De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl
Slim verder

Online lunchsessie: Slim verder met BeterDichtbij (12 november 2024)

12 november 12:15 - 13:00 Digitaal

De presentatieslides van Anouk van Rijssen (Isala) en BeterDichtbij terugkijken kan ook!

Download presentatie

Vragen & antwoorden

Dank voor jullie vragen tijdens de sessie! We hebben veel vragen kunnen beantwoorden, maar nog niet allemaal. Daarom hebben we de nog open vragen, hieronder beantwoord. En je geholpen door je te verwijzen naar meer kennis en training op de BeterDichtbij Academie.

1. Integratie en functionaliteiten

Hoe werkt de integratie van BeterDichtbij in HiX en Zorgplatform?

Door de integratie van BeterDichtbij in het EPD HiX, kun je als zorgverlener:
1) Patiënten automatisch uitnodigen voor BeterDichtbij op afspraakcode
2) Een alert op de werklijst tonen na een bericht van patiënt
3) BeterDichtbij makkelijk via HiX openen

Dit gebeurt via Zorgplatform, waar steeds meer zorgorganisaties gebruik van maken. Organisaties die nog geen gebruik maken van Zorgplatform, maken ook van een koppeling met HiX gebruik. Daarmee kunnen zij ook patiënten automatisch uitnodigen (dan via de HL7) en BeterDichtbij eenvoudig openen via HiX. Ook kunnen patiënten dan gedurende het zorgpad automatisch berichten ontvangen (via HL7), wat op termijn ook mogelijk wordt via Zorgplatfom.

Bij vragen, neem contact op met de beheerder in jouw organisatie.

Kan je een standaard handtekening maken?

Via BeterDichtbij verstuur je berichten, en daarin is het niet gebruikelijk om altijd af te sluiten met een handtekening, zoals je dat ook niet via bv. WhatsApp doet. Je kunt wel zelf standaardberichten maken, en die afsluiten op een persoonlijk manier. Bekijk op de BeterDichtbij Academie hoe je standaardberichten instelt

Is er een mogelijkheid om een gesprek definitief af te sluiten?

Ja, je kunt een gesprek met een gebruiker sluiten. Hiervoor klik je op ‘gesprek sluiten’ in BeterDichtbij. Daardoor kan de patiënt geen berichten meer sturen. De patiënt kan het gesprek wel altijd nog teruglezen. In jullie eigen gespreksoverzicht is dit gesprek alleen nog in te zien wanneer je filtert op gespreksstatus ‘Gesloten’.
Bekijk op de BeterDichtbij Academie hoe je een gesprek sluit.

Is het mogelijk om een pop-up of signaal te krijgen wanneer er een nieuw bericht binnenkomt?

Ja, dit kan. Dit stel je in via ‘profiel’, waar je je notificaties via e-mail instelt. Organisaties die gebruik maken van Zorgplatform, kunnen instellen dat deze notificaties op de werklijst komen, dus dat je het daar ziet als er een nieuw bericht binnenkomt. Bekijk op de BeterDichtbij Academie hoe je je profiel beheert inclusief notificaties

Staat het zorgpad in BeterDichtbij of moet je dit per individu/patiënt invoeren?

Je stelt dit in per zorgpad, dus niet per individuele patiënt. Je richt de automatische berichten in en koppelt deze aan de gewenste afspraakcode(s). Bij alle patiënten waar deze afspraakcode(s), waaraan dus een automatisch bericht is gekoppeld, is gepland, ontvangen het bericht op het juiste moment.

Wie beheert de automatische afspraakcodekoppeling?

Dat doet de functioneel beheerder in jouw organisatie.

2. Gebruikerservaring en feedback

Hoe gebruiken patiënten BeterDichtbij op een computer of laptop?

Patiënten kunnen ook via hun computer of laptop inloggen op BeterDichtbij.
Op de service & contact pagina van BeterDichtbij vind je hier meer informatie over.

Is het mogelijk dat patiënten de behandelaar direct kunnen aanklikken voor berichten, zodat deze sneller bij de juiste persoon terechtkomen?

Het initiatief voor de uitnodiging voor een gesprek in BeterDichtbij ligt altijd bij de zorgorganisatie. Als organisatie bepaal je dus ook met wie je wil dat de patiënt contact op kan nemen, dit kan de patiënt niet zelf. Je kunt er als organisatie voor kiezen om de BeterDichtbij gesprekken zo in te richten dat deze direct bij de behandelaar terecht komen.

