
Wat is nieuw in het BeterDichtbij platform?
Het BeterDichtbij platform wordt continu doorontwikkeld voor zorgprofessionals, patiënten en cliënten. Bekijk hier de laatste verbeteringen en aanpassingen. Wil je op de hoogte blijven, schrijf je dan in voor de BeterDichtbij Academie nieuwsbrief.
Direct naar:
- Service patiënten verder verbeterd – februari 2025
- Standaardberichten nu ook beschikbaar in BeterDichtbij Collega – januari 2025
- Terugkijklink online lunchsessie II: Slim verder met BeterDichtbij – november 2024
- BeterDichtbij geïntegreerd in platformen zoals Zorg bij jou – november 2024
- Nu aan te passen: automatische reactie bij contact buiten werktijd – november 2024
- Contactpersoon gesprekken aanmaken via Zorgplatform – oktober 2024
- Aantal verzonden berichten obv Hl7 in berichtenexport – september 2024
- Tonen afwezigheid bij overdragen – september 2024
- BeterDichtbij Collega nu ook gebruiken zonder BSN – augustus 2024
- Inclusieve aanhef patiëntenmails – augustus 2024
- Kijk nu terug: Online lunchsessie Slim verder met BeterDichtbij – juni 2024
- ChipSoft Zorgplatform-koppeling met BeterDichtbij live – juni 2024
- Nu ook mogelijk in de patiëntenapp: gesprek verbergen – mei 2024
- Verbeterde integratie met thuismeetoplossing Luscii – april 2024
- Makkelijk vanuit het BeterDichtbij platform naar de BeterDichtbij Academie – april 2024
- Weergave patiëntnaam in BeterDichtbij webplatform verbeterd – januari 2024
- Toegankelijke BeterDichtbij app voor patiënten en cliënten – oktober 2023
- Verbeterd gespreksoverzicht in BeterDichtbij webplatform – april 2023
- Patiëntinformatie van kanker.nl nu beschikbaar via BeterDichtbij – januari 2023
Service patiënten verder verbeterd
De meestgestelde vraag van patiënten op de BeterDichtbij servicedesk, gaat over het verschil in contactgegevens. Als de gegevens die bij de zorgorganisatie afwijken van de gegevens die patiënten zelf invullen, kunnen zij het gesprek namelijk niet openen. Om hen hierbij nog beter te helpen, is de informatie hierover duidelijker geworden. Vanaf nu kunnen patiënten zien of het mailadres of telefoonnummer afwijkt, en deze vaak zelf al aanpassen. Lukt het niet, dan helpen we ze uiteraard net als nu verder vanuit het serviceteam.
Tip voor zorgverleners: controleer regelmatig of er sprake is van afwijkende gegevens. Dat doe je gewoon in het gesprekken overzicht waar je direct kunt zien bij welke patiënten nog een actie nodig is. Bekijk ook deze video van de BeterDichtbij Academie.
Standaardberichten nu ook beschikbaar in BeterDichtbij Collega
Het is nu ook mogelijk om binnen BeterDichtbij Collega de content bibliotheek met standaardberichten te gebruiken in het platform. Daarvoor is dezelfde knop, die ook voor berichten aan patiënten gebruikt kan worden, zichtbaar in het Collega-platform. Hiermee zijn standaardberichten maar ook bibliotheken, zoals die van Thuisarts en Indiveo, nu ook in BeterDichtbij Collega beschikbaar!
Terugkijklink online lunchsessie II: Slim verder met BeterDichtbij
De tweede lunchsessie op 12 november was weer een groot succes! Heb je deze gemist of wil je hem graag nog eens rustig terugkijken? Geen probleem! We delen de terugkijklink graag met je, zodat je op je gemak alles kunt bekijken. Klik hier om terug te kijken!
BeterDichtbij geïntegreerd in platformen zoals Zorg bij jou
Dankzij een handige digitale koppeling kan BeterDichtbij samenwerken met andere zorgsystemen (via een zgn. API). Dit betekent dat zorgverleners niet meer hoeven te schakelen tussen verschillende systemen. Zo werkt BeterDichtbij in bijvoorbeeld Zorg bij jou en de HiX patiëntenapp, wat efficiëntie en gebruiksgemak biedt.
