We moesten met z’n allen ons werk anders gaan doen. Zo ook in de zorg en bij BeterDichtbij. Alle medewerkers van zorgorganisaties stonden voor grotere uitdagingen dan ooit. Hun cliënten of patiënten werden ernstig ziek, (poli) controle afspraken konden niet meer doorgaan en ook het zorgpersoneel zelf kreeg helaas te maken met het corona virus. Onze rol bij BeterDichtbij als digitaal platform in de zorg is bij dit alles uiteraard zeer bescheiden. We hopen onze bijdrage geleverd te hebben om waar dit mogelijk was toch de verbinding te leggen. Het overeind houden van het contact tussen patiënten en hun zorgverleners was misschien wel belangrijker dan ooit. Een korte terugblik op het jaar en vooral vooruit kijken naar hopelijk voor iedereen een meer open 2021!
BeterDichtbij Light
Zondag 15 maart 2020 maakten we bij BeterDichtbij bekend dat ons platform gratis in te zetten was voor ziekenhuizen en huisartsenpraktijken. Aan dit besluit gingen slechts enkele dagen vooraf binnen ons team. We zagen wat het corona virus voor gevolgen had voor zorgorganisaties en bij ons bleef de telefoon rinkelen met de vraag of ze de BeterDichtbij dienst ook versneld konden gebruiken.
Om de zorgsector te helpen en ook om het voor onszelf als organisatie mogelijk te maken hebben we toen in slechts 3 dagen tijd het BeterDichtbij Light concept uitgewerkt. Ons eigen technisch team heeft het platform geschikt gemaakt om snel nieuwe zorgorganisaties erop te zetten, de contracten zijn in een vereenvoudigde versie uitgewerkt inclusief de nog steeds benodigde verwerkersovereenkomsten en in korte tijd hebben onze projectmanagers nieuwe instructie- en procesmaterialen klaar gezet. Maar liefst 10 ziekenhuizen hebben gebruik gemaakt van dit aanbod evenals ruim 100 huisartsenpraktijken. Zowel het aantal uitgenodigde patiënten, verstuurde berichten alsmede het aantal gevoerde beeldbel gesprekken via ons platform steeg in korte tijd tot record hoogtes. De aanleiding was en is nog steeds niet leuk maar we zijn trots als team dat we zo vanuit BeterDichtbij een bijdrage hebben kunnen leveren aan het toegankelijk houden van de zorg in Nederland.
Samenwerken voor succes
Om succesvol te zijn in de zorgsector is samenwerken een vereiste. Gelukkig zit dit in onze genen en is het ook de basis van het BeterDichtbij concept. De oprichting van ons bedrijf is al in samenwerking gegaan (28 ziekenhuizen) en ook bij de implementatie binnen ziekenhuizen en huisartsenpraktijken werken we intensief samen met onze klanten. Hiernaast hebben we onze partners. BeterDichtbij houdt focus en wil het allerbeste digitale communicatie concept zijn in de zorg. Voor andere services werken we graag samen met partijen die hier aantoonbaar de beste in zijn. Zo is bij de eHealth week onze samenwerking met Luscii bekend gemaakt. Zo worden én thuismetingen een vast onderdeel in het zorgproces én is digitaal communiceren met grote groepen patiënten mogelijk.
Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen heeft de integratie inmiddels in gebruik, andere ziekenhuizen volgen binnenkort. Andere mooie samenwerkingen het afgelopen jaar waren o.a. met Chipsoft (aansluiting BeterDichtbij op het Chipsoft ZorgPlatform), Indiveo (toegankelijke patiënt informatie, medische animaties e.d.) en Microsoft (integratie tussen BeterDichtbij en MS Teams). Voor 2021 komt hier o.a. Patient+ bij voor het aanbieden aan patiënten van hun mooie keuzehulpen direct vanuit het BeterDichtbij platform.
Stabiliteit als basis voor groei
Het gebruik van onze dienst en platform is hard gegroeid in 2020. BeterDichtbij heeft een eigen technisch team. Niet dat we alles altijd zelf willen ontwikkelen (zie onze partners) maar als digitaal concept moet je de basis zelf onder controle hebben. De heren van ons Tech team (we zoeken nog een enthousiaste, slimme dame als collega in dit team!) zijn zich hier zeer bewust van. Er zijn dit jaar vele mooie ontwikkelingen afgerond. Zo is de volledige migratie naar Azure afgerond, zijn de beheer- en monitoring functies weer verder uitgebreid en wordt er had gewerkt aan onze HL7 koppeling. In 2021 is de BeterDichtbij API gereed en volgt nog een volgende stap met de MS Teams integratie (en misschien op eenzelfde wijze ook met Cisco WebEx). Bij welke ontwikkeling dan ook, de focus van ons technisch team blijft altijd gericht op de stabiliteit en de performance van het platform.
Schaal, service en gemak ook in 2021
Twee groepen blijven ook volgend jaar voor BeterDichtbij het allerbelangrijkste: zorgverleners die elke dag achter ons platform zitten en de consumenten die de dienst mogen gebruiken. Poli- of balie assistenten, medisch verpleegkundigen, het secretariaat of een specialist, allemaal hebben ze ideeën over hoe dingen voor hun makkelijker of sneller kunnen. Als je met jouw patiënten bezig bent, wil je eigenlijk helemaal niet met een computer of software bezig zijn. Het gesprek met degene tegenover je is het belangrijkste en de diensten daaromheen moeten het faciliteren. Zo ook het BeterDichtbij platform, dit moet voor jou als zorgverlener zo makkelijk mogelijk zijn om snel en fijn mee te werken. Op elke plek waar we in gebruik zijn, doen we evaluaties en halen we feedback op. Hier zitten waardevolle wensen tussen. Zo zijn dit jaar op verzoek o.a. gerealiseerd: bericht sturen naar een groep patiënten ineens, de Android versie van de BeterDichtbij Pro app (met dank aan de Antonius Zorggroep!) en volgt in 2021 een nieuwe opzet van de standaard antwoorden functionaliteit.
Aan de kant van de consument telt service en gemak net zo hard. We zijn met z’n allen gewend om makkelijke digitale services te gebruiken. Dus waarom zou dit niet ook kunnen in de zorg. Vanuit het gedrag van de consument zijn weer diverse verbeteringen doorgevoerd in de BeterDichtbij apps. Wat doen mensen allemaal in de app, op welk tijdstip van de dag, waar klikken ze nu juist wel en niet op, wat voor type telefoons hebben mensen etc. Zo makkelijk als bijvoorbeeld Whatsapp is voor veel mensen, zo moet BeterDichtbij ook werken. Maar dan met volledige privacy garantie, juiste beveiliging en vooral alleen voor de gesprekken met jouw eigen zorgverleners.
Begin 2021 volgt een nieuwe versie van onze apps. Hierin is het activatieproces opnieuw aangepakt. Hiermee leggen we een mooie basis om een nog snellere groei van ons platform aan te kunnen. En we hebben natuurlijk ook nog onze eigen BeterDichtbij Servicedesk. Ook deze wordt het komend jaar verder uitgebouwd, alles gericht op de groei. Zo blijven uiteindelijk onze kernwoorden ‘gemak’, ‘service’ en ‘schaal’ de basis van ons succes, ook in 2021. Een jaar om naar uit te kijken met behalve makkelijk digitaal contact voor iedereen ook vooral hopelijk weer de mogelijkheid om elkaar live te ontmoeten.
Wij kijken ernaar uit!
Namens het hele BeterDichtbij team,
Godfried en Sander