Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Digitaal contact voor iedereen van de KNO-poli van Spijkenisse Medisch Centrum

Denise van Damme is doktersassistente op de poli KNO (keel-, neus- en oorheelkunde) en op het slaapexpertisecentrum bij Spijkenisse Medisch Centrum. Patiënten van het ziekenhuis blijven digitaal in contact met hun eigen arts of andere zorgverlener via de BeterDichtbij app. “Voor patiënten is het een laagdrempelige manier om toch iets aan je arts te vragen zonder dat je een afspraak moet inplannen. En voor de arts is het ook makkelijk want je stuurt de patiënten een berichtje wanneer het jou het beste uitkomt.”

Zoveel mogelijk patiënten uitnodigen

Een grote groep patiënten toont interesse om digitaal in contact te blijven met de zorgverleners van de KNO-afdeling, maar ook Denise probeert haar patiënten hierop te wijzen. “We merken dat patiënten soms langer moeten wachten tot ze ons aan de lijn hebben. Met BeterDichtbij kunnen ze ons gauw een appje sturen. Dus ik probeer patiënten zoveel mogelijk te stimuleren dat ze alles via de BeterDichtbij app gaan doen.”

Intern is er binnen de afdeling afgesproken dat alle patiënten worden uitgenodigd om gebruik te maken van de BeterDichtbij app. “Mensen van wie het 06-nummer en e-mailadres bij ons bekend is nodigen we meteen uit. De rest nodigen we uit aan de balie als ze hier op afspraak zijn geweest. We zien dat ongeveer negen op de tien mensen toch nieuwsgierig zijn naar aanleiding van de mail die ze krijgen wanneer ze zijn uitgenodigd.”

In de toekomst verwacht Van Damme dat het uitnodigen van een grote groep patiënten nog sneller zal gaan, dankzij de HL7-koppeling binnen het BeterDichtbij platform. Hierdoor wordt het makkelijker om BeterDichtbij standaard aan te bieden aan alle patiënten en automatisch patiënten uit te nodigen. “Deze koppeling zien wij als een mooie toevoeging en scheelt een heleboel werk voor ons.”

Duidelijke afspraken

Uiteindelijk wanneer de patiënt BeterDichtbij heeft geactiveerd, wordt ook meteen duidelijk wanneer er gereageerd zal worden op de vragen die worden gesteld. “We hebben afgesproken dat we van maandag tot vrijdag tussen 08:00 en 16:00 zullen reageren op de berichten die binnenkomen. Dit sturen we meteen in ons standaardbericht die alle patiënten ontvangen bij aanmelding zodat ze meteen daarvan op de hoogte zijn.”

Binnenkort beeldbellen

Binnenkort start de KNO-afdeling met beeldbelconsulten bij patiënten, hierdoor hoeven niet alle afspraken meer in het ziekenhuis plaats te vinden. Van Damme kijkt ernaar uit om deze toepassing aan te bieden bij de patiënten van KNO. “Sommige mensen komen speciaal uit Groningen voor een neusoperatie naar ons ziekenhuis. Heen en weer uit Groningen is best wel een ding. Als ze nog een paar vragen hebben, dan is het via beeldbellen een stuk makkelijker dan dat ze alleen daarvoor naar het ziekenhuis moeten komen. Tegelijkertijd is het veel persoonlijker dan bellen.”

Niet leeftijdsgebonden

Sommige collega’s van Denise van Damme denken dat ouderen patiënten geen gebruik zullen maken van de BeterDichtbij app, toch ervaart ze dit anders. “Ik heb patiënten van 80 jaar die nog druk aan de app zijn. Het is erg leuk om te zien dat het gebruik van BeterDichtbij niet echt leeftijdsgebonden is, want in mijn ervaring doen alle leeftijdsgroepen gewoon mee.”