichtbij

Dr. Hannerieke van den Hout is kinderneuroloog bij Erasmus MC Sophia in Rotterdam, het eerste universitair medisch centrum (UMC) dat BeterDichtbij inzet als service naar patiënten. Haar jonge patiënten kunnen zo, al dan niet samen met hun ouders of verzorgers, makkelijk en veilig digitaal contact leggen met haar. Dat maakt de zorg niet alleen makkelijker voor ze, maar geeft ook een beter beeld van haar jonge patiënten thuis, inclusief meer regie over hun groei naar zelfstandigheid, zo vertelt ze.

Digitaal toch dichtbij, ook op afstand

Even een berichtje sturen met een korte vraag, herhaalrecepten aanvragen of patiënten digitaal begeleiden bij zelfzorg thuis. Van den Hout en haar collega’s zetten BeterDichtbij op verschillende manieren in in hun dagelijkse praktijk. En dat bevalt goed, ze konden samen snel van start en zetten BeterDichtbij nu veelvuldig in. “Mijn patiënten nemen zo laagdrempeliger contact op voor vragen die klein lijken, maar waarbij het antwoord veel kan betekenen.”

Daar komt bij dat haar patiënten soms van ver komen voor de specialistische zorg van het kinderziekenhuis; digitaal contact kan haar patiënten en hun families daarmee ook ontlasten. “Eerder ondernamen ze een soms lange reis naar Rotterdam om mij een vlekje te laten zien. Nu sturen ze me een foto vanuit huis, zodat ik kan meekijken. We bieden zo dezelfde zorg, maar op een makkelijkere manier voor deze families.”

De intentie om BeterDichtbij in te zetten, was er bij Erasmus MC-Sophia al langer, net als bij Van den Hout. De coronacrisis heeft dit proces versneld. “Hierdoor was er minder personeel, omdat die zich gingen bezig houden met corona, en tegelijk konden we onze patiënten vaak niet ontvangen in het ziekenhuis,” vertelt ze, “We hebben veel zorg digitaal kunnen continueren. Ontzettend belangrijk natuurlijk. Ook was het prettig dat we zo ook eenvoudig berichten konden sturen naar onze patiënten over bijvoorbeeld wijzigingen in het coronabeleid.”

Samen dichtbij; een beter beeld over het leven van het kind

In de korte tijd dat BeterDichtbij wordt ingezet op de poli, is al snel zichtbaar geworden hoe de digitale service bijdraagt aan een beter beeld van het gezin. Ze vertelt: “Wat ik heel belangrijk vind is dat je naar de ziekte en klachten luistert vanuit het hele gezin. Initiatieven als BeterDichtbij geven een nog beter beeld over het leven van het gehele gezin. Daardoor kun je je zorg beter afstemmen op wat voor de patiënt belangrijk is en de impact van de ziekte zoveel mogelijk te beperken. Zo doe je de zorg samen.”

Ouders over BeterDichtbij bij Erasmus MC-Sophia

“Onlangs heeft onze dochter Wende een harttransplantatie ondergaan in het Erasmus MC Sophia. Dankzij de BeterDichtbij app hebben wij, ook nu na ontslag uit het ziekenhuis, regelmatig contact met de verpleegkundig specialisten en behandelend arts in het Kinderthoraxcentrum. Bijvoorbeeld als we een vraag hebben over haar medicijngebruik of twijfelen over iets. Dan is het ook fijn dat we een foto kunnen sturen om door het team te laten beoordelen. We krijgen snel antwoord op onze vragen en dat helpt ons als ouders enorm. Het stelt ons gerust. We wonen op anderhalf uur rijden van het Erasmus MC Sophia en laagdrempelig en online contact via een app is daarom ideaal.” – Bas en Carine Frankema

Goede afspraken maken vooraf

Bij de start van BeterDichtbij, heeft Van den Hout gemerkt dat het belangrijk is om het proces goed in te regelen op de poli. “We hebben het zo ingericht dat de vragen binnenkomen bij het secretariaat, die de praktische vragen afhandelen. Is een medisch inhoudelijk antwoord nodig, dan wordt de vraag vanuit daar worden doorzet naar de verpleegkundig specialisten of naar mij of een van de andere artsen.” Wat ze nu merkt is dat het communicatieproces op de poli een stuk eenvoudiger is geworden voor zowel haar en haar collega’s en de patiënten van Erasmus MC Sophia. “We hebben alles gebundeld in één informatiestroom, dat werkt prettig.”

Patiënten in charge, ten gunste van hun ontwikkeling

De kinderneuroloog ziet ook kansen voor BeterDichtbij voor de inhoud van haar zorg. Nu heeft ze nog met name contact met ouders via BeterDichtbij, maar ze wil dit op korte termijn uitbreiden naar direct contact met de kinderen en jongeren, die tussen 12 en 18 jaar ook zelf contact kunnen opnemen met hun arts. Ze vertelt: “Jongeren met chronische ziekten hebben soms moeite met het groot worden. Deels omdat ouders al een heel leven zorgdragen voor het medische en omdat ze graag blijven zorgen om er zeker van te zijn dat het goed gaat met hun kind. Maar ook omdat de kinderen zelf gewend zijn aan het over zich heen laten komen van de medische zorg en zelf niet neigen naar zelfstandig worden. Door de jongeren in charge te zetten stimuleer je zelfstandigheid en hoop je op een snellere groei naar zelfstandigheid.”