Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Eenvoudig digitaal contact met patiënten bij Diabetes Kenniscentrum van Ikazia

Marjolijn de Deugd-Winties is diabetesverpleegkundige in Ikazia. Zij werkt met haar collega’s op verschillende afdelingen van het Rotterdamse ziekenhuis sinds kort met BeterDichtbij: “Voordat de coronacrisis uitbrak, waren we al van plan om te starten met de BeterDichtbij app. Tijdens de eerste coronaperiode werd de wens om er snel mee aan de slag te gaan nog groter. En die wens werd realiteit. Op het Diabetes Kenniscentrum maken we nu dagelijks gebruik van de app.”

Marjolijn de Deugd-Wijnties (Ikazia)

Gemakkelijk

BeterDichtbij werkt heel gemakkelijk: een patiënt wordt door zijn zorgverlener uitgenodigd om de app te installeren. Daarna kunnen patiënten en zorgverleners in een beveiligde omgeving berichten naar elkaar sturen, een foto appen ter beoordeling of met elkaar beeldbellen. Recent is een nieuwe pilot gestart bij een duidelijk afgebakende groep, namelijk patiënten met zwangerschapsdiabetes. Zowel patiënten als zorgverleners zijn enthousiast. “Het is nu zo eenvoudig om informatie uit te wisselen. Daardoor hoeven ze minder vaak naar Ikazia de komen.”

Veilige omgeving

BeterDichtbij lijkt op WhatsApp, maar dan in een meer veilige omgeving. “Patiënten kunnen dus met een gerust hart de dagcurve van hun bloedglucose doorgeven of een foto maken van een eetdagboek. We zien alles binnenkomen op onze pc en geven zo snel mogelijk antwoord. Maar natuurlijk moeten ze voor spoedvragen wel altijd bellen, daarvoor is BeterDichtbij niet bedoeld.”

Ook voor andere groepen patiënten

“Ik ben heel blij met dit communicatiemiddel en zie eigenlijk geen nadelen. Het is een service naar onze patiënten, laagdrempelig, en het past helemaal bij deze tijd. We willen BeterDichtbij dan ook steeds vaker gebruiken, bijvoorbeeld om te beeldbellen. Dat doen we nu nog niet, maar daar gaan we binnenkort mee van start. We zijn ook van plan om de app onder een grotere groep patiënten uit te rollen binnen het Diabetes Kenniscentrum.” Maar dat niet alleen, ook andere afdelingen in Ikazia hebben de BeterDichtbij app in gebruik genomen of hebben plannen om dit op korte termijn te doen.

Zorg zoveel mogelijk door laten gaan

In heel korte tijd heeft het ziekenhuis op Rotterdam-Zuid hard gewerkt om BeterDichtbij beschikbaar te stellen aan patiënten. Tijdens de coronacrisis kon hiermee de normale zorg toch zoveel mogelijk doorgaan. Maar ook in de toekomst wil het ziekenhuis deze dienst beschikbaar blijven stellen. Lees hierover verder op de website van Ikazia.