Veelgestelde vragen

Wat voor vragen kan ik stellen via de app? Hoe is de veiligheid van de BeterDichtbij app gewaarborgd? Hoe download ik de app? Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen of stel zelf uw vraag.

We hebben gekozen om de opzet zo eenvoudig mogelijk te houden. U registreert zich eenmalig door het beantwoorden van een aantal vragen. Vervolgens wordt u via de app in verbinding gebracht met uw huisarts, het ziekenhuis of andere zorgorganisatie in uw eigen regio en is de dienst klaar voor gebruik. U kunt algemene vragen stellen aan het ziekenhuis zelf of, als u als patiënt al bekend bent bij een deelnemende huisartsenpraktijk of het ziekenhuis, aan uw eigen arts.

Meer over hoe de app werkt

Of u nu een vraag wilt stellen over parkeren bij het ziekenhuis of andere zorgorganisatie, of een medische vraag heeft: u kunt hiervoor terecht bij BeterDichtbij. De vragen die u via BeterDichtbij kunt stellen, kunnen dus zowel over praktische als medische onderwerpen gaan. Bijvoorbeeld over bezoektijden, wat u meeneemt naar uw afspraak, maar ook over lichamelijke klachten die u ervaart. Als u patiënt bent bij één van de deelnemende huisartsenpraktijken, ziekenhuizen of andere zorgorganisaties die gebruik maken van BeterDichtbij, kunt u bovendien uw vraag direct stellen aan uw eigen arts of uitslagen van uw onderzoek via BeterDichtbij ontvangen. Als dit het geval is, zal uw arts u hierover informeren.

Heeft u direct persoonlijk contact met een arts of zorgverlener nodig of is er sprake van spoed, dan is BeterDichtbij niet geschikt. Neem dan contact op met uw eigen huisarts of huisartsenpost, de afdeling waar u onder behandeling bent, het ziekenhuis of met het landelijk noodnummer 112.

Algemene vragen aan het ziekenhuis of andere zorgorganisatie worden in de regel binnen 1 werkdag beantwoord. Specifieke medische vragen aan uw eigen (huis)arts zijn afhankelijk van de afspraken die de afdeling hierover met u heeft gemaakt. In de regel hanteren wij hiervoor een reactietijd van 3-5 werkdagen. Als u push notificaties instelt op uw eigen telefoon ontvangt u automatisch een berichtje als het antwoord op uw vraag klaar staat.

Ja, u betaalt niets voor de app BeterDichtbij en ook het gebruik en stellen van vragen is gratis. De dienst wordt u als extra service aangeboden door de deelnemende huisartsenpraktijken, ziekenhuizen en andere zorgorganisaties.

Jazeker! De dienst BeterDichtbij is een extra service die de huisartsenpraktijk, het ziekenhuis of de andere zorgorganisatie aan u aanbieden voor alle kleine vragen die u tussendoor heeft. Uw reguliere controle afspraken bij uw eigen artsen vervallen niet, u maakt hierover zelf afspraken met de afdeling waar u onder behandeling staat.

Ja in een aantal regio’s doen ook de huisartspraktijken al mee! Zo kunnen patiënten die zitten bij een huisartsenpraktijk in Eerstelijns Centrum Tiel in de regio Rivierenland ook al gebruik maken van BeterDichtbij. De komende maanden zullen meer huisartsenpraktijken ook in andere regio’s gaan meedoen. Doet uw huisarts nog niet mee met BeterDichtbij? Houd dan de website van BeterDichtbij in de gaten, hier houden wij u op de hoogte van nieuwe praktijken die aansluiten op BeterDichtbij

BeterDichtbij is een initiatief van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen. De uitvoering van de dienst en communicatie met u in de app worden verzorgd door de deelnemende huisartspraktijken en het ziekenhuis in uw eigen regio. Bekijk of BeterDichtbij ook in uw regio beschikbaar is.

Ja, ook op uw computer kunt u veilig gebruik maken van BeterDichtbij. U gaat hiervoor naar Inloggen. Als u via uw telefoon al een account hebt aangemaakt, kunt u hier uw eigen inloggegevens aanvragen voor de webversie. Ter beveiliging vindt vervolgens nog een extra verificatie plaats. Hierna kunt u met een internetbrowser ook via uw computer gebruik maken van BeterDichtbij.

