Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Veilig appen met eigen arts en ziekenhuis met BeterDichtbij

In een veilige app uw persoonlijke vraag stellen aan uw eigen ziekenhuis of arts en direct uw onderzoeksuitslagen ontvangen op je telefoon. Dat kunnen patiënten en bewoners rond het BovenIJ ziekenhuis, Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis en het Ziekenhuis Rivierenland Tiel sinds deze week met de BeterDichtbij dienst. Volgend jaar sluiten meer regionale ziekenhuizen aan en wordt het aantal functionaliteiten verder uitgebreid. “Samen investeren we in een regionaal serviceconcept, zodat inwoners in de regio de service van hun eigen zorg altijd makkelijk en dichtbij hebben,” aldus Yvonne Snel, directeur van vereniging SAZ, initiatiefnemer van BeterDichtbij. Vandaag wordt BeterDichtbij gelanceerd op het e-Health Convention, het zorgevent van Skipr en Emerce.

BeterDichtbij MUMC+ Maastricht

Altijd persoonlijk en veilig contact met het ziekenhuis en de eigen arts

Goed advies en veilig contact tussen patiënt en arts zijn cruciaal om een behandeling goed te laten verlopen, blijkt steeds weer uit onderzoek. Naast de bestaande controleafspraak in het ziekenhuis zelf zitten veel patiënten vaak nog met allerlei kleine vragen tussendoor die in het dagelijkse leven voor hun net het verschil kunnen maken. Sinds deze week kunnen inwoners rond en patiënten van vier regionale ziekenhuizen daarom hun vraag stellen via de gratis app BeterDichtbij, praktisch én medisch. Mensen die al patiënt zijn bij één van de deelnemende specialismen in de ziekenhuizen, kunnen bovendien worden uitgenodigd direct met hun arts te appen. “Zij kunnen bijvoorbeeld onderzoeksuitslagen van het ziekenhuis op hun telefoon ontvangen met BeterDichtbij. Met deze diensten kunnen regionale ziekenhuizen hun vertrouwde zorg nu ook digitaal aanbieden,” aldus Yvonne Snel (SAZ).

Vanuit de gebruiker ontwikkeld

BeterDichtbij is ontwikkeld in samenwerking met Mirabeau. Dit bedrijf werkt voor onder andere KLM, ING en stond aan de basis van de populaire huizenwebsite funda.nl. “We staan aan de vooravond van een aantal grote veranderingen in de zorg,” aldus Godfried Bogaerts, als medeoprichter van Mirabeau nauw betrokken bij BeterDichtbij. “Samen met de regionale ziekenhuizen zetten we een fantastisch concept neer dat inspeelt op deze ontwikkelingen en de toenemende verwachtingen van de consument. BeterDichtbij helpt je als huidige of potentiële patiënt gemakkelijk en dichtbij. Hetzelfde gemak waarmee we met z’n allen online reizen boeken en mobiel bankieren omarmd hebben. En dichtbij want je hebt de app gewoon in je broekzak en bovendien contact met zorgprofessionals in jouw eigen regio.”

Volgens Bogaerts is dat ook een kracht voor BeterDichtbij: dat het een initiatief is van je vertrouwde ziekenhuis in de buurt en niet een ‘anonieme app van een onbekende, hippe Amerikaanse start-up’. “We hebben natuurlijk ook goed gekeken naar snel groeiende initiatieven in de landen om ons heen zoals HealthTap en DoctorOnDemand en gezien dat juist een Nederlandse invulling van BeterDichtbij een van de belangrijkste factoren is voor het succes van BeterDichtbij. Je eigen zorggegevens zijn daarmee in vertrouwde handen.” Zelf apps en nieuwe serviceconcepten ontwikkelen is erg kostbaar, maar wel belangrijk om in de behoeften van je huidige en toekomstige patiënten te voorzien, aldus Yvonne Snel, directeur van initiatiefnemer SAZ. “Het netwerk van ruim 30 regionale ziekenhuizen is van grote waarde bij het neerzetten van het nieuwe serviceconcept BeterDichtbij. Nederland is te klein voor losse, regionale initiatieven en technologie is te kostbaar om ieder voor zich te ontwikkelen.” BeterDichtbij wordt in de toekomst nog veel meer een manier om persoonlijke zorg te blijven bieden, verbonden met de regio én digitaal ontsloten, zo licht Snel verder toe.

Sterk beveiligd inloggen en privacy gewaarborgd

Zowel de app als het achterliggende communicatiesysteem, zijn sterk beveiligd en voldoen onder meer aan de aanbevelingen voor goede apps van Artsenfederatie KNMG en de laatste privacywetgeving (Wbp). Het platform is in beheer bij gecertificeerde providers (ISO27001 en ISAE3402) en de data wordt opgeslagen op sterk beveiligde servers en nooit op de telefoon van een patiënt. Tegelijk kan de arts alleen vanaf een beveiligde desktop vragen beantwoorden en uitslagen delen. “Als patiënt wil je dat jouw gegevens veilig zijn en er bovendien zeker van zijn dat die niet in verkeerde handen vallen. Daar hebben we in de ontwikkeling dan ook alles aangedaan,” aldus Bogaerts. De BeterDichtbij App wordt periodiek getest op security door het ervaren team van Deloitte Assuring Medical Apps.

Uitgebreide pilot, in 2017 uitbreiding naar meer ziekenhuizen en functionaliteiten

Het concept wordt in de pilotfase uitgerold bij vier regionale ziekenhuizen, als gratis en zeer gebruiksvriendelijke app waarbinnen je een gesprek kan voeren met je ziekenhuis of arts. Zowel huidige patiënten als bewoners in de regio van de deelnemende ziekenhuizen kunnen hun vragen altijd stellen in de app. “Tijdens de pilot onderzoeken we de ervaringen en effecten van BeterDichtbij. Op basis daarvan gaan in 2017 meer regionale ziekenhuizen aan de slag met BeterDichtbij en gaan we meer diensten toevoegen,” licht Snel toe.