Wil je hier gebruik van maken? Neem dan contact op met de projectmanager van jouw organisatie.
Nu aan te passen: automatische reactie bij contact buiten werktijd
Patiënten die buiten werktijden een bericht sturen via BeterDichtbij, ontvangen een melding dat berichten niet worden gelezen buiten werktijden, inclusief instructies voor spoedgevallen. Deze melding kan nu deels worden aangepast, zodat de tekst beter aansluit bij de situatie van de organisatie, zoals in dit voorbeeld.
Deze tekst is de standaardreactie. De dikgedrukte zin kan desgewenst worden aangepast.
U gebruikt de BeterDichtbij app nu buiten onze standaard openingstijden. U kunt wel een bericht sturen, maar we kunnen deze pas op werkdagen lezen of beantwoorden. Heeft uw vraag spoed of gaat het om een ernstige medische situatie? Bel dan altijd direct de huisartsenpost, het bij u bekende spoednummer van het ziekenhuis of 112.
Wil je de melding als afdeling aanpassen? Neem dan contact op met de projectleider of beheerder binnen jouw organisatie.
Contactpersoon gesprekken aanmaken via Zorgplatform
Er kan nu ook voor de Zorgplatform integratie ingesteld worden dat er automatisch contactpersoon gesprekken worden aangemaakt bij patiënten jonger dan 12 jaar. Net als bij de HL7-integratie wordt een contactpersoon gesprek aangemaakt in plaats van een regulier gesprek. De invulling van de velden is daarbij identiek aan de bestaande koppeling (zie afbeelding).
Deze functionaliteit kan op verzoek van de projectleider geactiveerd worden via de servicedesk van BeterDichtbij, zowel op de acceptatie- als productieomgeving.
Aantal verzonden berichten obv Hl7 in berichtenexport
Een veelgehoorde wens is om in de export van het aantal berichten in de beheeromgeving aan te geven of een bericht is verstuurd op basis van een HL7-actie of handmatig. Nu wordt in de export duidelijk getoond hoeveel berichten verstuurd zijn via een HL7-uitnodiging of afspraakactie. Deze data zijn als laatste kolom aan het bestand toegevoegd.
Tonen afwezigheid bij overdragen
BeterDichtbij Collega nu ook gebruiken zonder BSN
BeterDichtbij Collega is nu ook eenvoudig in te zetten voor communicatie met organisaties die geen burgerservicenummer (BSN) verwerken. Zo is deze module binnen het BeterDichtbij platform, ook beschikbaar voor alle zorgorganisaties die geen BSN (mogen) verwerken.
BeterDichtbij Collega maakt eenvoudig contact tussen zorgprofessionals mogelijk. Met deze module, gekoppeld aan de communicatie met patiënten, kunnen zorgprofessionals en teams binnen en buiten de eigen organisatiemuren elkaar makkelijker vinden en samenwerken. Klik hier voor meer informatie.
Wil je hier gebruik van maken? Neem dan contact op met de projectmanager van jouw organisatie.
Inclusieve aanhef patiëntenmails
De aanhef van patiënten en cliënten hebben we inclusiever gemaakt, op verzoek van gebruikers zelf. Bij HL7 gesprekken kunnen organisaties nu kiezen of gesprekken met patiënten alleen met achternaam of met volledige naam moet worden aangemaakt. Deze aanhef komt terug in de mails die zij van BeterDichtbij krijgen, en dit is ook zichtbaar in de naamgeving van de patiënt in het webplatform voor zorgprofessionals.
Wil je dit aanpassen binnen jouw organisatie? Laat het je projectmanager weten, dan gaan we hiermee aan de slag.
Kijk nu terug: Online lunchsessie Slim verder met BeterDichtbij (11 juni 2024)
Ook de presentaties van de lunchsessie teruglezen? Of verder lezen over de toepassing het Diakonessenhuis en bijvoorbeeld de BeterDichtbij Academie?
