Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Digitaal contact in Elkerliek

Je bent onder behandeling in het ziekenhuis en je hebt een vraag. Je wilt graag dat de polikliniek waar je in behandeling bent even met je meedenkt, of je wilt een advies van jouw dokter. Of je wilt jouw afspraak verplaatsen. Bellen? Mailen? Patiënten van het Elkerliek ziekenhuis in Helmond maken voor dit soort vragen steeds vaker gebruik van de BeterDichtbij app. “Ideaal”, zegt Sindy Maas – Van Rooij uit Deurne. “Het contact is sinds ik die app gebruik zoveel makkelijker geworden.”

Patiënt bij Elkerliek die gebruik maakt van BeterDichtbij

Elkerliek logoSindy (45) is al twintig jaar diabeet. “Zeker de eerste tijd zat ik regelmatig in het ziekenhuis”, vertelt ze. Net zoals wel meer diabetespatiënten werd Sindy in al die jaren een vaste bezoeker van de polikliniek. Tussentijdse vragen gingen via de mail en als ze iets wilde overleggen, dan koos ze ervoor om de poli te bellen. “Het was best belastend”, kijkt ze terug. “Ik heb een druk gezin en een baan. Dan is het lastig om elke keer ‘in de tijd van de baas’ met het ziekenhuis te moeten overleggen. Ik kan nu mijn vraag stellen als ik daar zelf tijd voor heb.”

“De app werkt heel gemakkelijk”

De app BeterDichtbij wordt inmiddels bij het grootste deel van de poli’s in het Elkerliek gebruikt. Toen de diabetespoli afgelopen voorjaar ook aansloot, was Sindy direct enthousiast. “Wát een vinding! Als ik een vraag heb, zet ik die ’s ochtends voor mijn werk in de app en krijg ik antwoord van de diabetesverpleegkundige. De app werkt heel gemakkelijk! Ik stel nu vragen waarvoor ik misschien niet zo makkelijk zou bellen. Inmiddels kom ik ook bij een andere poli en ook daarmee kan ik op dezelfde manier, met dezelfde app communiceren. Het is echt ideaal.”

Diabetesverpleegkundige Alma van Zoelen beantwoordt vragen van haar patiënten via BeterDichtbij

Minder vaak naar het ziekenhuis

Alma van Zoelen, diabetesverpleegkundige, herkent het enthousiaste verhaal van Sindy. “Driekwart van onze patiënten maakt al gebruik van de app”, zegt ze. “En bijna iedereen is er erg tevreden over. Er is meer en sneller interactie. Diabetespatiënten vragen bijvoorbeeld om even mee te kijken bij afwijkende bloedsuikers, ze sturen foto’s van plekjes op de huid waar ze zich zorgen over maken, ze vragen advies over medicatie en dosering en ze maken afspraken via de app. Patiënten krijgen veel meer zelf de regie en wij kunnen beter en uitgebreider begeleiden. Bovendien is het een groot voordeel dat ze niet meer hoeven wachten, zoals voorheen vaker het geval was als ze ons telefonisch probeerden te bereiken. Op deze manier begeleiden we op afstand, maar zorgen we er tegelijkertijd voor dat de kwaliteit van de zorg hoog blijft.”

Dit artikel is geschreven en gepubliceerd door het Elkerliek ziekenhuis. Het originele artikel kun je hier bekijken >