Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Contact tussen arts en patiënt via een app: BeterDichtbij is een mooie aanvulling

Sinds juli 2023 werken een aantal poliklinieken in het Slingeland Ziekenhuis met de BeterDichtij app. Hiermee kunnen patiënten en zorgverleners contact hebben via beeldbellen of berichten. Heel laagdrempelig én persoonlijk. Bovendien bespaart het iedereen tijd. Hoe werkt het en wat zijn de ervaringen tot nu toe? Projectleider Anne Oostendorp en patiënt Loraine Hooijman vertellen hier meer over.

Slingeland Ziekenhuis klantervaring Loraine.
Projectleider Anne Oostendorp evalueert het gebruik van BeterDichtbij met Loraine. Foto: Marcel Rekers

 

Iedereen weet: we worden steeds ouder, de vergrijzing neemt toe en tegelijkertijd hebben we te maken met personeelstekorten in de zorg. Door patiënten zelf te laten doen wat ze zelf kúnnen doen, houden we de zorg toegankelijk voor iedereen. Dat kan bijvoorbeeld door bepaalde administratieve handelingen te digitaliseren, zoals afspraken maken en recepten aanvragen. Ook bij eenvoudige metingen, bijvoorbeeld van gewicht en bloeddruk, kunnen technische innovaties helpen. Een andere vorm van digitalisering betreft het contact tussen artsen en patiënten. Niet altijd is een fysieke of telefonische afspraak noodzakelijk. Soms is beeldbellen of berichtenverkeer een goed alternatief, dat bovendien helpt het aantal telefoontjes naar het ziekenhuis te verminderen. Op dit moment werken de poliklinieken Cardiologie, Chirurgie, Urologie en Maag-, Darm- en Leverziekten (MDL) in het Slingeland Ziekenhuis met BeterDichtbij. Projectleider Anne Oostendorp vertelt wat het inhoudt: “BeterDichtbij is een veilige app die patiënten en zorgverleners kunnen gebruiken voor beeldbellen en om berichten naar elkaar te versturen. Nu werken vier poliklinieken in het Slingeland Ziekenhuis ermee, maar tegen het eind van dit jaar worden alle poliklinische patiënten van dit ziekenhuis uitgenodigd de app te installeren en te gebruiken.”

Veel ziekenhuisafspraken

Loraine Hooijman heeft al ervaring opgedaan met BeterDichtbij. Haar gezin heeft de afgelopen tijd “even in het medische molentje gezeten”, zoals ze het uitdrukt. Zij zelf, haar man én haar vierjarige zoontje hadden bijna wekelijks ziekenhuisafspraken. En die zijn niet altijd eenvoudig in te plannen voor twee werkende jonge ouders. “Ik was blij met BeterDichtbij. Daarmee konden we berichten sturen naar de artsen op momenten die ons uitkwamen, dus ook ’s avonds of in het weekend. En het was fijn om berichten te kunnen teruglezen en zo informatie op een rij te hebben. Bovendien konden bepaalde afspraken plaatsvinden via videobellen, soms zelfs tussendoor op het werk. Even een kwartiertje apart zitten voor een videoconsult is – ook voor mijn collega’s – fijner dan wanneer ik vrije uren moet opnemen voor een ziekenhuisbezoek. Ook op vrije dagen is zo’n videoconsult natuurlijk handig: dan hoef ik geen oppas te regelen voor mijn zoontjes.”

Goede kwaliteit

BeterDichtbij is handig in gebruik, vindt Loraine: “Het werkt makkelijk en intuïtief, een beetje zoals WhatsApp. En de kwaliteit van een videoconsult is net zo goed als van een fysiek consult. Je ziet en verstaat elkaar goed en er is genoeg tijd en gelegenheid om al je vragen te stellen. Het voelt niet onpersoonlijk; eigenlijk maakt het weinig verschil met live contact.” Anne vult aan: “Natuurlijk is een videoconsult niet geschikt voor alle afspraken. Als een orthopeed een knie moet controleren, dan kan dat natuurlijk niet via beeldbellen. Het is alleen een alternatief voor afspraken waarbij geen fysieke aanwezigheid nodig is.” En kan de patiënt dan zelf kiezen of hij wil videobellen? “Ja”, zegt Anne, “BeterDichtbij is een aanvulling op de bestaande contactmogelijkheden. De andere opties, een afspraak in het ziekenhuis of een telefonisch consult, blijven gewoon bestaan. Met andere woorden: naast de digitale snelweg houden we altijd een vluchtstrook open voor patiënten die niet kunnen of willen meedoen aan de digitalisering.”

 

Loraine Hooijman vindt het fijn dat sommige afspraken met de arts kunnen plaatsvinden via videobellen. Foto: Marcel Rekers

Voorbereiding

Uit evaluatiegesprekken met patiënten in het Slingeland Ziekenhuis die BeterDichtbij gebruiken blijkt dat het enthousiasme over de app niet leeftijdsafhankelijk is, vertelt Anne. “Natuurlijk moeten mensen in het begin even wennen, maar iedereen – ook 70-plussers – reageert positief. BeterDichtbij zorgt voor extra gemak. Dat gemak zit ’m ook in het feit dat we patiënten via de app goed kunnen voorbereiden op hun afspraak. Bij bepaalde urologische onderzoeken is het bijvoorbeeld nodig dat mensen met een volle blaas naar de afspraak komen. Die informatie sturen we een aantal dagen voorafgaand aan de afspraak nog even als reminder. En bij bepaalde behandelingen bij MDL mogen patiënten niet grieperig zijn. Via BeterDichtbij sturen we dan van tevoren een kort berichtje om te voorkomen dat mensen voor niets naar het ziekenhuis komen en onverrichter zaken weer naar huis moeten. Dat is fijn voor de patiënt én voor het ziekenhuis.” Anne besluit: “Tot nu toe ervaren patiënten alleen maar voordelen van BeterDichtbij. En die worden naar verwachting nog groter wanneer de app later dit jaar beschikbaar is voor alle poliklinieken in het Slingeland Ziekenhuis!”

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine van het Slingeland Ziekenhuis.