Verder lezenChipSoft Zorgplatform-koppeling met BeterDichtbij live
De koppeling met Zorgplatform van ChipSoft is nu live in de eerste organisaties. Meer organisaties volgen snel. Dit betekent dat je nog makkelijker vanuit HiX met BeterDichtbij kunt werken, bijvoorbeeld door deze twee toepassingen:
- In bulk automatisch uitnodigen van je patiënten
- Nieuwe BeterDichtbij berichten komen op de werklijst binnen
Wil je hier meer over weten? Check in bij de interne projectleider/beheerder.
Nu ook mogelijk in de patiëntenapp: gesprek verbergen
Het is nu mogelijk om een gesloten gesprek te verbergen als patiënt die de BeterDichtbij app gebruikt. Met de groei van BeterDichtbij, zijn er steeds meer patiënten die BeterDichtbij voor meerdere afdelingen en zorgorganisaties inzetten. Daarom is het fijn als afgesloten gesprekken verborgen kunnen worden, als zij dit willen.
Zo werkt het: open een gesprek dat gesloten is door de zorgprofessional en kies ‘Verberg gesprek’. Vanaf dat moment heb je lijst met actieve gesprekken en een lijst met gesloten gesprekken die verborgen zijn. Wil je het verborgen gesprek opzoeken? Kies dan ‘Verborgen gesprekken’ onderaan het overzicht en open een gesprek om de inhoud te bekijken. Hier kan je ook een gesprek weer zichtbaar maken door ‘Maak gesprek zichtbaar’ te selecteren. Het gesprek is nu weer zichtbaar in je actieve gesprekken overzicht.
Verbeterde integratie met thuismeetoplossing Luscii
We hebben ervoor gezorgd dat vanaf nu de zwaarte van een alert in Luscii getoond wordt. Dus of een alert een lage, middel of hoge prioriteit heeft. Eerder werd dit kenmerk niet weergegeven, maar in deze release is dat nu zichtbaar gemaakt.
Verder is het nu mogelijk om in het gespreksoverzicht op de kolom waarin Luscii alerts staan te sorteren, en worden de alerts dan ook op volgorde van zwaarte getoond. Als een patiënt meerdere actieve Luscii alerts heeft, toont de gesprekkenlijst de zwaarste bovenaan als hierop wordt gesorteerd.
In de gespreksdetails bij een patiënt worden nu de 3 meest recente alerts getoond, in plaats van (eerder) de 3 oudste.
Makkelijk vanuit het BeterDichtbij platform naar de BeterDichtbij Academie
Voor zorgprofessionals die het BeterDichtbij platform gebruiken hebben we de link naar de BeterDichtbij Academie een mooie, duidelijke plek gegeven in de bovenbalk; rechtsboven in het webplatform. Daarmee zijn de kennisvideo’s, de antwoorden op veelgestelde vragen en ontwikkelingen van het BeterDichtbij platform handig toegankelijk!
Bekijk de BeterDichtbij Academie >
Weergave patiëntnaam in BeterDichtbij webplatform verbeterd
De weergave van de patiëntnaam en geboortedatum is geoptimaliseerd op verzoek van gebruikers. Je ziet als zorgprofessional nu altijd de gegevens zoals bekend bij de zorgorganisatie in het BeterDichtbij gespreksoverzicht. Ook is de naam van de gebruiker van de app nu inzichtelijk.
Verbeteringen met praktijkvoorbeelden
Wat is er veranderd voor jou als zorgprofessionals? We leggen het je uit aan de hand van twee praktijkvoorbeelden.
1. Vanaf nu zie je altijd de naam van de patiënt zoals bij jou bekend is in het gespreksoverzicht. Als je vervolgens het gesprek opent zie je linksboven altijd de naam en gegevens van de patiënt zoals ingevoerd bij het aanmaken van het gesprek staan. Linksonder zie je de gegevens van de gebruiker die de app heeft geactiveerd.