Wij raden aan om zo veel mogelijk als team samen te werken, zodat de monitoring en beantwoording van de berichten niet bij één persoon belegd is en je beter bereikbaar bent. In alle gevallen zijn goede werkafspraken onderling dus heel belangrijk.

3. Automatische berichten en afwezigheidsmeldingen

Is er een indicatie wanneer we in automatische berichten de URL netjes kunnen verbergen achter tekst, zoals in standaardberichten?

We begrijpen de wens en deze staat al reeds op onze doorontwikkeling. Echter kunnen we nog niet precies vertellen wanneer je dit mag verwachten. Via onze communicatielijnen houden we jullie uiteraard goed op de hoogte zodra dit eraan gaat komen.

Kunnen patiënten reageren op een automatisch bericht?

Zeker, een automatisch bericht wordt gewoon in het gesprek verzonden als een bericht. De patiënt kan een bericht sturen in het gesprek, zo lang deze niet gesloten is.

Bij afspraken waarbij een patiënt zich 45 minuten voor de afspraak moet melden op de dagbehandeling sturen wij nu handmatig een bevestiging om verwarring te voorkomen. Kan dit ook automatisch worden ingesteld?

Dat kan zeker, dit is precies waar BeterDichtbij goed bij kan ondersteunen. Hiervoor heb je een koppeling nodig tussen het EPD dat jullie gebruiken en BeterDichtbij. Hiermee kun je o.b.v. een afspraakcode in een bepaalde agenda, x aantal minuten, uren, dagen vóór of ná een afspraak, automatisch berichten laten versturen, zoals een bevestiging.

4. Patiëntbeheer en -communicatie

Hoe ga je om met patiënten die hun e-mail en/of 06-nummer delen met een partner of kind?

Kan met een contactpersoongesprek: Contactpersoongesprek aanmaken – BeterDichtbij Academie en Gesprek omzetten naar een contactpersoongesprek – BeterDichtbij Academie als je echt contact hebt namens of voor je partner of kind.

We ontvangen meldingen dat de informatie in BeterDichtbij van de patiënt niet klopt, bijvoorbeeld wanneer patiënten gezamenlijke e-mailadressen of 06-nummers met hun partner hebben. Is het mogelijk om meldingen op een ander 06-nummer te ontvangen als contactpersoon?

Ja zeker. Dit is kan met een contactpersoongesprek, zie antwoord hierboven.

5. Bibliotheekfunctie en informatiebeheer

Is er in BeterDichtbij een mogelijkheid om een ‘bibliotheek’ aan te maken waarin verschillende folders of informatie beschikbaar zijn voor alle patiënten waarvoor ik bevoegd ben?

Binnen het BeterDichtbij platform kun je standaardberichten maken en deze ook categoriseren. Per categorie kun je dan uiteenlopende standaardberichten met inhoud en bijlagen aanmaken en beschikbaar stellen voor jezelf óf voor de instantie (afdeling) waarvoor je werkt. Bekijk op de BeterDichtbij Academie hoe je standaardberichten instelt.

6. Digitale vaardigheden van patiënten

Hoe gaan jullie om met patiënten die minder digitaal vaardig zijn?

We zorgen ervoor dat ook patiënten met minder digitale vaardigheden onze service kunnen gebruiken. De app is intuïtief ontworpen met een duidelijke interface en begrijpelijke taal. Daarnaast adviseren wij ziekenhuizen om een servicepunt in te richten zoals een eigen digipunt of gefaciliteerd via Helpdesk Digitale Zorg of via de servicedesk van BeterDichtbij, waar patiënten hulp kunnen krijgen bij installatie of andere vragen.

Zorgverleners en baliepersoneel kunnen getraind worden om patiënten te ondersteunen bij het activeren van BeterDichtbij. Ook bieden we stap voor stap uitleg aan in de vorm van video’s en folders hoe BeterDichtbij geïnstalleerd en gebruikt kan worden. Mocht het niet mogelijk zijn dat de patiënt zelf BeterDichtbij installeert kunnen er ook contactpersoon gesprekken aangemaakt worden waarmee familielid of mantelzorger het contact met de zorgverlener kan doen via BeterDichtbij.

Als eerste slimme tips & laatste nieuws over BeterDichtbij ontvangen? Abonneer je op de nieuwsbrief!

Dat wil ik ook!

Verder aan de slag