Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Beeldbellen met tieners en ouders met kinderarts van Isala

Opeens was op de Kinderafdeling de wachtkamer van de polikliniek leeg. Door het coronavirus werden in eerste instantie alle afspraken afgezegd. Alleen als het echt medisch noodzakelijk was, ging de afspraak door. Kinderarts Jolita Bekhof: ‘Dat betekende dat ik veel afspraken telefonisch ging doen. Inmiddels is ook beeldbellen via een veilige verbinding mogelijk. Dat is dankzij de coronacrisis heel vlot opgezet. Ook na de coronacrisis blijven wij dit zeker gebruiken.’

Camera

Jolita, maar ook andere artsen in Isala, gebruiken hiervoor de app BeterDichtbij. ‘Wanneer ik aan het begin van mijn spreekuur, dat ik dus nu meestal vanuit huis doe, het elektronisch patiëntendossier open, zie ik met welke patiënten ik ga beeldbellen. Net zoals op de poli, zijn de afspraken door het secretariaat voor mij ingepland. Het beeldbellen werkt voor mij erg goed. Het is toch prettiger dat ik ouders of het kind zie wanneer ik met ze spreek. Ook kun je dankzij de camera echt iets laten zien. Bijvoorbeeld een huidafwijking of ik kan een indruk krijgen van de benauwdheid bij een kind met astma als moeder de camera er even opricht. Voor kleine kinderen is een doktersafspraak zo een stuk minder spannend.’

‘Voor de tieners is het gesneden koek merk ik. Ik krijg ze makkelijker zelf te spreken. Aan de telefoon komen zij niet zo snel. Dit beeldbellen vinden ze juist geweldig. Als alles straks weer wat normaler is, wil ik graag de keuze bij de ouders en het kind laten. Willen zij voor een afspraak naar het ziekenhuis komen, of willen ze via beeldbellen contact? Het is lang niet altijd nodig om voor een afspraak naar het ziekenhuis te komen en het scheelt de ouders en kinderen veel tijd.’

Lachen

Heeft het beeldbellen dan alleen maar voordelen? Jolita: ‘Nee, zeker niet. Lichamelijk onderzoek kan niet. En het is lastig een beeld te krijgen van de ouder en het kind tegelijk, omdat ik maar één van beide zie. Ook mis ik de interactie tussen mij en de kinderen. Tijdens mijn spreekuur krijg ik al veel informatie als ik kinderen zie spelen in onze wachtkamer. Ook kan ik erg met ze lachen. Kinderen zijn gewoon hartstikke leuk. Digitaal is dat toch anders.’

Veilig

Het aantal verwijzingen naar de Kinderafdeling is flink afgenomen. ‘Daar maak ik mij zorgen over’, zegt Jolita. ‘We horen dat ouders soms niet met hun kind naar het ziekenhuis durven te komen uit angst voor besmetting met corona. Ik wil graag benadrukken dat het echt veilig is om met je kind het ziekenhuis te bezoeken. Isala screent patiënten en bezoekers bij de ingang en zelf houden we ons strikt aan de hygiënevoorschriften. Daarnaast blijken kinderen zelf weinig risico te lopen op ernstige infectieverschijnselen van corona.’

Buikgriep

Stress gerelateerde klachten bij kinderen, zag Jolita opvallend weinig de afgelopen weken. ‘Die klachten hebben vaak te maken met spanningen op school en dat viel voor een groot deel weg. We zien ook nauwelijks kinderen met andere infecties zoals buikgriep. Normaal is dit echt het seizoen hier voor. Ook dat komt doordat mensen vaker hun handen wassen en kinderen elkaar minder hebben kunnen besmetten omdat de scholen en kinderopvang weken lang dicht waren.’

Meer weten?

Wilt u meer weten over beeldbellen of de app BeterDichtbij? Ga dan naar isala.nl/beterdichtbij.