2. Hebben bv. partners samen één e-mailadres of 06-nummer? Dan komt het soms voor dat de partners één account hebben samen. Vanaf nu zie je dus duidelijk wie je hebt uitgenodigd en wie de app gebruikt.
Belangrijk: Een gesprek met twee personen met één e-mailadres of 06-nummer is niet wenselijk. Maak daarom een contactpersoongesprek aan voor de één en een normaal gesprek voor de ander. Dit i.v.m. veiligheid en overzicht voor zowel de zorgprofessional als de patiënt(en) zelf.
Tip: Maak een contactpersoongesprek aan
Een contactpersoongesprek maak je aan als je de zorg afstemt met een ouder, kind of begeleider van je patiënt. Wij adviseren dit ook te gebruiken wanneer partners samen één e-mailadres of 06-nummer gebruiken. Dit geeft jou als zorgverlener meer overzicht, maar is zeker voor de gebruiker van de app van meerwaarde. Die ziet namelijk in onze app dat het een gesprek over iemand anders betreft.
Kennisvideo: zo maak je een contactpersoongesprek aan

Toegankelijke BeterDichtbij app voor patiënten en cliënten
Om BeterDichtbij voor iedereen beschikbaar te stellen, is het natuurlijk belangrijk dat de app goed te gebruiken is door iedereen. Daarom investeerden we in de verdere toegankelijkheid van de app voor bijvoorbeeld mensen met een zicht- of bewegingsbeperking. Ook breidden we de instructievideo’s uit voor bijvoorbeeld mensen die laaggeletterd zijn en vertaalden we de instructiematerialen naar het Arabisch, Turks en Engels voor wie Nederlands niet als eerste taal heeft.
Verbeterd gespreksoverzicht in BeterDichtbij webplatform
Het gespreksoverzicht in het BeterDichtbij platform is vernieuwd en verbeterd. Waar het gespreksfilter eerst bovenaan de gesprekkenlijst stond, is deze nu verplaatst naar links. De werking van de filters is hetzelfde gebleven. Ook is het zoekveld om een patiëntgesprek te zoeken verkleind.
Daarnaast is het mogelijk om de gesprekken te weergeven in kaartweergave, handig want hiermee kunt u een voorvertoning zien van het patiëntgesprek en ziet u de profielfoto van de patiënt. Ook kunt u in kaartweergave zien of beeldbellen met de patiënt mogelijk is, of het gesprek wordt gevoerd met een contactpersoon en wat de status is van het gesprek.
Patiëntinformatie van kanker.nl nu beschikbaar via BeterDichtbij
Artsen en verpleegkundigen kunnen vanaf nu de informatie van online platform kanker.nl eenvoudig en veilig delen met hun patiënten via BeterDichtbij. Dankzij een slimme integratie, is de informatie over kanker, de behandeling ervan en over leven met kanker zo direct beschikbaar.
De informatie van kanker.nl is voor alle zorgverleners die betrokken zijn bij oncologietrajecten beschikbaar. Zij bepalen zelf welke informatie ze delen met hun patiënten. Het is direct beschikbaar via de contentbibliotheek, net als de informatie van Thuisarts.nl en van Indiveo (als jouw organisatie klant is).
Wil je meer inspiratie en nieuws over digitale zorg?
Abonneer je nu op de BeterDichtbij Academie nieuwsbrief, net als andere zorgprofessionals die werken met digitale diensten. Iedere twee maanden ontvang je slimme tips, ervaringen van collega’s en de laatste ontwikkelingen in je mailbox. En natuurlijk kun je je op ieder moment afmelden.

Alle releases beschikbaar op de BeterDichtbij klantomgeving
Functioneel beheerders en projectleiders kunnen op de klantomgeving ook alle release updates en verdere achtergrondinformatie vinden en een vraag stellen of probleem melden. Heb je nog geen account voor de klantomgeving, vraag dat bij ons aan.


Heb je een vraag over BeterDichtbij?
Neem gerust contact op met de BeterDichtbij servicedesk. We helpen je graag verder.