Ga naar hoofdinhoud
De BeterDichtbij servicedesk is tijdelijk telefonisch niet bereikbaar i.v.m. storing. Je kunt contact opnemen via de chat op onze website of per mail via service@beterdichtbij.nl

Ook Tielse huisartsen nu via app bereikbaar voor patiënten

Veilig een vraag stellen aan de eigen huisarts. Dat is nu ook mogelijk voor patiënten van de huisartsen van het Eerstelijns Centrum Tiel (ECT). De huisartsen van het ECT gebruiken sinds kort de app BeterDichtbij. Patiënten krijgen zo antwoord op medische vragen, die zij op ieder moment nog eens rustig kunnen nalezen. De huisartsen zijn na de medisch specialisten van Ziekenhuis Rivierenland Tiel de tweede groep zorgverleners met wie patiënten in de regio Tiel direct contact kunnen leggen via de app.

BeterDichtbij ECT huisartsen

Bekijk ook het nieuwsitem bij Omroep Gelderland over BeterDichtbij >

Medische vraag stellen via de smartphone

Voor of na een afspraak zitten patiënten vaak met allerlei vragen. “Deze vraag kan gaan over een afspraak maar ook over ziekte of gezondheid,” vertelt Rob Edelbroek, huisarts binnen ECT. Nu kunnen ook patiënten van de Tielse huisartsen een vraag stellen via de gratis app BeterDichtbij. “Patiënten stellen hun vraag gewoon via hun smartphone. Snel, makkelijk maar ook een geruststelling voor patiënten: ze kunnen hun vraag op ieder moment kwijt.”

Het werkt zo: de arts nodigt de patiënt uit op BeterDichtbij. Door de unieke code kan de patiënt direct en veilig vragen stellen aan de eigen arts. Dit werkt hetzelfde als in Ziekenhuis Rivierenland Tiel. Bij een doorverwijzing naar het ziekenhuis komt er in de app dan gewoon een arts bij. “Zo hoeven patiënten maar één app op hun smartphone te zetten, wel zo makkelijk,” vervolgt Edelbroek. De eigen huisarts of medisch specialist beantwoordt de medische vragen, de praktische vragen worden dagelijks door de medewerkers van de receptie van het ziekenhuis beantwoord of door de balie van de huisartsenpraktijk.

Kinderarts Claudia Barbian van het Ziekenhuis Rivierenland werkt met de app: “Een van de voordelen is, dat de ouder van je patiënt niet hoeft te zitten wachten op uitslagen. Die sturen we nu gewoon. Op de kinderafdeling appen de verpleegkundigen via BeterDichtbij met ouders: ze kunnen snel laten zien hoe het met hun vroeggeboren kindje gaat. Een ook de lactatiedeskundige werkt ermee. Na ontslag van een kind kunnen nog tot zes weken later vragen worden gesteld. Voor ouders zitten er dus heel prettige kanten aan die app.” Zeker bij behandelingen waar veel vragen over zijn, bijvoorbeeld bij zwangerschap of over kinderen, is het prettig kleine vragen even te kunnen appen.

Bekijk ook het nieuwsitem bij Omroep Gelderland over BeterDichtbij >

Samen digitaal bereikbaar voor patiënten

“De digitale ontwikkelingen in de zorg gaan snel. Met BeterDichtbij spelen we samen met het ziekenhuis in op de groeiende behoefte van onze patiënten in direct en digitaal contact,” aldus ECT-voorzitter Edelbroek. “We zijn blij dat het ziekenhuis met ons de handen ineen wil slaan en dat we samen voorop lopen in de digitale ontwikkelen.” Naast de huisartsen en ondersteuners van het ECT, zijn in het ziekenhuis de volgende poli’s en afdelingen nu aan de slag met BeterDichtbij: Gynaecologie, Interne Geneeskunde, Kindergeneeskunde, Medische Psychologie, Logopedie, Urologie, Diëtetiek en Fysiotherapie/Revalidatie.

In oktober 2016 was Ziekenhuis Rivierenland één van de vier ziekenhuizen die van start ging binnen de pilot van de app, inmiddels zijn in den lande bijna tien ziekenhuizen met de app aan de slag.