Zilveren Kruis ziet BeterDichtbij als goed voorbeeld voor betere patiëntbegeleiding
BeterDichtbij verbetert de begeleiding van patiënten en maakt processen efficiënter in de zorg. Zilveren Kruis, de grootste zorgverzekeraar van Nederland, beschrijft BeterDichtbij als een goed voorbeeld voor ziekenhuizen en zorgorganisaties. Volgens de verzekeraar levert de inzet van BeterDichtbij een belangrijke bijdrage aan verbeterde communicatie en effectievere zorgprocessen voor zowel patiënten als zorgverleners.

Betere begeleiding én effectievere processen
BeterDichtbij is als landelijke communicatiedienst elke dag volop in gebruik door zorgprofessionals. Niet alleen om vragen te beantwoorden van patiënten, maar ook om actief informatie te delen en zo vragen te voorkomen. De impact van digitale communicatie via BeterDichtbij wordt daarmee elke dag groter.
Denk bijvoorbeeld aan een automatisch bericht naar patiënten met een kiesextractie twee dagen na de ingreep, voordát de zwelling ontstaat. Hiermee zijn patiënten gerustgesteld en voorkom je bezorgde telefoontjes van patiënten. Een ander praktijkvoorbeeld is de voorlichtingsvideo die eenvoudig kort voorafgaand aan een ingreep wordt gedeeld, zodat de patiënt beter voorbereid naar het ziekenhuis komt. Meer praktijkvoorbeelden zijn te vinden op de website van BeterDichtbij (www.beterdichtbij.nl/praktijkvoorbeelden).
Impact BeterDichtbij op de zorg
Zilveren Kruis beschrijft de impact van BeterDichtbij als volgt:
- Patiënten zijn beter voorbereid op een behandeling en kunnen zorgverleners beter bereiken.
- Wachttijden worden korter door BeterDichtbij, polikliniekbezoeken en telefoontjes gereduceerd.
- Zorgverleners hebben meer controle over hun tijd, werken fijner en hebben meer flexibiliteit door inzet van BeterDichtbij.
- De zorgkosten per patiënt dalen, o.a. door verminderde no-shows en consulten en beter geïnformeerde patiënten.