Steeds meer (huis)artsen, ziekenhuizen en andere zorgorganisaties sluiten aan op BeterDichtbij. De uwe nog niet? Houd deze website in de gaten voor het laatste nieuws over BeterDichtbij.

Als het gaat om uw gezondheid, dan is het natuurlijk heel belangrijk dat u uw vragen in een beveiligde omgeving kunt stellen. En dat er u zeker van bent dat wat u deelt, niet in verkeerde handen valt. Daar kunt u op rekenen. De systemen achter BeterDichtbij zijn veilig. Er wordt géén data op uw telefoon opgeslagen, we maken gebruik van uitgebreide beveiliging (encryptie) voor het versturen van data naar de zorgorganisaties en de achterliggende systemen staan in beveiligde omgevingen. Wij waarborgen bovendien uw privacy. De gegevens die u deelt zijn alleen toegankelijk voor de huisartsenpraktijk, het ziekenhuis en uw eigen arts en niet voor uw zorgverzekeraar of andere commerciële partijen. Om ook in de toekomst onze systemen veilig te houden laten we deze regelmatig door onafhankelijke experts controleren.

Lees verder over privacy.

De vragen die u stelt in de app, zijn alleen toegankelijk voor uw (huis)arts of ziekenhuis. Uitslagen of specifieke medische vragen aan uw (huis)arts zijn alleen voor uw eigen behandelteam toegankelijk. Net als in de behandelkamer, kiest u zelf wat u wel en niet deelt. Bovendien geldt ook voor de vragen en informatie die u met artsen en assistenten deelt via BeterDichtbij, het medisch beroepsgeheim. Lees meer over privacy.

Controleer of u de juiste (door uzelf ingestelde) pincode heeft gebruikt. Bent u deze vergeten? Klik op het startscherm op de link ‘Pincode vergeten?’ en beantwoord de vragen die u vervolgens krijgt. Bent u al aangemeld en heeft u een nieuwe telefoon waarmee u de BeterDichtbij app voortaan wilt gebruiken? Klik dan op het opstartscherm onderin op de knop ‘Al eerder geregistreerd’ en beantwoord de vragen. Ervaart u een ander probleem of lukt het nog steeds niet om in te loggen, stuur ons een e-mail met uw vraag of probleem naar service@beterdichtbij.nl. Let op! Stuur niet uw medische vragen naar dit e-mailadres.

Bent u uw pincode vergeten? Klik op de link ‘Pincode vergeten?’ en beantwoord de vragen die u vervolgens krijgt. U krijgt zo de mogelijkheid om een nieuwe pincode in te stellen voor de app.

De bevestigingscode en activatiecode zijn beide bedoeld om uw privacy en veiligheid te garanderen. De bevestigingscode gebruikt u altijd als u voor het eerst gebruik maakt van BeterDichtbij of als u uw gegevens wilt veranderen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u een ander e-mailadres wilt instellen of een nieuwe telefoon heeft. Om u te registeren of de gegevens te wijzigen, ontvangt u ter beveiliging een ‘Bevestigingscode’. Deze ontvangt u per SMS en voert u in de app in als hierom wordt gevraagd. Een ‘Beveiligingscode’ bestaat uit 6 cijfers. De ‘Activatiecode’ is om gespreken met een eigen arts te kunnen gebruiken. De sms met deze Activatiecode krijgt u na uw bezoek aan uw huisartsenpraktijk of het ziekenhuis. U vult de code in de app in. Een ‘Activatiecode’ bestaat uit 8 cijfers

Heeft u een vraag, suggestie of klacht voor BeterDichtbij? Onze servicedesk ontvangt die graag van u en kan uw eventuele klacht vaak direct voor u oplossen. Bel of mail de servicedesk gerust, wij zijn iedere werkdag voor u bereikbaar via service@beterdichtbij.nl of 085 – 27 35 398.

Bent u niet tevreden met het antwoord? We horen het heel graag van u en lossen dit graag met u samen op. Bekijk onze klachtenprocedure.