Sneller psychische hulp voor patiënten op de SEH dankzij beeldbellen
De Spoedeisende hulp en de afdeling Psychiatrie van Isala zijn met een pilot gestart. Spoedpatiënten die buiten kantooruren psychische zorg nodig hebben én in het ziekenhuis worden opgenomen, hebben het eerste contact met de psychiater via beeldbellen. Grootste voordeel hiervan is dat de patiënt sneller de juiste hulp krijgt. Spoedeisende hulp-arts Gert-Jan Mauritz en psychiater Cherryl van Alst leggen uit.

Niet elke psychiater woont om de hoek en kan buiten kantooruren even snel op de SEH aanwezig zijn. Daardoor moeten patiënten soms te lang wachten op psychische hulp. Bovendien kan de doorstroming op de vaak drukke afdeling hierdoor vertragen. De SEH-artsen en psychiaters van Isala besloten met elkaar te bekijken hoe ze dit kunnen verbeteren.
Beveiligde omgeving
Cherryl: ‘In de coronaperiode hebben we veel met consulten op afstand gewerkt, bijvoorbeeld via beeldbellen. Dit ging vaak heel goed. Waarom zou dit niet voor bepaalde groepen patiënten op de SEH kunnen werken?’ Patiëntveiligheid was een belangrijk aandachtspunt voor de werkgroep die het idee verder ging uitwerken. Lang hoefden ze niet te zoeken naar een geschikt systeem hiervoor. ‘We hadden de technologie al in huis’, vertelt Gert-Jan. ‘De BeterDichtbij-app wordt in Isala al door verschillende afdelingen en voor verschillende toepassingen gebruikt. Beeldbellen in een beveiligde omgeving is één van de functionaliteiten.’
Live beoordelen
Voordat de pilot daadwerkelijk kon starten, zijn alle risico’s in kaart gebracht. Cherryl: ‘Eén van de criteria voor het laten meedoen van een patiënt aan deze pilot, is dat diegene sowieso wordt opgenomen in het ziekenhuis. Omdat we de patiënt dan de volgende dag alsnog live kunnen beoordelen en kunnen toetsen of we hetzelfde beeld zien als de dag ervoor bij het consult op afstand. En of de digitale beoordeling even goed is als de live beoordeling.’
Hoe werkt het?
Stel, een spoedpatiënt heeft psychische hulp nodig en komt in aanmerking voor een consult op afstand. In dat geval heeft de SEH-arts of verpleegkundige contact met de psychiater die dienst heeft. De SEH heeft een tablet ter beschikking waarmee het beeldbellen vervolgens kan plaatsvinden. Cherryl: ‘Tijdens dit consult wil ik met name beoordelen of een patiënt veilig kan worden opgenomen. Hoe hoog is bijvoorbeeld het suïciderisico en welke voorzorgsmaatregelen moeten we nog nemen? Belangrijke voorwaarde hierbij is dat de psychiater alsnog langskomt voor een live-beoordeling, als de SEH-arts bijvoorbeeld aangeeft dat hij het niet vertrouwt.’
Gert-Jan: ‘Normaal ligt zo’n patiënt hier ongeveer drie of vier uur op de afdeling. Met behulp van de psychische zorg op afstand kunnen we iemand vaak binnen een uur helpen en kan hij daarna worden opgenomen in het ziekenhuis. Fijn voor de patiënt, want die kan dan bijvoorbeeld gaan slapen. En voor de doorstroming op de SEH is het ook positief. Het kan betekenen dat we eerder ruimte hebben voor een andere patiënt die spoedzorg nodig heeft.’
Iets nieuws met bestaande technologie
Zover Gert-Jan weet is de SEH in Isala de eerste SEH in Nederland die deze psychische hulp op afstand op deze manier uitprobeert. ‘We hebben 2 aiossen die zich bezighouden met het onderzoek, dat aan deze pilot is gekoppeld. Die kijken naar patiënttevredenheid, de doorlooptijd, de kwaliteit van de psychiatrische beoordeling etcetera. Inmiddels zijn een aantal patiënten op deze manier geholpen en die waren tevreden. Eind november willen we de eerste resultaten bespreken en bekijken of we er mee door kunnen gaan. Na 4 maanden hopen we dan de officiële onderzoeksresultaten te kunnen delen.’
Gert-Jan is enthousiast over de pilot. ‘Eén van mijn aandachtsgebieden is innovatie en AI. Van daaruit kijk ik altijd uit naar technologieën die de zorg kunnen verbeteren. Maar wat ik soms jammer vind is dat we ons blindstaren op de nieuwste technologieën, terwijl er al zoveel goede toepassingen zijn die we nog niet ten volste benutten. Dat vind ik zo goed aan deze pilot. We doen iets nieuws, maar dan wel met bestaande technologie die zich al op meerdere fronten heeft bewezen.’
Dit artikel verscheen eerder op de website van Isala.