Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Snel berichten sturen naar groepen patiënten via BeterDichtbij nu ook mogelijk

Het is nu ook mogelijk om berichten in één keer naar een groep patiënten uit te sturen via BeterDichtbij. Met deze nieuwe functionaliteit kunnen ziekenhuizen en huisartsenpraktijken patiëntengroepen snel informeren én activeren. “Zeker in deze tijd van veel onzekerheid bij mensen, is contact met je eigen zorgverlener heel belangrijk. Hiermee geven we zorgverleners een tool die ze helpt met grote groepen patiënten in contact te blijven en hen proactief te informeren,” licht Sander Bijl, operationeel directeur BeterDichtbij, toe.

BeterDichtbij - direct contact met eigen arts4

Veel behoefte aan contact in de zorg

In verband met het coronavirus, zijn veel fysieke afspraken in huisartsenpraktijken en ziekenhuizen afgezegd of verplaatst. “Soms kan een afspraak omgezet worden naar een beeldbelconsult via BeterDichtbij, maar we zien ook dat er bij bijna iedereen behoefte is aan een korte lijn met de eigen zorgverlener. Even een berichtje kunnen sturen óf ontvangen van je eigen zorgverlener of zorgteam, is heel prettig als je bezorgd bent,” aldus Bijl.

Ook voor zorgverleners geldt in deze tijd dat ze zich soms zorgen maken over patiënten in de reguliere zorg, en zij daarom zoeken naar manieren om toch contact te houden. Bovendien willen ze graag informatie over de actuele ontwikkelingen in het ziekenhuis, bij de praktijk of andere onderwerpen rond de aandoening of ziekte zelf van de patiënt, onder de aandacht brengen. Dat kan nu door een groepsbericht te verzenden op huisartsenpraktijkniveau of afdelingsniveau in het ziekenhuis. Sander Bijl: “De technische ontwikkeling van deze functie stond al op onze planning, maar is op verzoek van meerdere zorgorganisaties naar voren geschoven en binnen twee weken naar ontwikkelen en goed testen beschikbaar gesteld.”

Eerste ervaringen in het Rode Kruis Ziekenhuis en Wilhelmina Ziekenhuis Assen

Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) en het Beverwijkse Rode Kruis Ziekenhuis hebben al gebruik gemaakt van de nieuwe functionaliteit en de eerste berichten naar een groep patiënten tegelijk uitgestuurd. Zo zijn in het WZA alle patiënten via BeterDichtbij geattendeerd op de OLVG corona check die ook het WZA aanbiedt aan al haar patiënten in de regio Drenthe. En in het Rode Kruis Ziekenhuis kregen alle patiënten van de afdeling oncologie een bericht over een voor hen waardevol webinar. Bij verschillende vakgroepen van andere ziekenhuizen gaat men komende week starten met het sturen van berichten naar specifieke patiëntengroepen ineens.

Michiel Kraakman, projectleider in het Rode Kruis Ziekenhuis, ziet veel voordelen voor zorgverleners van deze nieuwe functionaliteit: “In plaats van een standaardbericht één voor één per patiënt te sturen, nu in 1 keer de hele groep patiënten kunnen bereiken. Dat is tijdswinst!”

Het werkt eenvoudig, en natuurlijk veilig

Patiënten die via BeterDichtbij in contact zijn met hun eigen zorgverlener, zien het bericht dat aan een grote groep is verstuurd gewoon in hun eigen persoonlijke BeterDichtbij app. “Nu zoveel ziekenhuizen BeterDichtbij inzetten voor al hun patiënten, kun je hiermee nog makkelijker grote groepen patiënten snel bereiken,” licht Bijl toe. De selectie van patiëntengroepen in een ziekenhuis gebeurt op basis van een afdeling, bij huisartsenpraktijken is dit nu nog op praktijkniveau. De komende tijd worden de selectiemogelijkheden verder verfijnd op basis van wensen vanuit de zorgorganisaties.

Ook aan de slag met BeterDichtbij?

Heeft u vragen over BeterDichtbij of bent u benieuwd wat BeterDichtbij voor uw organisatie kan betekenen? Neem gerust contact met ons op.