Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Digitaal contact met patiënten: meer gemak en minder telefonie

Steeds meer apotheken, ziekenhuizen en huisartsen zetten digitale innovaties in om hun zorg beter en makkelijker te maken. Een van de toepassingen die al in veel ziekenhuizen en ziekenhuisapotheken wordt ingezet is BeterDichtbij. In deze dienst draait het om eenvoudig contact tussen zorgverleners en patiënten. Voor medische vragen, om herhaalrecepten door te geven, informatie na te sturen of te beeldbellen. Apotheker Jelmer Faber (BovenIJ ziekenhuis): “Ik geloof in de innovatiekracht van e-health, ook in de apotheek.”

Poliklinisch apothekers Christine van Sasse van IJsselt en Jelmer Faber zijn enthousiaste gebruikers van BeterDichtbij.

Contact en voorlichting aan de patiënt, ook thuis

“Het contact met patiënten verandert, dat zal iedere apotheker herkennen. Het is de uitdaging om de voorlichting ook thuis te bieden. Die mogelijkheid biedt BeterDichtbij,” aldus Jelmer Faber van de poliklinische apotheek van het BovenIJ ziekenhuis. Hij zet BeterDichtbij nu ruim een half jaar in, samen met alle andere afdelingen in het Amsterdamse ziekenhuis. Zijn patiënten kunnen vragen stellen via BeterDichtbij en bijvoorbeeld geneesmiddeleninformatie toegestuurd krijgen van de apotheek. “In de toekomst willen we ook de eerste uitgiften digitaal gaan doen, met beeldbellen via BeterDichtbij.”

Veilig contact bij vragen of nasturen informatie

Patiënten van Faber krijgen niet alleen bij de poliklinische apotheek BeterDichtbij aangeboden, maar kunnen aan zorgverleners van alle afdelingen in het ziekenhuis digitaal hun vragen stellen. “Zo zijn er nog 23 ziekenhuizen, meerdere poliklinische apotheken en huisartsen die BeterDichtbij beschikbaar stellen,” licht Sander Bijl, mede-oprichter van BeterDichtbij, toe.

BeterDichtbij is een initiatief vanuit de zorgsector zelf, en opgezet om een extra service te bieden aan consumenten die zorg nodig hebben, service die ze in andere sectoren al gewend zijn. Bijl vertelt: “Door deze extra service zie je dat er tijd en efficiëntie wordt gewonnen: de telefoondruk neemt af, zorgverleners kunnen bijvoorbeeld zorg thuis aanbieden of via BeterDichtbij misschien zelfs een fysiek consult voorkomen.”

Samen innoveren

De samenwerking die via BeterDichtbij plaatsvindt, is voor Faber doorslaggevend geweest.
“Ik geloof heilig dat als de dermatoloog iets met digitale communicatie doet, dat er dan ook waarde is voor apotheker.” Zo heeft de patiënt contact met al zijn zorgverleners in één app. Tegelijk ziet de Amsterdamse apotheker hier nog een kans: “De koppelingen met het EPD zou ik graag nog uitgebreider zien. Ook tussen zorgverleners, dat je een gesprek met een patiënt van een afdeling eenvoudig naar ons kunt doorzetten zodra geneesmiddelen nodig zijn.” Bijl reageert: “Het platform ontwikkelt zich continu door, waarbij de wensen van onze gebruikers leidend zijn. En wij zorgen dan vervolgens dat het ook nog eens makkelijk én veilig blijft.”

Samenwerking KNMP: integratie Apotheek.nl

In bijna 1 op de 15 berichten die wordt uitgewisseld binnen BeterDichtbij komt een medicijnnaam voor. Een belangrijke reden om de betrouwbare informatie van Apotheek.nl, een initiatief van de branchevereniging KNMP, toe te voegen aan BeterDichtbij. Die informatie is sinds dit jaar eenvoudig en direct beschikbaar in de BeterDichtbij app voor patiënten. Als een patiënt en zijn apotheker, huisarts, medisch specialist of andere zorgverlener appen over een medicijnnaam, wordt die naam automatisch aanklikbaar naar meer informatie. Zo hebben patiënten altijd en precies de juiste betrouwbare medicijninformatie beschikbaar.

Kom meer te weten over de onze samenwerking met KNMP via deze link.