Veelgestelde vragen

Wat voor vragen kan ik stellen via de app? Hoe is de veiligheid van de BeterDichtbij app gewaarborgd? Hoe download ik de app? Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen of stel zelf uw vraag.

We hebben gekozen om de opzet zo eenvoudig mogelijk te houden. U registreert zich eenmalig door het beantwoorden van een aantal vragen. Vervolgens wordt u via de app in verbinding gebracht met uw arts of ziekenhuis in uw eigen regio en is de dienst klaar voor gebruik. U kunt algemene vragen stellen aan het ziekenhuis zelf  en aan uw eigen huisarts of medisch specialist, als u als patiënt bekend bent bij een van de deelnemende artsen.

Of u nu een vraag wilt stellen over parkeren bij het ziekenhuis of een medische vraag heeft: u kunt hiervoor terecht bij BeterDichtbij. De vragen die u via de BeterDichtbij app kunt stellen, kunnen dus zowel over praktische als medische onderwerpen gaan. Bijvoorbeeld over bezoektijden, wat u meeneemt naar uw afspraak, maar ook over lichamelijke klachten die u ervaart. Als u patiënt bent bij één van de deelnemende huisartspraktijken of ziekenhuizen en de afdeling gebruik maakt van BeterDichtbij, kunt u bovendien uw vraag direct stellen aan uw eigen arts of uitslagen van uw onderzoek via BeterDichtbij ontvangen. Als dit het geval is, zal uw arts u hierover informeren.

Heeft u direct persoonlijk contact met een arts of zorgverlener nodig of is er sprake van spoed, dan is BeterDichtbij niet geschikt. Neem dan contact op met uw eigen huisarts of huisartsenpost, de afdeling waar u onder behandeling bent, het ziekenhuis of met het landelijk noodnummer 112.

Algemene vragen aan het ziekenhuis worden in de regel binnen 1 werkdag beantwoord. Specifieke medische vragen aan uw eigen arts zijn afhankelijk van de afspraken die de afdeling hierover met u heeft gemaakt. In de regel hanteren wij hiervoor een reactietijd van 3-5 werkdagen. Als u push notificaties instelt op uw eigen telefoon ontvangt u automatisch een berichtje als het antwoord op uw vraag klaar staat.

Ja, u betaalt niets voor de app BeterDichtbij en ook het gebruik en stellen van vragen is gratis. De dienst wordt u aangeboden door uw ziekenhuis of huisartspraktijk.

Jazeker! De dienst BeterDichtbij is een extra service die uw arts of ziekenhuis aan u aanbiedt voor alle kleine vragen die u tussendoor heeft. Uw reguliere controle-afspraken bij uw eigen arts vervallen niet, u maakt hierover zelf afspraken met de afdeling waar u onder behandeling staat.

In 2017 sluiten de eerste huisartsen aan op BeterDichtbij. We houden de huisartsen in uw regio actief op de hoogte over het BeterDichtbij initiatief en onderzoeken de mogelijkheden om hen deel te laten nemen. Vragen aan uw eigen huisarts dient u telefonisch of via de website van uw huisarts te laten verlopen.

BeterDichtbij is een initiatief van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen. De uitvoering van de dienst en communicatie met u in de app wordt verzorgd door het deelnemende ziekenhuis in uw eigen regio. Bekijk of BeterDichtbij ook in uw regio beschikbaar is.

Ja, ook op uw computer kunt u veilig gebruik maken van BeterDichtbij. U gaat hiervoor naar Inloggen. Als u via uw telefoon al een account hebt aangemaakt, kunt u hier uw eigen inloggegevens aanvragen voor de webversie. Ter beveiliging vindt vervolgens nog een extra verificatie plaats, hierna kunt u met een internetbrowser ook via uw computer gebruik maken van BeterDichtbij.

In 2016 is BeterDichtbij bij de eerste 4 regio’s in gebruik genomen. Het aantal regio’s en artsen dat u kunt bereiken via de BeterDichtbij dienst breidt momenteel snel verder uit. Laat uw gegevens achter (info@beterdichtbij.nl), dan brengen we u direct op de hoogte als ook uw ziekenhuis aansluit. Of houd deze website in de gaten voor het laatste nieuws over BeterDichtbij.

Als het gaat om uw gezondheid, dan is het natuurlijk heel belangrijk dat u uw vragen in een beveiligde omgeving kunt stellen. En dat er u zeker van bent dat wat u deelt, niet in verkeerde handen valt. Daar kunt u op rekenen. De systemen achter BeterDichtbij zijn veilig. Er wordt geen data op uw telefoon opgeslagen, we maken gebruik van uitgebreide encryptie voor het versturen van data en de achterliggende systemen staan in beveiligde omgevingen. Wij waarborgen verder uw privacy. De gegevens die u deelt zijn alleen toegankelijk voor het ziekenhuis en uw eigen arts en niet voor uw zorgverzekeraar of andere commerciële partijen. Om ook in de toekomst onze systemen veilig te houden laten we deze regelmatig door onafhankelijke experts controleren. Lees verder over privacy.

De vragen die u stelt in de app, zijn alleen toegankelijk voor uw arts of ziekenhuis. Uitslagen of specifieke medische vragen aan uw arts zijn alleen voor uw eigen behandelteam toegankelijk. Net als in de behandelkamer, kiest u zelf wat u wel en niet deelt. Bovendien geldt ook voor de vragen en informatie die u met artsen en assistenten deelt via BeterDichtbij, het medisch beroepsgeheim. Lees meer over privacy.

Controleer of u de juiste pincode heeft gebruikt. Bent u deze vergeten? Klik op het startscherm in de app op de link ‘Pincode vergeten?’ en beantwoord de vragen die u vervolgens krijgt. Bent u reeds aangemeld en heeft u een nieuwe telefoon waarmee u de BeterDichtbij app voortaan wilt gebruiken? Klik dan op de link ‘Bent u een geregistreerde gebruiker’ en beantwoord de vragen. Ervaart u een ander probleem of lukt het nog steeds niet om in te loggen, stuur ons een e-mail met uw vraag of probleem naar info@beterdichtbij.nl. Let op! Stuur niet uw medische vragen naar dit e-mailadres.

Bent u uw pincode vergeten? Klik op de link ‘Pincode vergeten?’ en beantwoord de vragen die u vervolgens krijgt. U krijgt zo de mogelijkheid om een nieuwe pincode in te stellen voor de app.

Wij vertellen u graag meer over de BeterDichtbij dienst. Als uw vraag niet tussen bovenstaande vragen staat of als u een suggestie voor ons heeft, dan kunt u altijd contact met ons opnemen: info@beterdichtbij.nl of op 030- 27 39 216. Let op! Stuur niet uw medische vragen naar dit e-mailadres.